Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
03:25 27 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Se vrea vaccinare obligatorie, test sau dovada trecerii prin boală în unitățile medicale unde sunt îngrjiți pacienți Covid (DOCUMENTE)

ro

10 Dec, 2021 00:00 2359 Marime text
  • Noi măsuri în domeniul sanitar ar putea fi luate în luna decembrie, pe perioada stării de alertă, pentru personalul din cadrul unor unități publice și private.
  • În secțiunea DOCUMENTE puteți consulta Adresa inițiatorului, Adresa Senatului, Expunerea de motive, Avizul Consiliului Economic și Social și Avizul Consiliului Legislativ. 
O propunere legislativă a fost făcută în data de 13.10.2021, vizând personalul sanitar din unitățile publice și private. Propunerea urmează să fie analizată în Parlament la începutul săptămânii viitoare.
 
Propunerea se referă la Legea privind stabilirea unor măsuri în domeniul sanitar, pe perioada stării de alertă, pentru personalul din cadrul unor unități publice și private.
 
Propunerea a fost semnată de către Florin Cîțu (PNL), Cseke Attila (senator UDMR), Kelemen Hunor (deputat UDMR) și Lucian Bode (deputat PNL).
 
Aceasta a fost înaintată Biroului Permanent al Senatului României, spre a fi supusă dezbaterii și aprobării în Parlament, în procedură de urgență.
 
Motivele propunerii
 
Inițiatorii propun noi măsuri în domeniul sanitar care ar putea fi luate în luna decembrie, pe perioada stării de alertă, pentru personalul din cadrul unor unități publice și private.
 
Conform documentului „Expunerea de motive“:
 

„Prin prezentul proiect de lege se stabilesc o serie de măsuri necesar a fi implementate în cadrul unităților sanitare, publice şi private, astfel cum sunt reglementate de Legea nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrul Ministerului Sănătății și instituţiilor din subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea acestuia, în cadrul Casei Naționale de Asigurări de sănătate şi caselor de asigurări de sănătate, în cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi în cadrul unităților subordonate, în cadrul Inspectoratului General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne şi în cadrul unitatilor subordonate, precum şi în cadrul laboratoarelor de analize medicale.
 
În acest sens, personalul din cadrul acestor unități este obligat să prezinte în vederea desfăşurării activităţii un certificat digital al UE privind COVID-19, care să ateste îndeplinirea uneia din următoarele condiții:


 

  • vaccinare împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete; 
  • se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2
  • rezultat negativ certificat al unui test RT-PCR sau al unui test antigen rapid, pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2, efectuat în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii.“ 
Pentru a fi realizate aceste condiții, în document se regăsesc și alte măsuri precum:
 

„Se reglementează faptul că personalul din cadrul unităților publice care prezintă rezultat negativ certificat al unui test RT-PCR sau al unui test antigen rapid, pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 va suporta costurile privind testarea, excepție fiind categoria de personal care face dovada unor afecţiuni care reprezintă contraindicație la vaccinare, caz in care costurile de testare vor fi suportate de către angajator.
 
Pentru unităţile private costurile privind activitatea de testare impotriva virusului SARS-CoV-2 vor fi suportate conform procedurilor stabilite la nivelul acestora, fie de către angajați, fie de către angajator.
 
Având în vedere creşterea îngrijorătoare a numărului de cazuri de falsificare a documentelor care atestă vaccinarea, testarea sau vindecarea este necesară introducerea utilizării exclusive a certificatului digital al UE privind COVID-19 pentru atestarea îndeplinirii uneia dintre cele trei condiţii şi pe teritoriul național, acesta fiind singurul mod în care conducerea unităţilor publice şi private poate verifica autenticitatea, valabilitatea şi integritatea certificatelor, prin scanarea codului QR de pe certificat prin intermediul aplicației mobile "Check DCC.“

Persoanele care nu îndeplinesc condițiile precedent menționate, ar putea avea accesul interzis la locul de muncă.
 

„De asemenea, pentru a asigura aplicarea acestor măsuri se stabileşte în responsabilitatea conducerii unităţilor publice şi private verificarea certificatelor digitale al UE privind COVID-19, precum și obligaţia interzicerii accesului la locul de muncă a persoanelor care nu îndeplinesc condițiile mai sus mentionate. Nerespectarea acestor obliagații de către conducătorul unităţii respective reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei aplicată de către personalul împuternicit din cadrul direcţiei de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București și din cadrul Inspecției Sanitare de Stat.“

 
Personalul care nu prezintă un certificat verde, ar putea avea contractual de muncă suspendat pe o perioadă de 30 de zile.
 

„Totodată, se reglementează suspendarea de drept, pe o perioadă de 30 de zile a contractelor în baza cărora işi desfăşoară activitatea personalul din unităţile publice şi private în cazul în care nu prezintă un certificat digital al UE privind COVID-19. Suspendarea încetează la data la care personalul prezintă certificat digital al UE privind COVID-19, în vederea atestării indeplinirii condiţiilor mai sus mentionate.
 
În situaţia în care personalul din unităţile publice cumulează 30 de zile de suspendare, contractul în baza căruia își desfăşoară activitatea încetează de drept, iar pentru personalul din unitățile private care cumulează 30 de zile de suspendare, angajatorul poate dispune fie prelungirea suspendării, fie încetarea contractului în baza căruia îşi desfăşoară activitatea.
 
În unităţile publice măsura încetării contractului în baza cărora işi desfăşoară activitatea personalul este necesară pentru a crea posibilitatea încadrării pe acele posturi a altor persoane, în vederea asigurării continuităţii activităţii, ţinând cont de faptul că în unităţile respective numărul total al posturilor este limitat prin acte normative.
 
Potrivit alin.(2) al art. 4 din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificările şi completările ulterioare, în cazuri urgente se poate prevedea intrarea în vigoare a actelor normative prin care se stabilesc şi se sancţionează contravenţii într-un termen mai scurt de 30 de zile de la data publicării , dar nu mai puțin de 10 zile. Având în vedere necesitatea adoptării acestor măsuri în regim de urgență, ținând cont de contextul epidemiologic, prin proiectul de lege se propune ca termenul de intrare în vigoare a acestei legi să fie de 10 zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I“

 
Senatul a respins această propunere legislative la data de 27 octombrie 2021.
 
Avizul Consiliului Economic și Social
 
Consiliului Economic și Social și-a exprimat punctele de vedere cu privire la propunerea legislative.
 
Astfel că, reprezentanții părții patroanele au votat pentru avizarea favorabilă a propunerii legislative, cu următoarele observații:
 

„Este necesar ca testarea periodică să fie obligatorie pentru toate persoanele, iar in cazul categoriilor socio-profesionale care lucrează în contact direct cu persoanele vulnerabile, personal medical, personal din DSP-uri sau din cadrul ISU, obligarea la testare periodică trebuie să fie susținută de gratuitatea testării, având în vedere faptul că vaccinarea nu împiedică transmiterea in comunitate;
 
Se impune ca măsurile de limitare a dreptului la muncă introduse prin acest act normativ să fie valabile doar pe o perioada limitată, respectiv pe perioada stării de urgență/alertă, ca o măsură temporară în perioada de pandemie;
 
Este necesară testarea periodică obligatorie pentru toate persoanele din categoriile socio-profesionale care lucrează în contact direct cu persoanele vulnerabile, personal medical, personal din DSP-uri sau din cadrul ISU și obligarea la testare periodică trebuie să fie susţinută de gratuitatea testării doar pentru persoanele imunizate (vaccinate, sau care au trecut prin boala);
 
Textul trebuie să precizeze concret frecvența verificării certificatului verde;
 
Nu este clar ce presupune cumularea celor 30 de zile de suspendare a CIM (dacă suspendarea se aplică fracționat, care este intervalul de referinţă pentru cumulul celor 30 de zile);
 
Decizia privind relația de muncă după expirarea celor 30 de zile de suspendare poate fi considerată discriminatorie între sistemul public (CIM incetează de drept după expirarea celor 30 de zile de suspendare) şi sistemul privat (termenul de suspendare se poate prelungi, deşi nu se menţionează pe ce perioadă și nici de câte ori, iar angajatorul
poate decide dacă încetează sau nu raportul de muncă).“

 
Vaccinarea obligatorie se lovește de Codul Muncii
 
Reprezentanții părții sindicale au votat pentru avizarea nefavorabilă a propunerii legislative, cu următoarea motivare:
 

„Personalului din cadrul unităților publice prevăzute att.). la alin (1) i se impune o cheltuială pentru desfāşurarea activitătii profesionale, având în vedere că art. 1, alin (2) menţionează că personalul va suporta costurile privind activitatea de testare impotriva virusului SARS-CoV-2: Se introduce o discriminare între cei care sunt vaccinați cu un vaccin gratuit plătit de către stat şi cei care trebuice să işi plătească testarea pentru a-şi desfăşura activitatea profesională;
 
Este necesar ca resursele pentru testarea periodică să fie alocate de unitățile angajatoare, în virtutea obligațiilor stabilite în sarcina angajatorului prin art. 7 alin. (1) din Legea nr. 319/2016 a securităţii şi sănătăţii în muncă, supurtarea acestor cheltuieli de către personalul medico-sanitar şi auxiliar fiind o măsură excesiv de oneroasă şi care ar devia de la scopul şi principiile nomelor care reglementcază sănătatea şi securitatea în muncă;
 
Prin Adresa nu. S.G. 416 din 07.04.2021 transmisă Institutiei Avocatului Poporului, Ministerul Sănătății a precizat următoarcle aspecte relevante:
 
a) potrivit Strategiei de vaccinare împotriva COVID-19, aprobată prin H.G. 1031/2020, în România vaccinarea este voluntară (neobligatorie) şi gratuită;
 
b) referitor la aspectele legate de obligarea angajaților de către angajatori de a efectua vaccinul, potrivit Legii m. 53/2003 - Codul Muncii - accesul la locul de muncă al persoanei încadrate nu poate fi condiționat de vaccinarea impotriva Sars-Cov-2;
 
d) niciun angajat nu poate fi condiționat de către angajator să se vaccineze împotriva COVID-19, vaccinarea este un act preventiv bazat pe consimţământul persoanei, iar impunerea vaccinării împotriva COVID-19 de către angajator se situează în afara cadrului legal;“

 
Avocatul Poporului
 

„Avocatul Poporului apreciază că soluțiile legislative care condiționează exercitarea dreptului la muncă al personalului din unităţile sanitare publice şi private, precum şi al personalului încadrat în centrele rezidenţiale publice şi private de obţinerea certificatului de vaccinare sau a celui de testare (cu plata testelor realizată de către angajații vizați de prevederile criticate), sub sanctiunea suspendării contractului individual de muncă, respectiv a încetării de drept a acestuia reprezintă măsuri restrictive privind exercițiul dreptului la muncă, al egalității în drepturi şi al asigurării măsurilor de protecţie socială, sunt măsuri lipsite de proporționalitate, inadecvate scopului urmărit, abuzive şi inaplicabile;
 
Se impune acceptarea testelor care evidențiază prezenţa anticorpilor, tinând cont de faptul că o parte din populație a trecut asimptomatic prin boala.

 
Reprezentanţii asociațiilor și fundațiilor neguvernamentale ale societăţii civile au votat pentru avizarea favorabilă a proiectului de act normativ, cu următoarele observații:
 

„Măsurile de limitare a dreptului la muncă introduse prin acest act normativ trebuie să fie valabile doar pe o perioadă limitată, ca o măsură temporară în perioada de pandemie;
 
Doar suspendarea contractului de muncă ar trebui impusă prin prezentul proiect de lege, aceasta fiind suficientă pentru asigurarea protejării împotriva COVID-19 în unitățile sanitare. Eventuala desfacere a contractului de muncă ar trebui reglementată similar atât pentru unităţile sanitare private, cât şi pentru cele publice, cel mult în sensul permiterii desfacerii contractului de muncă prin decizia unității sanitare, respective, ținând cont de posibilele efecte pe care un deficit de personal pe termen lung le poate genera;
 
Sunt necesare clarificări cu privire la statutul personalului medical aflat în perioada celor 10 zile post-vaccinare, dacă acesta se afla în concediu în acea perioadă și în ce fel de tip de concediu sau dacă poate profesa în continuare, precum și care este statutul zilei lucrătoare dintre rezultatul pozitiv la testarea antigen si rezultatul testului PCR. Se impune totodată clarificarea excepțiilor de la schemele de vaccinare completă.“

 
Consiliul Legislativ a avizat favorabil propunerea legislative cu mai multe mențiuni, precum:
 

„Raportat la momentul avizării prezentei propuneri legislative, respectiv în plin val 4 al pandemiei de COVID-19, precum şi la termenul de intrare în vigoare a acesteia, se impunea efectuarea unui astfel de studiu de impact, care să arate dacă sistemul sanitar poate să suporte deficitul de personal din cadrul unităților publice sau private vizate de prezentul proiect, în situaţia în care vor exista persoane care vor refuza să respecte normele impuse, și dacă nu, ce măsuri se vor lua pentru a nu se ajunge la blocarea sistemului sanitar.
 
„Menţionăm că restrângerea dreptului la muncă nu poate fi decât temporară, pe durata rămasă din perioada de 30 de zile corespunzătoare ultimei hotărâri a Guvernului și nu sine die, până la încetarea oricărei stări de alertă, pe când potrivit art.2 alin.(2) și (4) din proiect rezultă că restrângerea dreptului la muncă va fi permanentă, deoarece măsurile propuse afectează chiar existenţa sau substanţa dreptului“

 
O decizie finală referitoare la această propunere legislativă încă nu a fost luată. Aceasta urmează a fi dezbătută în Parlament, aflându-se pe ordinea de zi cu numărul de înregistrare 2, conform cdep.ro, în zilele de 13 și 15 decembrie 2021.
 
Vă invităm să consultați documentele oficiale menționate în acest articol în secțiunea DOCUMENT.
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Sursă documente: cdep.ro
Sursă foto: pexels.com
 
Citește și:
 
Florin Cîţu
„Certificatul verde trebuie să treacă cât mai repede. Este o măsură care ajută economia” (VIDEO)

 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii