Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:37 27 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Implementarea Sistemelor Inteligente de Transport, în transparență decizională. Vizată și Autostrada A2

ro

31 Mar, 2022 00:00 1127 Marime text
porniti la drum cum se circula pe drumurile din tara se lucreaza pe autostrada a2 bucuresti constanta
  • Beneficiile economice constau în reducerea costurilor de administrare a rețelei de infrastructura
 
Ministerul Transporturilor a publicat, în transparență decizională Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții ”Sistem de monitorizare și informare asupra traficului și a condițiilor de circulație pentru Autostrada A1 București – Pitești, Autostrada A2 București – Cernavodă, Autostrada A3 București – Ploiești, DN 1 București – Ploiești”
 
Implementarea Sistemelor Inteligente de Transport are ca principală țintă: creșterea siguranței rutiere prin informarea în timp real a participanților la trafic, creșterea eficientei de administrare a infrastructurii rutiere, creșterea capacitații de transport, impunerea eficientă a legislației rutiere, creșterea confortului utilizatorului infrastructurii rutiere, alinierea la cerințele directivelor europene.
 
Beneficiile economice constau în: reducerea costurilor de administrare a rețelei de infrastructura, reducerea pagubelor materiale rezultate din accidentele rutiere, economie de carburant și a costurilor de întreținere a vehiculelor ca urmare a reducerii timpului parcurs, creșterea mobilității populației, accesul rapid al mijloacelor de intervenție pentru situații excepționale, precum salvare, poliție, Inspectoratul pentru Situații de Urgență, reducerea poluării prin scăderea emisiilor poluante, ca urmare a reducerii timpului de parcurgere și a managementului integrat al traficului pe coridoare.
 
Astfel, prin prezentul proiect de act normativ se propune aprobarea indicatorilor tehnico – economici ai obiectivului de investiții ”Sistem de monitorizare și informare asupra traficului și a condițiilor de circulație pentru Autostrada A1 București – Pitești, Autostrada A2 București – Cernavodă, Autostrada A3 București – Ploiești, DN 1 București – Ploiești”.
 
În cadrul programului de construcții de noi autostrăzi/drumuri expres și de reabilitare a celor existente, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. implementează Sistemele Inteligente de Transport (Intelligent Transport Systems - ITS), ca opțiune majoră de creștere a eficienței, fluenței, siguranței și limitării impactului asupra mediului privind procesul de transport rutier.
 
Infrastructura inteligentă rutieră, cunoscută sub denumirea consacrată internațional de „Sisteme Inteligente de Transport” devine în contextul „Digitalizării Transporturilor” și reducerii poluării, unul din pilonii dezvoltării durabile a transporturilor.
 
Sistemele Inteligente de Transport sunt aplicații ale comunicațiilor și tehnologiei informațiilor care asigură monitorizarea și managementul rețelei rutiere cât și informarea utilizatorilor.
 
Sistemele ITS contribuie la armonizarea, la nivel Uniunii Europene, a serviciilor de informare a participanților la trafic și a managementul rețelei rutiere și asigură furnizarea serviciilor de mai jos:
  • Servicii de informare privind evenimentele în timp real și avertizări;
  • Servicii de informare privind condițiile de trafic;
  • Servicii de informare privind limitele de viteză;
  • Servicii de informare asupra timpului de călătorie;
  • Servicii de control al respectării legislației privind viteza;
  • Servicii de avertizare asupra evenimentelor rutiere;
  • Servicii pentru managementul strategic al traficului pe coridoare;
  • Servicii de management al incidențelor rutiere;
  • Servicii privind reglementările transporturilor speciale și de mărfuri periculoase;
  • Servicii de informare și management a parcărilor pentru vehicule de transport marfă;
  • Servicii de monitorizare și control a greutății și gabaritului vehiculelor;
  • Servicii de monitorizare, siguranță și securizare a infrastructurii.
 
Proiectarea și implementarea Sistemelor Inteligente de Transport are ca fundament „Setul minim de servicii ITS pe rețeaua de autostrăzi din România”.
 
Acest Set minim de servicii ITS este rezultatul unui studiu comandat de C.N.A.I.R. – S.A., avizat de CTE – C.N.A.D.N.R. – S.A. (actual C.N.A.I.R – S.A.) nr. 3556 din 16 martie 2010. Rezultatul studiului reflectă necesitățile de dezvoltare eficientă, sigură și „curată” a rețelei rutiere naționale și armonizarea serviciilor la nivel european.
 
Setul minim de servicii ITS este corelat și cu „ITS Deployment Guidelines”. Acest ghid definește serviciile ITS armonizate european, a fost validat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Directiva ITS 2010/40/UE din 07 iulie 2010, de instituire a cadrului pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier și pentru interfețele cu alte moduri de transport [2010/40/EU] stabilește acțiunile prioritare după cum urmează:
  1. furnizarea la nivelul UE a unor servicii de informare cu privire la călătoriile multimodale;
  2. furnizarea la nivelul UE a unor servicii de informare în timp real cu privire la trafic;
  3. datele și procedurile pentru furnizarea către utilizatori, în mod gratuit, atunci când este posibil, a unor informații minime universale în materie de trafic, referitoare la siguranța rutieră;
  4. furnizarea în mod armonizat a unui sistem eCall interoperabil la nivelul UE;
  5. furnizarea unor servicii de informare referitoare la spații de parcare sigure pentru camioane și vehicule comerciale;
  6. furnizarea unor servicii de rezervare de spații de parcare sigure pentru camioane și vehicule comerciale.
 
Pentru acțiunile prioritare a), b), c), d) și e) sunt deja elaborate Regulamente Delegate de completare a Directivei ITS. În conformitate cu prevederile Directivei nr. 2010/40/UE „Directiva privind cadrul pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier și pentru interfețele cu alte moduri de transport”, cât și a regulamentelor delegate de completare a acestei directive, transpusă în legislația națională prin Ordonanța Guvernului nr. 7/2012, se stipulează necesitatea asigurării sistemelor I.T.S. pe întreaga rețea transeuropeană de autostrăzi.
 
Începând din anul 2010, toate autostrăzile nou construite, precum și proiectele de drumuri expres au prevăzute pentru implementare Sisteme Inteligente de Transport, conform setului minim de servicii ITS stabilite corespunzător subsistemelor corespondente.
 
Datorită perioadelor diferite de proiectare și construcție, segmentele de autostradă care pornesc din București precum: A1 București – Pitești; A2 București – Cernavodă; A3 București – Ploiești, au o dotare total diferită față de setul minim de servicii I.T.S. prevăzut de cadrul legislativ european (fie nu au implementat ITS, fie au parțial instalate sisteme ITS mai vechi, neconforme sau cu durată de viată expirată).
 
Pe aceste sectoare, a căror lungime însumată reprezintă circa o treime din lungimea autostrăzilor în operare din România, este necesară dotarea cu sisteme ITS, fiind segmente de plecare din București ale autostrăzilor A1, A2, A3 și DN1.
 
Proiectul Sistem de monitorizare și informare asupra traficului și a condițiilor de circulație pentru Autostrada A1 București – Pitești, Autostrada A2 București – Cernavodă, Autostrada A3 București – Ploiești, DN 1 București – Ploiești dotează aceste sectoare cu infrastructură ITS, uniform cu întreaga rețea națională de autostrăzi. Aceste trei sectoare de autostrada, precum și sectorul de drum național vor fi integrate într-un Centru nou de Monitorizare și Informare din cadrul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri București.
 
Proiectul a fost estimat la o valoare totală de 112.828.000 lei cu TVA. Finanţarea proiectului se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

 
PRECIZĂRI
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și:

Ministerul Transporturilor oferă mai multe gratuități persoanelor afectate de conflictul din Ucraina

 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii