FOTO-VIDEO. Autoritatea Navală Română prezintă bilanțul controalelor pe agrement din sezonul estival 2025
FOTO-VIDEO. Autoritatea Navală Română prezintă bilanțul controalelor pe agrement din sezonul estival 2025


Potrivit organizatorilor, pe parcursul verii traficul pe apele României a fost intens, iar echipele de control au desfășurat acțiuni constante pentru a garanta siguranța și confortul celor care au ales agrementul nautic. În cadrul conferinței sunt prezentate principalele constatări, statistici relevante privind siguranța pe mare și pe cursurile navigabile, dar și recomandări pentru sezonul următor.
Ancuța Cristian, Director Direcţia Siguranţa Navigaţiei şi Personal Navigant vorbește în cadrul conferinței despre filtrul prin care se văd aceste activități de inspecție și control, cel puțin domeniul agrementului.
Acesta a mai punctat cât de importantă este siguranța în domeniul transporturilor.
În continuarea conferinței, acesta vorbește și despre atribuțiile Autorității Navale Române.Îmi face mare plăcere să vă primesc astăzi la sediul nostru. E prima conferință de presă, cel puțin pentru mine, bănuiesc că și pentru dumneavoastră. Să mă introduc. Cristian Ancuța este numele meu. Conduc Direcția Siguranță Navigație și Personal Navigant din cadrul Autorității Navale Române. Vă mulțumesc încă o dată pentru participare și interes în legătură cu aspectele pe care dorim să vi le împărtășim astăzi.
Înainte de a da, să zic așa, citire, aș vrea să fac o foarte scurtă introducere să înțelegeți și filtrul prin care noi vedem aceste activități de inspecție și control, cel puțin domeniul agrementului.
Viitoarea conferință de presă va fi ca să mai detaliem și pentru alte domenii pe care le avem noi în competență.
Aș vrea să încep prin a spune că în general când se vorbește despre transport lumea asociază cel mai des termen de eficiență, domeniul economic,comercial spun că transportul să fie ieftin, rapid, confortabil, poluant sau mai puțin poluant, termeni ecologici. Însă, din punctul nostru de vedere, cel mai potrivit termen care se asociază transportului este cel de siguranță, un transport sigur.
Din motive les de înțeles, transportul naval și cel aerian, bineînțeles, sunt obligate să pună, obligat să pună în înaintea celorlalte atribute acest termen de siguranță.
Gândiți vă numai ce înseamnă pentru o navă pierderea propulsiei sau un incendiu. Când suntem sliiți să ne organizăm cu mijloace proprii, fără un ajutor imediat extern. Acesta este motivul pentru care există o tendință de reglementare la un moment dat care poate părea excesivă. Se și vorbește despre supra reglementare în domeniul naval. Reglementări care apar atât la nivel internațional, după cum știți, Organizația Maritim Internațională este cea la care România este parte, convențiile, la nivel european, Uniunea Europeană prin Agenția de Siguranță Europeană EMSA, iar la nivel național Parlamentul, guvernul României, prin Ministerul Transporturilor, care Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, care este autoritatea de stat în domeniul siguranței, navigației și deleagă parte din atribuții către Autoritatea Navala Română ca organ de specialitate în domeniul siguranței și securității navelor.- a mai precizat Ancuța Cristian.
În cadrul conferinței, presa a cerut lămuriri cu privire la producerea tragediei din Sulina.Aș vrea să fac o mențiune de la început. Atribuțiile Autorității Navale Române în domeniul siguranței sunt cumva unice și ele nu se suprapun cu atribuții ale altor instituții, nici poliție, nici armată, nici alte instituții guvernamentale, să zicem.
Acum, privind modul de organizare al Autorității Navale Române ne aflăm la sediul central al Autorității Navale Române care are și rol de coordonare a căpităniilor zonale. Suntem organizați în cinci căpitănii zonale care asigură acoperirea apelor navigabile ale României.
Și aici aș vrea să fac a doua mențiune. Nu toate lacurile și râurile din România sunt în competența ANR din punct de vedere al siguranței pentru că avem competență doar pe apele navigabile care sunt stabilite pentru hotărâre de guvern. De asta și avem o împărțire în principal pe Dunăre, după cum observați, și pe câteva lacuri foarte importante.- a mai precizat acesta.
În acest context, Cristian Ancuța a precizat că pentru prevenirea unor astfel de situații, va fi propusă o serie de măsuri.
Cristian Ancuța a mai punctat în cadrul conferinței că conducătorii posesorilor de bărci, au fost informați că vor fi amenzi, dacă se află în ilegalitate.Așa, la o primă impresie ar fi că am putea să umblăm puțin la primă modificare legislativă,cerințe suplimentare pentru producătorii ambarcațiunilor de agrement în scop comercial de în special cei care transportă persoane pentru asigurarea unor competențe sporite în evaluarea riscului în caz de vremea nefavorabilă cum a fost la Sulina sau pentru ceață.
Ce aș putea eu să vă spun e că băiatul acela a ieșit pe bara Sulina când bara Sulina era închisă pentru traficul naval.
Noi n-avem o plasă care să îi ținem cumva în mod obligatoriu sau să fugărim lumea, pentru că nu poți să stai să te uiți după fiecare bărcuță ce face. Conducătorul ambarcațiunii este cel care își asumă în anumite momente deplasarea în anumite zone sau pe anumite condiții de vreme.
Oricum, ambarcațiunile, să știți că ele au în documentele lor permisul de navigație au trecut în mod explicit și care sunt condițiile în care în care navigă zona de navigație, condiții de vreme, inclusiv înălțimea valului. -a precizat Cristian Ancuța.
Având în vedere concentrarea cu aceste două luni de zile, cu siguranță au fost mai multe și mai consistente, dar v-am spus acum, cuantumul lor nu poate fi pus neapărat pe seama numărului, cât mai ales pe seama cuantumurilor stabilite prin lege, având în vedere că legea a intrat în vigoare.
De asta v-am spus că și rolul de informare al colegilor a fost să le spună conducătorilor posesorilor de bărci, vedeți că sunt amenzi, nu mai sunt ca în trecut. Aveam feedback de exemplu la colegii de la Tulcea care se întâlneau conducători cum spuneați, cu depășirea numărului de persoane în barcă. O dată cu amenda vine și suspendarea dreptului de a conduce și atunci e mai puțin mai complicat.- a mai precizat Directorul Direcţiei Siguranţa Navigaţiei şi Personal Navigant.
Controale în perioada iulie-septembrie 2025
În perioada iulie-septembrie 2025 ofițerii de siguranță din cadrul căpităniilor și oficiilor de căpitănie ale Autorității Navale Române au efectuat controale pe linie de siguranța navigației din punct de vedere al agrementului nautic și au aplicat amenzi în cuantum total de 933.000 lei.
Au fost controlate 1901 ambarcațiuni de agrement, din care: 1.100 ambarcațiuni de agrement utilizate în scop personal, 751 ambarcațiuni de agrement utilizate în scop comercial, 50 ambarcațiuni de pescuit.

Pe motivul nerespectării de către conducătorii ambarcațiunilor de agrement şi pescuit a prevederilor HG 1704/2024 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la regimul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare au fost constatate 188 contravenţii, pentru care au fost aplicate 137 amenzi contravenționale în cuantum total de 933.000 lei şi au fost date 51 avertismente, din care: 118 amenzi în cuantum total de 673.000 lei pentru contravenţii la regimul siguranței navigației ambarcațiunilor de agrement/pescuit și 8 amenzi în cuantum total de 170.000 lei pentru contravenţii privind conducerea ambarcațiunii de agrement/pescuit de către o persoană care se află sub influența băuturilor alcoolice și ca măsură suplimentară au fost întocmite procese verbale de constatare şi au fost reținute certificatele de conducător de ambarcațiune de agrement.
Sunt și patru amenzi în cuantum total de 30.000 lei pentru contravenţii la regimul construcției de ambarcațiuni de agrement/pescuit, precum şi înmatriculării/înscrierii ambarcațiunilor dar și 4 amenzi în cuantum total de 40.000 lei pentru contravenţii la regimul prevenirii poluării.

Au fost aplicate amenzi în valoare totală de 20.000 lei în zonele de agrement nautic
Au fost aplicate amenzi în valoare totală de 20.000 lei în zonele de agrement nautic pentru nereguli privind neînregistrarea persoanelor în registrul privind evidența persoanelor care au închiriat ambarcatiuni de agrement și 50 avertismente pentru contravenții la regimul siguranţei navigației ambarcatiunilor de agrement/pescuit şi 1 avertisment pentru deteriorarea certificatului de conducător de ambarcațiune de agrement.

Controalele au vizat în special agrementul nautic care se desfăşoară în sezonul estival pe litoralul românesc, pe lacul Snagov, lacul Bicaz, Delta Dunării şi Cazanele Dunării.
În zona de jurisdicție a Căpităniei Zonale Constanța sunt avizate 21 zone de agrement nautic astfel: (5 Năvodari, 4 Mamaia, 2 Constanța, 3 Eforie Nord, I Eforie Sud, 1 Olimp, 1 Cap Aurora, 3 Venus-Saturn, 1 Mangalia).
Aici au fost efectuate în perioada campaniei 107 controale. Au fost controlate 281 ambarcațiuni de agrement in scop personal și 185 ambarcatiuni folosite în interes comercial. Au fost aplicate 53 amenzi in valoare totală de 339.000. Cele mai mari amenzi au fost aplicate pentru contravenții privind îmbarcarea la bord a unui număr de persoane mai mare decât cel admis, fiecare în valoare de 30.000 lei.
.jpeg)
Căpitănia Zonală Giurgiu (în a cărei zona de jurisdictie intră Lacul Snagov si Lacul Bicaz, 2 zone foarte aglomerate) a avut cel mai mare cuantum total al amenzilor aplicate în valoare totală de 360.000 lei urmată de Căpitania Zonală Constanța cu 339.000 lei și Căpitania Zonală Tulcea cu 144.000 lei.
Autoritatea Navală Română rămâne ferm angajată în misiunea sa de a veghea permanent la respectarea normelor privind siguranța navigației şi protecția vieții omeneşti pe apă. Prin acțiuni constante de control şi prevenire, vom continua să fim vigilenți în fața oricăror abateri, pentru ca activitățile de agrement nautic și transport pe căile navigabile interioare să se desfăşoare în condiții de maximă siguranță.
Citește și:
Cumpărări ConstanțaContract de aproape 950.000 de lei atribuit de ANR pentru furnizarea energiei electrice. Firma care va asigura serviciile (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Vezi toate STIRILE VIDEO!