Drepturile tale Facilități și scutiri fiscale pentru persoanele cu handicap
Drepturile tale: Facilități și scutiri fiscale pentru persoanele cu handicap
08 Nov, 2024 09:46
ZIUA de Constanta
569
Marime text
- Persoanele cu handicap pot beneficia de numeroase facilități sociale și scutiri de impozite, în funcție de gradul de handicap.
- Pentru pensii sub 2.000 lei, impozitul pe venit nu este datorat nici pentru persoanele cu handicap ușor sau mediu.
- Fiindcă legea nu precizează clar toate actele necesare, se recomandă consultarea Casei Județene de Pensii pentru o informare completă și pentru evitarea eventualelor documente suplimentare solicitate.
Persoanele cu handicap beneficiază de diverse prestații sociale și facilități, printre care se numără și scutirea de la plata unor taxe și impozite, în funcție de gradul de handicap stabilit conform legislației. Legea nr. 448/2006 clasifică gradele de handicap în: ușor (gradul 4), mediu (gradul 3), accentuat (gradul 2) și grav (gradul 1), însă doar contribuabilii cu handicap grav sau accentuat pot beneficia de scutirea de la plata impozitului pe venit pentru anumite surse de venit.
Astfel, potrivit art. 60 din Codul fiscal, persoanele fizice încadrate în grad de handicap grav sau accentuat sunt scutite de plata impozitului pe venit pentru veniturile obținute din activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, salarii, pensii, activități agricole și transmiterea moștenirilor. Totodată, persoanele cu grad de handicap ușor sau mediu sunt obligate la plata impozitului pe venituri din pensii, însă pot beneficia de o sumă neimpozabilă de 2.000 lei lunar, conform art. 100 alin. (1) din Codul fiscal. Prin urmare, pentru pensiile sub această limită, impozitul pe venit nu este datorat.
Pentru a obține scutirea de la plata impozitului pe pensie, contribuabilii trebuie să depună anumite documente la instituția de pensii sau la organul fiscal competent. Documentele necesare includ o cerere de scutire de impozit, actul de identitate, certificatul de handicap (în copie și original), talonul de pensie și extrasul de cont. În unele cazuri, pot fi necesare și alte documente, cum ar fi actul care atestă calitatea de reprezentant legal, dacă cererea este făcută de o altă persoană. Pentru a evita eventualele completări suplimentare de documente, este recomandat ca persoanele interesate să consulte direct Casa Județeană de Pensii, scrie Legal Badger.
Aceste facilități sunt oferite pentru a sprijini persoanele cu handicap și pentru a asigura o mai mare accesibilitate la resursele necesare unei vieți demne.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Drepturile tale: Cum se cumpără vechimea în muncă pentru pensionare în România. Termen prelungit până la 31 decembrie 2024
Drepturile tale: Restituirea proprietăților confiscate în comunism. Procesul și provocările compensării în România
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii