Concluzia auditului de conformitate al Curții de Conturi la Primăria Rasova, județul Constanța în urma sesizărilor primite în perioada 2021 - 2024 (DOCUMENT)
Concluzia auditului de conformitate al Curții de Conturi la Primăria Rasova, județul Constanța în urma sesizărilor
16 Jun, 2025 15:03
ZIUA de Constanta
279
Marime text



- Evaluarea activităților ce fac obiectul subiectului de audit s-a realizat pe baza criteriilor ce derivă din reglementările care vizează activitatea auditată în perioada 2021 -2024
- Perioada misiunii: 18.11.2024 - până la data aprobării raportului de audit
INTRO:
Subiectul misiunii de audit de conformitate efectuat de către Camera de Conturi Constanța la Primăria comunei Rasova, județul Constanța a vizat activitatea desfășurată în perioada 2021-2024 și care are legătură cu sesizările primite de Curtea de Conturi.
Pe baza activităților de audit desfășurate s-a constatat că UATC Rasova a asigurat parțial funcționalitatea sistemului de control intern managerial, ceea ce a generat unele neconformități, privind:
(i) Legalitatea majorării indemnizațiilor/salariilor angajaților din cadrul primăriei (pct. 5.1);
(ii) Legalitatea trecerii în patrimoniul Comunei Rasova a drumului comunal DC 56 - tronsoanele 1 și 2 (pct. 5.2);
(iii) Legalitatea suportării din bugetul local a amenzii din partea autorității pentru protecția mediului, fără a se face o cercetare εn vederea recuperării acesteia de la persoanele vinovate (pct. 5.3);
(iv) Cheltuielile efectuate cu acțiunea de igienizare a depozitelor neconforme de gunoi de grajd, identificate urmare controlului efectuat în anul 2022 de Garda de Mediu - Comisariatul Județean Constanța, prin nedispunerea realizării unei cercetări în vederea identificării producătorilor de deșeuri de grajd pentru suportarea costurilor, în întregime sau parțial, de către aceștia (pct. 5.4);
(v) Modul de atingere a obiectivului de realizare a colectării selective, care să conducă la creșterea gradului de reciclare a deșeurilor în Comuna Rasova (pct. 5.5);
(vi) Neasigurarea publicării pe pagina web a primăriei a informațiilor de interes public (pct. 5.6).
Concluzia de audit este concluzie cu rezerve
Pe baza activității de audit întreprinse, am constatat că, cu excepția neconformităților menționate mai sus, subiectul auditat, este în conformitate, sub toate aspectele semnificative, cu cadrul legal aplicabil.
În legătură cu sesizările primite de Curtea de Conturi, în perioada 2021-2024 și a cuprins verificarea următoarelor:
Modul de atribuire al contractelor de investiții și cheltuirea banilor publici la UATC Rasova;
Verificarea legalității/regularității modului de atribuire a unor contracte de asfaltări în comuna Rasova către societatea Drumuri Județene Constanța, în valoare de 2.945.873,03 lei, în anul 2024, cu referire la depășirea plafonului pentru achiziții directe, respectiv lipsa transparenței în atribuirea contractelor;
Lucrări asfaltare/reparare drumuri. Atribuirea contractelor de lucrări pentru cele 3 loturi de străzi de pe raza UAT, finanțate de labugetul local, s-a realizat cu asigurarea transparenței în atribuire, prin utilizarea aplicației SEAP, valoarea fiecărui lot situându-se sub pragul stabilit prin art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016.
Legalitatea majorării indemnizațiilor/salariilor angajaților din cadrul primăriei – abaterile identificate sunt descrise la pct. 5.1;
Cu privire la plata cheltuielilor de judecată aferente dosarului nr. xxxx/xxx/xxxx aflat pe rolul judecătoriei Medgidia (și altor dosare finalizate), precum și a onorariilor executorilor judecătoreștiEntitatea a procedat plata cheltuielilor de judecată aferente dosarului nr. xxxx/xxx/xxxx, hotărâte de Judecătoria Medgidia în baza Sentinței Civile nr. xxxx/xx.xx.xxxx, precum și a plății cheltuielilor cu executarea silită stabilite prin încheierea nr. xx/xx.xx.xxxx.
Urmărirea și încasarea de către UATC a sumelor cuvenite din aplicarea de amenzi contravenționale de către Regia Națională a Pădurilor Romsilva. Entitatea a procedat la înregistrarea în evidența tehnico-operativă și în contabilitate a amenzilor contravenționale aplicate de agenții constatatori din cadrul Direcției Silvice Constanța și au fost întreprinse măsuri pentru încasarea integrală a acestora.
Legalitatea trecerii în patrimoniul Comunei Rasova a drumului comunal DC 56 tronsoanele 1 și 2 – abaterile identificate sunt descrise la pct. 5.2;
Aspecte privind derularea unor proiecte de investiții: inițierea unor proiecte noi de construcții/clădiri, deși la nivelul comunei nu există un sistem de canalizare funcțional și o rețea alimentare apă potabilă funcționale; infrastructură modernizată/reînnoită la nivelul comuneiModul de finanțare, atribuire, execuție și efectuare plăți pentru proiectele de investiții în derulare, efectuate la rețeaua de canalizare și rețeaua de alimentare cu apă a Comunei Rasova, s-a realizat înconformitate cu prevederile programelor de finanțare, în baza cărora au fost executate.Aprecierea necesitații și oportunitatea inițierii unor proiecte noi de investiții pe raza Comunei, aparțin Consiliului Local Rasova.
Verificări cu privire la proiectul de execuție 32 apartamente pentru asistații sociali; proiectul de demolare a vechii grădinițe și construirea unei case pentru copiii care sunt în pericol de a fi abandonați de părinți; lipsă condiții prealabile pentru punerea în funcțiune; cheltuieli cu noi expertize tehnice (19.000 lei).
Entitatea a întreprins măsurile legale pentru execuția contractului de proiectare, asistență și construcție locuințe sociale, procedând la dreptul de recuperare pe cale legală a daunelor provocate de către executant pentru neducerea la îndeplinire a Contractului de execuție a celor 32 apartamente.
Cheltuielile pentru expertiza tehnică au fost efectuate cu respectarea cadrului de reglementare, fiindimpuse prin art. 7 alin. (6^2) din Legea nr. 50/1991.
În ceea ce privește la demolarea vechii grădinițe și construirea unei case pentru copiii care sunt în pericol de a fi abandonați de părinți, entitatea nu a realizat acest proiect și nici nu este prevăzut a serealiza în viitor.
Cu privire la avizele de funcționare pentru cele 2 case de cultură reabilitate; deficiențe lucrări construire Cămin Cultural Cochirleni și Casa de Cultură Rasova, finalizate de 3 ani.
Cele două cămine culturale reabilitate de către UATC Rasova sunt instituții publice de cultură, cu personalitate juridică, fără scop lucrativ, care funcționează sub autoritatea UAT, fiind finanțate din venituri proprii și din alocații de la bugetul local, activitatea desfășurată de acestea nefiind supusă acordului autorităților administrațiilor publice locale.
Respectarea cadrului de reglementare în cadrul proiectului de construire parcare pentru vehiculele personalului Primăriei Rasova. Modul de achiziție și execuție a lucrărilor efectuate pentru realizarea parcării Primăriei Rasova arespectat cadrul legal în domeniu.
Legalitatea numirii aceleiași persoane care are atribuții de emitere autorizații construire și este și contabil în cadrul Primăriei Comunei Rasova.
Funcționarul public, care are responsabilități în conducerea evidenței financiar-contabile a entității,cu studii economice superioare, are și atribuții în domeniul urbanismului, amenajării teritoriului și al autorizării executării lucrărilor de construcții, având pregătire și calificare în profilul construcții.
Cu privire la legalitatea suportării din bugetul local a amenzii din partea autorității pentru protecția mediului, fără a se face o cercetare în vederea recuperării acesteia de la persoanele vinovate – abaterile identificate sunt descrise la pct. 5.3;
Cheltuielile efectuate cu acțiunea de igienizare a depozitelor neconforme de gunoi de grajd, identificate urmare controlului efectuat în anul 2022 de Garda de Mediu - Comisariatul Județean Constanța, prin nedispunerea realizării unei cercetări în vederea identificării producătorilor de
deșeuri de grajd pentru suportarea costurilor, în întregime sau parțial, de către aceștia – abaterile identificate sunt descrise la pct. 5.4;
Legalitatea plăților efectuate pentru taxele de judecată și sumele aferente hotărârilor judecătorești, cu consecințe în majorarea cheltuieli entității, respectiv cu cheltuieli de executare silită (pvxxxxxxxx și pvxxxxxxxx); cheltuieli servicii juridice avocat XXX.
Comisia locală de reconstituire a dreptului de proprietate a Comunei Rasova pune în aplicare Sentința Civilă nr. xxxx/xx.xx.xxxx, în funcție de finalizarea etapelor derulate în cadrul Programului Național de Cadastru și Carte funciară, prin care se realizează lucrările de înregistrare sistematică, efectuate de UATC Rasova pentru sectoarele cadastrale.
Procedura de emitere a titlului de proprietate necesită de asemenea, parcurgerea etapelor prevăzutede prevederile legale.În organigrama UAT nu există post de consilier juridic, astfel, cu aprobarea autorității deliberative, entitatea a procedat la contractarea de servicii de consultanță, asistență și reprezentare juridică în vederea apărării intereselor Comunei, în conformitate cu prevederile legale. (...)
Modul de atingere a obiectivului de realizare a colectării selective, care să conducă la creșterea gradului de reciclare a deșeurilor în comuna Rasova – abaterile identificate sunt descrise la pct. 5.5;
Modalitatea de înființare și finanțare a Clubului Sportiv Rasova; costuri irigații teren; concesiune teren sport, vestiare. Sprijinirea sportului și asigurarea condițiilor organizatorice și materiale de practicare a educației
fizice și sportului în comunitățile locale reprezintă obligativitatea autorității administrației publice locale.
Neasigurarea publicării pe pagina web a primăriei a informațiilor de interes public – abaterile identificate sunt descrise la pct. 5.6;
Legalitatea cheltuielilor efectuate cu camere video (supraveghere inclusiv spații care nu sunt publice), internetCheltuielile generate de implementarea proiectului de extindere și modernizare sistem desupraveghere video, dispecerat și WiFi gratuit în spațiile publice din Comuna Rasova, proiect finanțat din programul PNRR/2022/C10 - Componenta 10, Fondul local, I.1.2 – Asigurareainfrastructurii pentru transportul verde – ITS/alte infrastructuri TIC (sisteme inteligente demanagement urban/local), au fost efectuate în conformitate cu condițiile prevăzute prin proiect.
Cu privire la lucrările efectuate pentru înlocuire iluminat stradal; lucrări canalizare (plăți mai mari de 100.000 lei), nepusă în funcțiune.
Lucrările de înlocuire iluminat stradal au fost parte din proiectul finanțat din fonduri ale Bugetului de stat, administrate de Agenția Fondului de Mediu, prin care UATC Rasova a beneficiat de finanțare nerambursabilă pentru realizarea proiectului „Creșterea eficienței energetice a infrastructurii de iluminat public în Comuna Rasova”.Accesarea proiectului cu finanțare prin PNI „Anghel Saligny” pentru realizarea lucrărilor decanalizare pe raza UAT, a necesitat efectuarea de studii de fezabilitate ce privesc rețelele de canalizare a apelor uzate menajere și stații de epurare din Comuna Rasova, servicii care au condus la efectuarea în anul 2023 de plăți în sumă totală de 39.627 lei.
Analiza numirii managerului de proiect pentru proiectul „Construirea și dotarea centrului comunitar integrat pentru furnizarea serviciilor medico sociale, Cochirleni, Rasova”Numirea managerului de proiect pentru investiția „Construirea și dotarea centrului comunitar integrat pentru furnizarea serviciilor medico sociale, Cochirleni, Rasova” s-a efectuat în baza HCLnr. 30/30.01.2024, cu respectarea Ghidului solicitantului privind accesarea fondurilor europene nerambursabile, conform PNRR, cod apel MS-0014, care impune solicitanților să constituie o Unitate de Implementare a Proiectului – UIP, compusă din minim trei membrii cu atribuții clare în derularea și implementarea proiectului.
Analiza modalității de trecere terenuri în proprietatea privată a comunei; analiza licitații concesiuni. Trecerea terenurilor în proprietatea privată a Comunei, precum și organizarea licitațiilor pentruconcesiuni sunt efectuate cu respectarea prevederilor Codului Administrativ.
Situația datoriei publice a UATC Rasova-creștere datorii UATC Rasova- aprobare proiecte fără sursă de finanțare; contractare împrumuturi. La nivelul UATC Rasova serviciul datoriei locale este zero, nefiind înregistrat niciun instrument al datoriei locale, așa cum definește art. 62 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale.Aprobarea de către Consiliul Local Rasova a proiectelor de investiții verificate s-a efectuat odatăcu aprobarea surselor de finanțare prevăzute prin buget.
Asigurarea legalității în vânzare teren extravilan – societatea XXXXXXXXXXXX SRL; realizare concesionare terenuri fără respectarea prevederilor legale (fără publicare anunțuri privind concesionarea; organizare licitații cu nerespectarea tuturor prevederilor legale) (2015-2023)La data prezentei, societatea XXXXXXXXXXX SRL nu are încheiate cu UATC Rasova contracte de cumpărare/concesiune/închiriere terenuri/clădiri.
Modalitatea de realizare a achizițiilor publice; utilizare SICAP pentru asigurare transparență; modalitate stabilire prețuri (estimare) pentru achizițiile directe; aprobare prin HCL pentru achiziție uniforme, poliție și achiziție DACIE DUSTER poliție. La nivelul UATC Rasova, toate achizițiile ce au făcut obiectul controlului au fost realizate prin platforma SEAP, fiind asigurată astfel și transparența achizițiilor publice efectuate. În cazul achizițiilor directe, entitatea a solicitat oferte, sau a utilizat catalogul electronic SEAP pentru stabilirea prețurilor de achiziție.Uniformele Poliției Locale au fost achiziționate în anii 2021 și 2022 după aprobarea bugetului de
către Consiliul Local Rasova, prin HCL nr. 63/21.07.2021 , respectiv HCL nr. 7/14.02.2022.
Aprobarea prin buget a achiziției autoturismului DACIA DUSTER pentru Poliția Locală s-a efectuat prin HCL nr. 63/21.07.2021.
Legalitatea contractelor încheiate cu societatea XXXXXXXXXXXX SRL; terenuri concesionate de XXXXXXXXXXXX SRL (mod atribuire; primire subvenții); verificare situație închiriere urmată de vânzare-stație pompare. La data prezentei, societatea XXXXXXXXXXX SRL nu are încheiate cu UATC Rasova contracte de cumpărare/concesiune/închiriere terenuri/clădiri. Schimbarea destinației imobilului din Stație de pompare în Anexă exploatație agricolă, s-a efectuat cu respectarea reglementărilor legale în domeniul urbanismului.
Pentru abaterile consemnate în prezenta scrisoare care au determinat producerea unor prejudicii, potrivit art.37 din Regulamentul privind activitatea de audit public extern, aprobat prin Hotărârea Plenului Curții de Conturi nr. 629/20.12.2022, conducerea entității auditate are obligația stabilirii întinderii prejudiciului și dispunerii măsurilor pentru recuperarea acestuia.
Nerecuperarea prejudiciilor, ca urmare a nedispunerii și a neurmăririi de conducerea entității auditate a recomandărilor transmise de Curtea de Conturi, sunt incidente prevederile art.64 din Legea nr.94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată.
Raportul de audit de conformitate efectuat de Camera de Conturi a județului Constanța asupra situațiilor primăriei comunei Rasova din județul Constanța poate fi studiat integral în secțiunea „documente”.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii