Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
21:44 23 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Pe mare se moare cu tehnica la tarm

ro

23 Nov, 2007 00:00 2452 Marime text
1195765471.jpg

Dotare avem, dar marinarii se scufunda cu nave cu tot langa malul marii * In ajutorul lor ar putea interveni, pentru actiuni de cautare si salvare, cinci elicoptere si circa 30 de nave, dintre care un remorcher specializat si doua fregate

In dimineata zilei de 10 noiembrie, pescadorul "Yldirim Lar 1" se intorcea de la Sulina si se indrepta spre Portul Midia, avand la bord patru marinari. La ora 06:45, echipajul a transmis un mesaj alarmant potrivit caruia nava ia apa si pluteste in deriva in dreptul digului de nord al portului, avand motorul oprit. Peste o jumatate de ora, vasul s-a scufundat partial. Inainte ca pescadorul sa se rupa in doua, cei patru oameni de la bord au apucat sa ceara ajutorul autoritatilor navale romane, iar apoi au sarit in mare, pentru a-si salva vietile. Vantul puternic si valurile imense ii azvarleau dintr-o parte in alta si le biciuiau chipurile inlemnite de groaza. Apelul le-a fost receptat, iar autoritatile portuare au trimis remorcherul Alexandria 5 sa ii recupereze. Odata ajunse la fata locului, echipele de salvare i-au gasit pe marinari tinandu-se de maini si inghetand in vestele de salvare. Martor la tragedia celor patru, Ion Iordache, comandantul remorcherului, spunea ca "erau toti in apa, vaporul era scufundat, comanda vasului era rupta si o duceau valurile si vantul la mal". Trei dintre oamenii aflati la apa au putut sa fie recuperati si adusi in siguranta la bordul navei Alexandria 5. Cel de al patrulea, insusi capitanul, a fost lasat prada valurilor, din imposibilitatea de a fi urcat la bord, cauza fiind vantul prea puternic si valurile mult prea mari. Vasile Stanimir, de 56 de ani, ofiter punte, Florin Radu, de 38 de ani, motorist, si Mihaita Cosma, de 36 de ani, marinar, au fost cei trei norocosi, extrasi din apa unul cate unul. In tot acest timp, remorcherul s-a aflat si el in pericol, ajungand de doua ori pe uscat. Ultimul a ramas capitanul. Il chema Ortensiu Adrian Melincovici, avea 51 de ani si locuia pe strada Cismelei. Conform declaratiilor comandantului Ion Iordache, cinci oameni au tras de Melincovici, sa-l ridice in remorcher. "Ne mai trebuiau 10-20 de centimetri sa-l apucam de haine, dar a fost imposibil, asa ca am luat decizia sa-i ducem pe cei trei marinari la tarm, unde au fost preluati de ambulante in stare buna". Capitanul a continuat sa pluteasca in apa inghetata pana ce, la fata locului, a ajuns remorcherul Expres 2000. Salvatorii au sarit in apa si au incercat sa-l impinga pe Melincovici la suprafata, insa in zadar. Putin dupa ora 09.00, la mai bine de doua ore de cand se afla in marea inghetata, capitanul a fost, in cele din urma, recuperat, mai mult mort decat viu. Insusi comandantul remorcherului, Constantin Neamtu, i-a acordat primul-ajutor si i-a facut respiratie gura la gura. O ambulanta l-a transportat pe marinarul aflat in soc hipotermic la Spitalul Clinic Judetean de Urgenta. Aproximativ patru ore mai tarziu, capitanul a murit pe patul spitalului, in urma unui stop cardio-respirator.

Pescadorul cu toate actele in regula

Proprietarul navei Yildimar 1 este Recep Kahia si Levent Kahya, din Turcia, vasul fiind preluat de Compania Smart Fish SRL in contract de bareboat, conform transcrierilor din Registrul Matricol. Pescadorul arbora pavilion roman, portul de inmatriculare fiind Constanta. Potrivit declaratiei lui Valentin Serbanescu, directorul Autoritatii Navale Romane, "acceptul pentru parasirea portului a fost dat de catre Capitania Portului Sulina, cu precizarea ca i s-a adus la cunostinta capitanului faptul ca prognoza dupa miezul noptii este de vreme rea". Serbanescu mai spune ca nava era dotata conform normelor internationale in domeniu, avand veste de salvare noi, colaci de salvare noi dotati cu sisteme de iluminare, geamanduri luminoase si pluta de salvare, barca de fibra de sticla, mijloace de semnalizare luminoase si acustice, statie de emisie - receptie, iar ultima inspectie a navei a fost efectuata in data 9 noiembrie 2007 la Sulina de catre Inspectoratul Tehnic ANR Tulcea. De asemenea si actele de navigatie ale navei si ale echipajului erau valabile.

Proceduri degeaba

Alertarea autoritatilor intr-o situatie similara celei in care a fost implicat pescadorul, care s-a scufundat in data de 10 noiembrie, are o procedura standard. Nava aflata in pericol alerteaza, prin transmiterea mesajului de pericol, prin mijloacele de comunicatie de la bord, de obicei Centrul Maritim de Coordonare al ANR. Mai exista posibilitatea sa fie alertate statia de coasta, respectiv, RADIONAV Constanta, ori catre capitaniile de port, sau chiar prin Serviciul National de Urgenta -112. Dupa primirea si confirmarea semnalului de pericol, Centrul Maritim de Coordonare al ANR, alerteaza toate autoritatile care pot sa intervina si detin unitati compatibile cu activitatea de cautare si salvare (SAR), dupa caz: Agentia Romana pentru Salvarea Vietilor Omenesti pe Mare (ARSVOM), Baza de elicoptere de la Mihail Kogalniceanu, Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera, Centrul Operational de Comanda din cadrul Statului Major General, Aerodromul Tuzla (Regional Air Services), Statul Major al Fortelor Navale, si dupa caz Spitalul Judetean Constanta, Spitalul Universitar CF Constanta, Grup Servicii Petroliere si alte firme private care detin mijloace si echipamente pentru cautare si salvare, Capitaniile de port, Inspectoratul Judetean pentru Situatii de Urgenta. In cazul pescadorului, mai spune Serbanescu, dupa ora 07.10, CMC a primit alerta de pericol de la Capitania Portului Midia si in cel mai scurt timp, au fost alertate ARSVOM, IJSU, Centrul Operational de Comanda din cadrul Statului Major General, Baza de elicoptere Kogalniceanu, Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera, prin ofiterul acestora de serviciu, Spitalul Judetean. De asemenea, au fost alertate de catre Capitania Portului Midia Compania de Remorcare Maritima (COREMAR SA), CN APM Constanta, Compania Shark SRL Constanta. Toate institutiile mentionate au raspuns si au fost informate despre eveniment, iar ARSVOM a raspuns solicitarii de a interveni, trimitand salupa TOPAZ pentru salvare. In urma solicitarii facuta prin Centrul Operational de Comanda din cadrul Statului Major General si IJSU, a unui elicopter apartinand Statului Major al Fortelor Aeriene, s-a primit informatia potrivit careia, datorita unor proceduri interne ale SMFA, elicopterele din subordine, nu pot fi implicate in activitati aeriene pentru o perioada nedeterminata.

Merge la salvare cine vrea

Directorul ANR ne-a mai declarat ca "in urma solicitarii interventiei din partea Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera, ni s-a comunicat faptul ca nu sunt nave disponibile pentru interventie in zona respectiva, iar elicopterele apartinand MIRA si Regional Air Services nu sunt compatibile cu activitatea de recuperarea din mare a persoanelor aflate in pericol, ele fiind destinate numai activitatii de cautare si monitorizare a acestora". In prezent, la actiunile de cautare si salvare de vieti omenesti aflate in pericol pe mare, pot interveni urmatoarele institutii: ARSVOM - unitati de suprafata dedicate cautarii si salvarii de vieti omenesti pe mare - trei salupe, respectiv Opal, Topaz, Albatros, remorcherul de salvare Hercules; Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera cu sapte nave, Statul Major al Fortelor Navale cu doua doua fregate, un elicopter si alte unitati de suprafata, Grup Servicii Petroliere - patru nave, Statul Major al Fortelor Aeriene - un elicopter SAR, Aerodromul Tuzla (Regional Air Services) - un elicopter, Ministerul de Interne (MIRA) - doua elicoptere, COREMAR SA si agentiile de pilotaj cu cate patru nave. Numai ca elicopterele MIRA nu sunt destinate activitatii de recuperare din mare a persoanelor aflate in pericol. In aceste conditii, nu mai mira pe nimeni ca oamenii se scufunda la numai cativa metri de tarm si nimeni nu intervine.

Scris de: {autor}Emilian ANDREI{/autor}

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii