Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
02:42 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ministerul Transporturilor a publicat în transparență decizională proiectul de lege pentru emiterea certificatelor gas free și hot work

ro

21 Jun, 2022 00:00 1360 Marime text
  • Autoritatea Navală Română va avea obligația de a deține o evidență exactă a tuturor inspecțiilor efectuate la navele și terminalele unde există risc de explozie, incendiu, poluare precum si a tuturor operațiunilor de supraveghere a operării la navele care transportă produse periculoase
 
Ministerul Transporturilor a publicat în transparență decizională Proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii pentru aprobarea Instrucțiunilor privind inspecțiile de siguranță a navigației la navele de transport şi terminalele de operare a mărfurilor periculoase (produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate) şi inspecțiile pentru emiterea certificatelor de gas free şi hot work în apele naționale navigabile şi în porturile românești pentru îndeplinirea prevederilor OMTI 245/08.03.2022.
 
În Monitorul Oficial al României nr. 261 din data de 17.03.2022, Partea I, a fost publicat Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 245/08.03.2022 privind inspecţiile de siguranţă a navigaţiei la navele de transport şi terminalele de operare a mărfurilor periculoase (produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate) şi inspecţiile pentru emiterea certificatelor de gas free şi hot work în apele naţionale navigabile şi în porturile româneşti.
 
Conform articolul 9 din OMTI nr. 245/2022, instrucțiunile pentru punerea în aplicare a prevederilor acestuia se aprobă de ministrul transporturilor şi infrastructurii.
 
Operațiunile ce fac obiectul OMTI nr. 245/2022 respectiv inspecţiile de siguranţă a navigaţiei la navele de transport şi terminalele de operare a mărfurilor periculoase (produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate) şi inspecţiile pentru emiterea certificatelor de gas free şi hot work în apele naţionale navigabile şi în porturile româneşti constituie activități pentru siguranța împotriva producerii de accidente (explozii la bordul navelor sau în spațiile unde se depozitează/ au fost depozitate substanțe periculoase) ce pot avea consecințe grave de pierderi de vieți omenești, pierderi materiale importante și poluarea mediului înconjurător.
 
Plecând de la această realitate, aceste tipuri de operațiuni se impun a fi efectuate sub controlul strict al autorității centrale de specialitate a statului, respectiv Autoritatea Navală Română, exclusiv de către personal specializat corespunzător riscurilor implicate.
 
Prin proiectul de instrucțiuni se asigură atât o corectă punere în aplicare a OMTI 245/2022, cât și remedierea abaterilor de la legalitate și regularitate constatate de Curtea de Conturi a României cu ocazia Auditului financiar asupra contului anual de execuție a bugetului de stat la Ministerul Transporturilor pentru anul 2018, efectuat la Autoritatea Navală Română (Nota de Constatare înregistrată sub nr. 20398/28.02.2019) și cu ocazia Auditului financiar asupra contului anual de execuție a bugetului de stat la data de 31 decembrie 2018, efectuată la Ministerul Transporturilor (Decizia nr. III/12/29.08.2019 a Curții de Conturi).
 
Se creează astfel un mecanism de protecție împotriva riscurilor de explozii, incendii și/sau poluare ce pot avea loc la bordul navelor sau la terminalele de operare mărfuri periculoase în apele naționale navigabile.
 
Autoritatea Navală Română va avea obligația de a deține o evidenta exactă a tuturor inspecțiilor efectuate la navele și terminalele unde există risc de explozie, incendiu, poluare precum si a tuturor operațiunilor de supraveghere a operării la navele care transportă produse periculoase (produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate), statul exercitând în acest mod un control direct atat asupra riscurilor, cat si asupra conditiilor de efectuare a inspectiilor.
 
Se remediază astfel abaterea de la legalitate și regularitate constatată de către Curtea de Conturi, constând în nerespectarea principiilor economicității, eficienței și eficacității în utilizarea fondurilor publice (Nota de Constatare a Curții de Conturi a României, Camera de Conturi Constanța, înregistrată la entitate sub nr. 20398/28.02.2019).
 
În conformitate cu recomandarea Curții de Conturi, pentru ca Ministerul Transporturilor și Infrastructurii să poată urmări încasarea de către Autoritatea Navală Română a veniturilor generate de aceste operațiuni, ANR va transmite trimestrial, prin structura de specialitate, Direcției Transport Naval, situația tuturor operațiunilor efectuate și a sumelor încasate, după cum urmează:
 
  • totalul navelor inspectate înaintea începerii operării x tariful aplicat;
  • totalul activităților de supraveghere x tariful aplicat;
  • totalul inspecțiilor la terminale x tariful aplicat;
  • totalul inspecțiilor gas free x tariful aplicat;
  • totalul inspecțiilor hot work x tariful aplicat.
 
 
Totodată, este eliminată prin prezentul proiect de instrucțiuni posibilitatea ca acest tip de operațiuni să fie efectuate „la cerere”, consolidând astfel caracterul obligatoriu al efectuării acestora asupra tuturor navelor care intra la reparații și asupra tuturor terminalelor de operare a mărfurilor periculoase, date fiind consecințele grave ce pot fi generate de activitățile reglementate prin OMTI 245/2022.
 
În același timp, subdimensionarea structurii de specialitate a Autorității Navale Române realizată contrar recomadărilor Curții de Conturi este o altă abatere ce va fi remediată prin instituirea în sarcina ANR a obligației de a asigura personalul de specialitate necesar, calificat conform unor criterii clare și suficiente pentru a efectuarea operațiunilor de acest tip.
 
Cu titlu de exemplu, la acest moment, în cadrul ANR activează un număr de doar 3 inspectori de specialitate (personal de specialitate calificat) care asigură inspecțiile pentru emiterea certificatelor de gas free și hot work în zona maritimă.
 
În prezent, pentru porturile dunărene, inspecțiile gas free și hot work la navele tip tanc ce urmează a intra la reparații se efectuează și de personal al căpităniilor, personal ce nu îndeplinește criteriile de calificare ale inspectorilor de specialitate ce activează în zona maritimă.
 
Prin Nota de Constatare nr. 20398/28.02.2019 întocmită de Curtea de Conturi la Autoritatea Navală Română pentru Ministerul Transporturilor, se recomandă ,,efectuarea demersurilor în vederea modificării legislative ce se impune pentru ca activitățile <>, cu riscuri mari, care au incidență în sfera siguranței navigației, să fie realizate numai de personalul specializat al ANR”.
 
Instrucțiunile corectează această discrepanță prin instituirea obligației ca operațiunile ce fac obiectul OMTI să fie efectuate de inspectori de specialitate inclusiv în porturile dunărene/ pe zona fluvială, ținându-se cont și în această zonă de gradul de pericol pe care îl reprezintă activitățile ce implică transportul/ operarea de mărfuri periculoase.
 
Sub aspect economic, veniturile ANR vor creste considerabil prin incasarea tarifelor aferente inspecțiilor pentru emiterea de certficate gas free si hot work la toate navele maritime care intră în șantierele navale, la toate navele maritime asupra cărora se efectuează reparații în afara șantierelor navale, la toate navele fluviale care intră în șantierele navele, precum și toate navele fluviale asupra cărora se efectuează reparații în afara șantierelor navale.
 
În sensul celor de mai sus, prezentul proiect de instrucțiuni stabilește:
  1. Categoria de personal de specialitate din cadrul Autorității Navale Române ce va desfășura operațiunile (inspecțiile și supravegherea) ce fac obiectul OMTI 245/2022;
  2. Criteriile de calificare profesională pe care trebuie să le îndeplinească personalul de specialitate și funcția deținută pentru exercitarea atribuțiilor constând în efectuarea operațiunilor ce fac obiectul OMTI 245/2022;
  3. Zonele pentru care sunt obligatorii operațiunile ce fac obiectul OMTI 245/2022;
  4. Documentele de referință ce vor fi avute în vedere la desfășurarea operațiunilor ce fac obiectului OMTI 245/2022;
  5. Modul de efectuare a operațiunilor ce fac obiectul OMTI 245/2022, respectiv: inspecțiile pentru eliberarea permisului de operare, a certificatului de conformitate a terminalului, a certificatelor de gas free și a certificatelor hot work și supravegherea navelor pe timpul operării mărfii;
  6. Modelul documentelor utilizate de personalul de specialitate din cadrul Autorității Navale Române cu ocazia efectuării operațiunilor ce fac obiectul OMTI 245/2022.
 
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

 
Citește și:

Autoritatea Navală Română a semnat un contract cu Vodafone Romania (DOCUMENTE)
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii