Guvernul pregătește reforme majore în impozitarea proprietăților și a vehiculelor. România riscă întârzieri în jaloanele PNRR
Guvernul pregătește reforme majore în impozitarea proprietăților și a vehiculelor. România riscă întârzieri
Reforma impozitării proprietăților – jalonul 237
România s-a angajat ca, până la sfârșitul anului 2025, să implementeze un sistem informatic de evaluare automată a proprietăților. Acesta ar urma să stabilească baza de impozitare pornind de la valoarea de piață, înlocuind actualul mecanism bazat pe criterii fixe din Codul Fiscal.
Pentru realizarea acestui obiectiv, Ministerul Finanțelor colaborează cu Banca Mondială, printr-un acord de consultanță. Totuși, implementarea se confruntă cu blocaje majore, precum:
-
lipsa datelor de calitate din partea autorităților locale (UAT-uri);
-
întârzieri în operaționalizarea unei structuri de specialitate în cadrul ministerului;
-
lipsa personalului multidisciplinar care să valideze și să îmbunătățească modelul statistic (AVM).
Banca Mondială a avertizat că, în forma actuală, sistemul nu poate fi implementat cu succes până în 2025, fiind necesară o prelungire a termenelor și chiar modificarea acordului pentru includerea unor activități suplimentare.
Măsuri tranzitorii pentru 2026
Guvernul propune adoptarea unui act normativ temporar, prin care impozitele pe clădiri să fie actualizate după valorile de piață estimate de ANEVAR, iar coeficienții de corecție să fie ajustați în funcție de localitate. Acest mecanism ar urma să pregătească trecerea la noul sistem integral, care ar deveni obligatoriu din 2027.
Totodată, prefecturile vor fi implicate în relația cu primăriile, pentru ca toate proprietățile să fie înregistrate în baza de date Patrimven.
Impozite mai mari pentru vehiculele poluante – jalonul 59
Un alt obiectiv PNRR este introducerea unui sistem de taxare în funcție de distanța parcursă pentru vehiculele grele de marfă și majorarea taxelor pentru autoturismele poluante.
Ministerul Transporturilor a propus deja modificarea articolului 470 din Codul Fiscal, astfel încât impozitul pe mijloacele de transport să fie diferențiat după:
-
norma de poluare,
-
tipul de combustibil,
-
capacitatea cilindrică.
Un scenariu analizat arată că impozitele pentru vehiculele poluante ar putea crește cu până la 170%, în timp ce mașinile cu emisii reduse (Euro 5, Euro 6, hibride, electrice) ar rămâne la un nivel redus de taxare. Guvernul estimează o creștere a veniturilor cu peste 40%, stimulând totodată achiziția de vehicule mai puțin poluante.
Noua legislație ar trebui adoptată până în trimestrul II 2026, însoțită de norme metodologice și o campanie de informare publică.
Impact bugetar și echilibrarea finanțelor locale
Executivul estimează că aplicarea celor două reforme va conduce la creșterea semnificativă a veniturilor proprii ale primăriilor. În acest context, se are în vedere modificarea Legii finanțelor publice locale și trecerea la o formulă de echilibrare bazată pe metoda „balanței bugetare estimate” (fiscal gap analysis).
Aceasta ar permite o distribuire mai eficientă a resurselor către UAT-uri și ar reduce dependența de alocările de la bugetul de stat. Totodată, nerespectarea obligației de raportare către Patrimven ar putea fi sancționată cu amenzi sau chiar cu eliminarea localității din procesul de echilibrare bugetară pe durata unui an fiscal.
Reforma fiscală propusă de Guvern aduce schimbări majore în modul în care românii vor plăti impozite pe locuințe și mașini. Dacă planurile vor fi puse în aplicare, din 2027 proprietățile vor fi impozitate la valoarea reală de piață, iar autoturismele poluante vor suporta taxe mai mari. Însă întârzierile în colectarea datelor și blocajele administrative ridică semne de întrebare cu privire la respectarea calendarului PNRR.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp