Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
18:51 12 09 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Editorial Anul școlar 2025-2026 a început, dar tensiunile din educație persistă

ro

12 Sep, 2025 17:00 136 Marime text

 
  • Protestele au coincis cu începutul noului an școlar 2025-2026, generând discuții publice despre starea actuală a educației în România.
 
În această săptămână, mii de profesori din întreaga țară au organizat proteste, reclamând condiții de muncă dificile, salarii insuficiente și lipsa resurselor necesare pentru desfășurarea corespunzătoare a activităților didactice. Protestele au coincis cu începutul noului an școlar 2025-2026, generând discuții publice despre starea actuală a educației în România.
 
Motivele protestelor
 
Cadrele didactice semnalează probleme precum:
 
  • salarii considerate necorespunzătoare volumului de muncă;
  • lipsa materialelor și dotărilor pentru laboratoare și săli de clasă;
  • deficit de personal și supraaglomerarea claselor;
  • necesitatea unor politici de sprijin pentru formarea continuă și dezvoltarea profesională.
 
Reacția autorităților
 
Ministerul Educației a declarat că ia în considerare revendicările profesorilor și că sunt în curs discuții privind ajustarea salariilor și alocarea fondurilor pentru infrastructura școlară. În același timp, oficialii subliniază că reformele în educație necesită timp și planificare pe termen mediu și lung.
 
Impactul asupra elevilor
 
În unele unități școlare, protestele au condus la amânarea cursurilor sau la organizarea de activități alternative, fără implicarea profesorilor în mod direct. Autoritățile locale și inspectoratele școlare au încercat să minimizeze impactul asupra elevilor, asigurând desfășurarea activităților educaționale în limita posibilităților.

 
Experții în educație subliniază că protestele reflectă nemulțumirea acumulată în rândul personalului didactic și evidențiază necesitatea unor măsuri sustenabile, care să includă investiții în salarii, infrastructură și programe de formare.
 
Pe lângă aceste acțiuni de protest, la Constanța începutul anului școlar este bulversat și de relocările claselor din școlile aflate în prezent în reabilitare.
 
Într-un raport furnizat de Instituției Prefectului Județului Constanța, este menționat că la nivelul județului Constanța, există 20 unități de învățământ relocate total/parțial din cauza reabilitărilor sau depășirilor capacității instituționale (clasele pregătitoare).
 
Mai exact, mulți părinți au ales, din nou, să își facă viză de flotant pentru a-și înscrie copiii la școli de renume din municipiul Constanța ceea ce a condus la un număr extrem de mare de copii înscriși la ciclul primar la unele școli din oraș. Pentru că nu este spațiu suficient în școli, de cele mai multe ori la nivelul unității de învățământ se ia decizia de cele mai multe ori a relocării claselor, ceea ce îi pune pe drumuri pe cei mici încă din clasa pregătitoare.
 

Pentru a putea întârzia începerea orelor de curs pe cât mai mult posibil, conducerea unităților de învățământ a decis începerea anului școlar cu Săptămâna Altfel sau Săptămâna Verde.
 
Iată ista școlilor și grădinițelor relocate:
 
Denumire unitate de învățământ ELEVI/ COPII PROPUȘI AN ȘCOLAR 2025-2026 OBSERVAȚII
GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT ’DUMBRAVA MINUNATĂ’ CONSTANŢA 160 (existenți: 160) Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 66,07%
GRĂDINIŢA CU PROGRAM NORMAL ’ZUBEYDE HANIM’ CONSTANŢA 200 (existenți: 217) Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 60,10%
GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT NR.42 CONSTANŢA 180 (existenți: 152) Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 79,12%
GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT NR.45 CONSTANŢA 160 (existenți: 155) Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 88,63%
GRĂDINIȚA CU PROGRAM PRELUNGIT ’2 PITICI’ CONSTANŢA 160 (existenți: 166) Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 72,88%
GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT NR.33 CONSTANŢA 160 (existenți: 177) Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 67,01%
GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT NR. 8 CONSTANŢA 160 (existenți: 154) Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 80,44%
GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT ’AZUR’ CONSTANŢA 180 (existenți: 185) Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 72,37%
GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT NR.57 CONSTANŢA 160 (existenți: 146) Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 80,75%
GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT ’GULLIVER’ CONSTANŢA 160 (existenți: 173) Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 76,29%
GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT ’PERLUŢELE MĂRII’ CONSTANŢA 160 (existenți: 170) Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 75,07%
GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT NR.10 CONSTANŢA 160 (existenți: 160) Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 70,47%
GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT ’ROBOŢEL’ CONSTANŢA 140 (existenți: 157) Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 52,85%
ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR. 33 ’ANGHEL SALIGNY’ CONSTANŢA 504 (existenți: 456) Gradul de realizare a planului de școlarizare al unității de învățământ prin raportare la cel din ultimii 4 ani școlari:
2021-2022: 460
2022-2023: 449
2023-2024: 449
2024-2025: 456
MEDIA: 453,5
Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 59,07%
ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR. 22 ’I.C.BRĂTIANU’ CONSTANŢA 533 (existenți: 461) Gradul de realizare a planului de școlarizare al unității de învățământ prin raportare la cel din ultimii 4 ani școlari:
2021-2022: 424
2022-2023: 428
2023-2024: 441
2024-2025: 460
MEDIA: 438,25
Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 53,55%
ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR. 10 ’MIHAIL KOICIU’ CONSTANŢA 481 (existenți: 439) Grad absorbție buget cheltuieli de personal la 30.06.2025: 60,86%
 
Protestele din această săptămână evidențiază tensiunile persistente din sistemul educațional românesc și nevoia unui dialog constructiv între autorități, profesori și societate. În timp ce elevii încep un nou an școlar, atenția rămâne asupra măsurilor care vor fi luate pentru a răspunde solicitărilor cadrelor didactice și pentru a asigura un învățământ de calitate, dar și a autorității locale care au început reabilitarea școlilor, iar elevii trebuie mutați de la o școală la alta.
 




Citește și:
Editorial: Începe școala! Clopoțelul sună pentru grevă
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii