Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
01:55 26 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Filiera irakiana

ro

09 Oct, 2002 00:00 1028 Marime text

Scuturi umane cu marinari romani

Pe sase nave fantoma au fost imbarcati pana de curand 19 navigatori romani, sechestrati cu nave cu tot, chiar in zona de risc din Irak * Acestia s-au angajat in urma cu trei-patru luni, prin persoane de contact, si au ajuns salariatii firmei Kassab Shipping din Emirate, neinregistrata la nici o autoritate portuara din lume * Toate vasele sunt incarcate cu titei si nu pot inainta catre Golful Persic, pentru ca intra intr-o zona controlata de aviatia americana * Nici una dintre nave nu este inregistrata intr-un document al vreunei autoritati portuare * Sapte dintre marinarii romani au fugit din Irak si au hotarat sa rupa tacerea

Aproape 20 de navigatori romani, imbarcati pe sase nave fantoma, sunt sechestrati cu nave cu tot, chiar in zona de risc din Irak.Mai multi navigatori romani au fost angajati, cu trei-patru luni in urma, pe sase petroliere, fara nici un pavilion, nici macar de complezenta, incarcate cu titei si care, de atunci si pana in prezent, se afla undeva in Irak, chiar la varsarea fluviului Eufrat in Golful Persic. Pe aceste nave, care se numeau "Australia", "Ramitow", "Mechuan", "Geudy", "Mustafa" si "Kerim", si care isi schimba denumirea la fiecare trei-patru zile, se afla imbarcati 12 marinari romani, care stau in fiecare zi cu frica in san ca vor fi bombardati de aviatia americana. La inceput au fost 19, toti din Galati si Tulcea, dar sapte dintre ei au evadat de pe aceste vase pe una din salupele care aprovizionau petrolierele. Ajunsi acasa, cativa dintre cei care au putut sa fuga din aceste inchisori plutitoare, precum si o parte dintre sotiile celor ramasi in Golf au venit la Sindicatul Liber al Navigatorilor pentru a povesti drama pe care o traiesc echipajele de pe aceste petroliere. Cele sase vase apartin companiei Kassab Shipping, al carei armator este un anume Abdul Cadar, firma neavand nici o autorizatie de functionare din partea nici unui stat. Numele petrolierelor este scris pe niste tablite care se pot lua si schimba oricand.

Romani, sclavi pe vase arabe

Pe nave, echipajele sunt multinationale, comandantii fiind irakieni, cei de la punte indieni, iar masinistii, unde este cel mai greu, romani. In Irak temperatura este foarte ridicata, iar fiecare roman, membru al echipajului, primeste doar un litru de apa la doua zile, 40 de litri de apa pentru spalat si hrana doar cat sa nu moara de foame. Marinarii care au fugit din acest infern au rupt tacerea si ne-au declarat, sub pastrarea anonimatului, ca petrolierele pe care sunt romanii, de fapt niste ruginituri care urmau sa fie taiate la fier vechi, se afla in pozitia cea mai inaintata fata de celelalte vase ancorate in zona si care, la primul raid al aviatiei americane, ar putea deveni torte vii. De fapt, chiar langa petrolierele pe care se afla romanii, mai sunt doua epave, arse si scufundate tot in aceleasi conditii in care se afla si petrolierele fantoma pe care sunt imbarcati romanii. Cele sase petroliere, carora li se poate ordona oricand sa strapunga zona de risc, au incarcat titei de la Basra din Irak, si de aici nu mai pot pleca, iar daca vor reusi sa treaca, bine, daca nu, oricum patronii nu au de pierdut prea mult daca le vor fi scufundate ruginiturile. Ieri, inspectorul ITF pentru Romania, Adrian Mihalcioiu, a luat legatura cu Abdul Cadar, armatorul celor sase petroliere, care a refuzat un dialog cu acesta motivand ca nu intelege la ce refera si ca nu stie nimic despre niste marinari romani aflati in slujba lui. Mihalcioiu ne-a mai declarat ca ieri a adresat memorii catre Parlamentul Romaniei, Presedintie, Ministerul Afacerilor Externe, prin care solicita interventia celor in drept pentru salvarea celor 12 romani aflati intr-o situatie disperata.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii