Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
09:23 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Marinarul roman salvat de pe Alexandros T s-a intors acasa

ro

16 May, 2006 00:00 2996 Marime text

Singurul roman care a supravietuit naufragiului navei grecesti in apele Oceanului Indian s-a intors acasa, la Mangalia * El a ramas profund marcat de acest incident si nu crede ca va mai naviga vreodata * Liviu Baluta isi aduce aminte ca vaporul s-a rupt in doua si a fost luat de un val, dus la fund si apoi adus la suprafata * El a fost salvat de marinarii de pe un vas ce se deplasa in zona care au aruncat barca de salvare * Reprezentantul ITF Romania, Adrian Mihalcioiu, a declarat ca nu poate ajuta financiar familiile celor trei romani disparuti, pentru ca ei nu erau membri de sindicat

Electricianul Liviu Baluta, in varsta de 27 de ani, unul din cei sapte marinari salvati in urma naufragiului mineralierului Alexandros T s-a intors sambata acasa dupa ce a stat mai multe zile intr-o clinica din Africa de Sud. El a putut cu greu discuta cu reporterii ziarului nostru despre incident. Liviu Baluta a marturisit ca a ramas marcat pe viata si ca nu si-ar mai dori sa retraiasca vreodata acele momente. Potrivit declaratiilor lui, in noaptea naufragiului vaporul s-a rupt in doua. A vazut prova venind spre el si a urcat spre puntea barcii, unde se tinea de o bara. Singurul lucru de care-si mai aduce aminte este ca a fost luat de un val si dus in adanc, apoi adus la suprafata. In opinia sa, norocul lui si al celor care au fost salvati a fost un vapor care se indrepta spre ei si ai carui marinari au aruncat barca de salvare. Doar datorita lor au putut exista supravietuitori. Parintii si sora lui nu au crezut ca el este in viata pana cand nu au vorbit cu el la telefon. Liviu Baluta tine sa multumeasca divinitatii pentru ca a supravietuit naufragiului si consulului Romaniei in Africa de Sud cu ajutorul caruia a putut ajunge din nou acasa. El era la al treilea voiaj si inclina sa creada ca nu va mai naviga vreodata.Nava Alexandros T s-a scufundat pe data de 3 mai in jurul orei locale 22.00 (23.00 ora Romaniei) in Oceanul Indian in largul coastelor Africii de Sud. In momentul in care a avut loc nefericitul eveniment pe mare era o furtuna foarte puternica. Echipajul navei era format din 24 de filipinezi, patru greci, patru romani si un ucrainean. Sapte din cei 33 de membri ai echipajului au fost salvati in aceeasi noapte, la scurt timp dupa scufundarea navei. Cei patru marinari romani aflati pe nava Alexandros T sunt din judetul Constanta, singurul dintre ei salvat fiind electricianul Liviu Baluta, din Mangalia. Ceilalti trei romani sunt Daniel Motoianu si Octavian Pase din Constanta si Ion Macreanu de 56 ani, din Medgidia. Toti trei erau mecanici de bord si erau plecati in voiaj de peste sase luni. Doi dintre ei au fost membri ai Sindicatului Liber al Navigatorilor in anul 1997. Echipele de salvare care au intervenit dupa producerea naufragiului nu au mai reusit sa recupereze nici un alt marinar, iar sansele de supravietuire sunt nule. La locul accidentului s-au aflat doua nave insotite de remorcherul Smith Amandala asistate de un avion tip Hercules C130 cu o autonomie de zbor foarte mare si de un elicopter canadian.Zona in care a naufragiat nava este cunoscuta sub denumirea de "cimitir de nave" datorita numarului mare de ambarcatiuni care s-au scufundat aici.Nava Alexandros T era un mineralier construit in 1989 in Santierul Naval Constanta cand a primit numele de Comanesti. Nava apartine companiei grecesti Overseas Marine Enterprises. Mineralierul are 165.000 TDW, 303 metri lungime si 46 de metri latime. Potrivit unor informatii aparute pe site-ul Garzii de Coasta americane, vasul a fost retinut in Norfolk, Virginia, in 2003, din cauza unor deficiente tehnice grave. Nava era incarcata cu 155.000 tone de minereu de otel pe care il incarcase din Brazilia si se indrepta spre China. Potrivit declaratiilor comandantului adjunct al serviciilor de salvare pe mare din Portul Elisabeth, Paul Killeen, nava a inceput sa se incline intr-o parte si apoi s-a rupt de la jumatate. Pe data de 10 mai, guvernul filipinez a cerut Africii de Sud sa reia operatiunile de cautare a celor 26 de marinari, solicitarea fiind sustinuta si de Guvernul Romaniei si de cel al Greciei. Rudele filipinezilor disparuti au refuzat sa semneze un act prin care acceptau suspendarea operatiunilor de cautare ei inca mai avand sperante ca exista supravietuitori. Reprezentantul ITF Romania, Adrian Mihalcioiu a declarat ca in urma acestei solicitari a mai urmat o zi de cautari dar fara nici un rezultat. Autoritatile sud africane considera ca nu mai sunt sanse ca marinarii sa mai fie in viata si in acest caz nu are rost sa mai continue operatiunile de salvare, costul acestora fiind foarte ridicat. Reprezentantul ITF Romania ne-a declarat ca nu poate ajuta financiar familiile celor trei marinari disparuti pentru ca ei nu erau membri ai Sindicatului Navigatorilor.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii