Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
00:15 22 04 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Veșnicia erudiției sau moștenirea Doinei Păuleanu - „Oscar Han – un artist și opera sa”

ro

05 Mar, 2021 00:00 2519 Marime text
  • 11 capitole în 452 de pagini bogat ilustrate, împreună cu documente inedite ori fotografii de epocă cu monumentele și expozițiile realizate de sculptorul protagonist
 
Era peste măsură de încântată de documentele în posesia cărora intrase, oferite de Alexandru Mavrocordat, nepotul sculptorului, și care completau o minuțioasă documentare despre viața și activitatea celui descris de Tudor Arghezi drept „parșiv și genial”.

De altfel, cu aceste două cuvinte se deschide impresionantul tom „Oscar Han – un artist și opera sa”, lăsat posterității de genialul critic de artă Doina Păuleanu  (29 martie 1948-23 decembrie 2020), a cărei viața a fost curmată atât de nedrept de acest virus nenorocit numit covid, pe 23 decembrie 2020.

Lansările volumelor sale erau mereu adevărate sărbători ale urbei, așteptate cu interes de intelectualitatea dobrogeană, în bună măsură și prin invitații care soseau la Constanța pentru a da gir (ca și cum mai era nevoie) travaliului celei care a scormonit istoria orașului Constanța, județului, a Dobrogei, în toate aspectele sale: artă, urbanism, civilizație, dezvoltare culturală, patrimoniu, monumente de arhitectură, viață socială.

Vom face mereu și mereu trimitere la afirmația istoricului Ioan Opriș, la momentul lansării, în urmă cu trei ani, al volumului II al lucrării „Viața tăcută a naturii (1916-1946)”: „Doamna Păuleanu este un bun de patrimoniu dobrogean, de-a dreptul, care ne impresionează cu al doilea volum dintr-o lucrare pe care o așteaptă istoria artei, în general. Eu, lucrând la Patrimoniu, spun că este un bun de tezaur. Să n-o dați, este non-exportabilă!”.

Din păcate, nu a mai putut fi gazda aceea fericită că mai oferă un bun de tezaur Constanței, cum a fost bustul Reginei Mariei, care era programat a fi dezvelit o dată cu lansarea cărții dedicate autorului lucrării – Oscar Han.

Funestul eveniment al dezvelirii avea să se petreacă, fortuit, în aceeași zi în care prețuita Doina Păuleanu era condusă pe ultimul drum.
 
„Un meșter sculptor exemplar portretist”
Apărut în condițiile grafice deosebite pe care Monitorul Oficial i le-a oferit autoarei și la precedentele lucrări, „Oscar Han – un artist și opera sa”, lansată postum, într-un cerc restrâns, în urmă cu o săptămână la Muzeul de Artă, vine să aducă, în cele 452 de pagini bogat ilustrate, structurate în 11 capitole, în fața cititorului aspecte poate mai puțin știute din viața celui care anul acesta va fi omagiat, pe 3 decembrie, la 130 de ani de la naștere, împreună cu documente inedite ori fotografii de epocă cu monumentele și expozițiile realizate de sculptorul protagonist.

„O seamă de «portrete ale artistului» pot lumina sau umbri (deși nici zona de clarobscur nu este exclusă) diverse aspecte din viața și opera unui personaj incomod, inteligent, spontan, exigent vanitos, dur nemilos cu impostura, care caută să-și reprime, pentru a nu se arăta vulnerabil, înduioșările, consecvența, lirismul, alteritatea, pe lângă zona (auto)biografică, Oscar Han se referă în scris la oameni și faptele lor, făcând apel, de data aceasta, la materiale și tehnici diferite de cele ale sculpturii”, scrie Doina Păuleanu în încheierea volumului monografic.
 
Și pentru că aminteam de cele 11 capitole: I - Nume, renume, anii de formare; II - Războiul și Arta Română. Expoziții, comenzi; III - Anul 1925 în viață și creația lui Oscar Han; IV  - În „Grupul celor patru" și în afară sa (1926-1933); V - Descoperirea Balcicului; VI - Exegi monumentum; VII - „Suntem doi profesori și doi viitori profesori“ (St. Dimitrescu, 1929); VIII - Felurite izbânzi și o mare înfrângere în anii interbelici; IX - Arcanele istoriei: exclus, retrogradat, recuperat; X - Portret de artist. Între cuvânt și imagine; XI – Cronologie -, cititorul va descoperi nu numai portretul unui meșter sculptor, dar și al „unui exemplar portretist”, cum îl schițează Șerban Cioculescu într-un prim portret.

„Sculptorul Oscar Han mânuiește condeiul cu aceeași măiestrie ca și dalta. În tinerețe când, în antracte, străbăteam Foaierul Teatrului Național, mă opream îndelung la busturile marilor tragici greci, comandați lui Han sub direcția Victor Eftimiu, fără să bănuiesc că peste câteva decenii voi avea bucuria să descopăr în același meșter sculptor un scriitor tot atât de exemplar portretist (...)

Poate că numeroșii neprieteni ai maestrului Han, din rândurile celor ce au fost ori s-au crezut măcar vizați, dacă nu puși de-a dreptul la stâlp, se mângâie cu gândul că au avut de-a face cu un mizantrop, prin alte cuvinte, cu un om care vede totul în negru. Eroare! Oscar Han este unul dintre puținii critici de artă și memorialiști extrem de sensibili nu numai la frumosul artistic, dar și la cel natural, pe lângă care mulți pretinși esteți trec fără să-l observe (...)

Condeiul temutului polemist se umanizează prin acea bunătate ascunsă pe care artistul o practică în viață fătă ostentație. Condeiul său este ca lancea lui Achile, care cu o muchie rănește, iar cu cealaltă vindecă (...)”.
 
Volumul „Oscar Han – un artist și opera sa” poate fi achiziționat de la intrarea în Muzeul de Artă din Constanța, la prețul de 85 lei.
 
Citește și:

Doina Păuleanu – timpul n-a mai avut răbdare
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii