Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
10:19 26 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Contractul cu Van Oord, gheşeftul grupării Mazăre, sub ochii Guvernului USL

ro

10 Sep, 2013 13:33 1269 Marime text
Pe 1 februarie 2013, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA, prin semnătura directorului Decebal Şerban, a încheiat un contract în valoare de 125 de milioane de euro cu olandezii Van Oord Dredgind and Marine Contractors pentru extinderea digului de larg.
După mai bine de trei ani de contestaţii şi procese, nu s-au mai respectat contractul iniţial şi caietul de sarcini, dar nici prețul, în ciuda faptului că mare parte din suma pe care o va primi societatea Van Oord provine din fonduri europene. Aşa cum este bine cunoscut, decizia privind oferta câştigătoare a fost luata de Valentin Preda (un apropiat lui Radu Mazăre, care este cercetat de DNA pentru fapte de corupţie) şi de directorul de la acea dată al companiei, Decebal Şerban. Să nu uităm faptul că CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa se află în subordinea Ministerului Transporturilor, dar nici că în conducerea ei se află persoane de vază: Alexandru-George Iorov, finul lui Radu Mazăre, Decebal Şerban (fostul consilier personal al fostului secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Valentin Răducu Preda), George Vişan (consilier local, preşedintele organizaţiei municipale de tineret a PSD) ori Emil Banias, fratele senatorului PC, Mircea Banias.

Mai mult, detaliile contractului au fost stabilite încă de pe vremea când Valentin Răducu Preda, „băiatul priceput” al lui Radu Mazăre, era încă secretar de stat în Ministerul Transporturilor, înainte de a fi cercetat de DNA pentru fapte de corupţie. Contractul încheiat în februarie 2013 este, culmea, în defavoarea statului român, bugetului ţării, dar foarte favorabil olandezilor. Este adevărat, vom avea un dig de larg cu aproape un kilometru mai lung, dar şi un buget sărăcit de un contract păgubos care nu apără interesele Portului sau interesele României, ci pe ale olandezilor și ale oamenilor din grupul de interese lui Mazăre. Aşa cum precizam anterior, contractul şi caietul de sarcini din 2010 nu se mai potrivesc cu cel din 2013, chiar dacă nici unul dintre documente nu putea fi schimbat de la efectuarea procedurii de licitaţie până la semnarea contractului, fapte confirmate de Corpul de Control al Guvernului Ponta. (vezi Raport al Corpului de Control nr.23796 din 27.06.2013.)
Doar că, în noul contract, multe paragrafe au fost scoase, iar altele au fost adăugate la cererea expresă a celor de la Van Oord. Ba chiar, după modificarea contractului, au apărut prevederi contractuale care pun în dificultate CN APM Constanţa, cum ar fi faptul că instituţia din subordinea Ministerului Transporturilor, în calitate de beneficiar, este obligată ca, în eventualitatea rezilierii contractului, să plătească daune olandezilor de la Van Oord. Însă, prestatorul de serviciu nu are nici un fel de obligaţie în cazul în care solicită rezilierea. Exact cum spune vorba populară, unul cu banul, altul cu ciolanul!
 
Contractul mai are nişte hibe, așa cum a constatat și Corpul de Control al Ministerului Transporturilor:
 
- posibilităţile de reziliere a contractului de către CNAPMC au fost diminuate prin eliminarea unor clauze care ar fi funcţionat în beneficiul său
- toate clauzele privitoare la dreptul olandezilor de a rezilia contractul au fost menţinute
- contractul permite companiei olandeze să nu anunţe din timp anumite erori de construcţie, urmând ca acestea să facă obiectul unui act adiţional de mărire a valorii, timpului sau uşurarea unor condiţii de calitate (conform contractului iniţial, Van Oord trebuia să prezinte aceste informaţii în orice moment CNAPMC)
- Van Oord nu îşi asumă răspunderea pentru întârzierile în executarea lucrării cauzate de propriul management
- Van Oord nu este obligată prin contract să asigure calitatea lucrării, deci nu poate fi trasă la răspundere pentru deficienţele de construcţie
- contractul modificat oferă posibilitatea companiei olandeze să semneze acte adiţionale şi implicit creşterea valorii contractului faţă de oferta iniţială.
- din contractul iniţial a fost scoasă prevederea referitoare la traficul rutier şi astfel i se permite firmei Van Oord să obstrucţioneze traficul şi căile de acces fără nici o limitare. Din cauza clauzei iniţiale, mulţi participanţi la procedura de licitaţie au fost descalificaţi
- olandezii nu vor plăti nici contravaloarea utilităţilor necesare realizării lucrărilor
- din contractul iniţial au fost scoase alte două clauze prin care beneficiarul pierde controlul asupra materialului folosit la realizarea lucrării
- CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa nu va putea solicita penalităţi pentru întârzieri în executarea lucrării
Aşa cum puteţi observa, toate acestea sunt în defavoarea statului român şi a Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA sub ochii primului ministru Victor Ponta. Pentru o mai bună informare şi înţelegere a subiectului vă punem la dispoziţie extrase din raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturile, şi răspunsul Ministerului Transporturilor nr. 35270 din 8.08.2013 la memoriul redactat de sindicatele portuare, care confirmă ilegalitățile. Este o problemă gravă, sunt fapte de corupţie şi acte împotriva statului român care sunt comise sub directa supraveghere a Guvernului USL. Nu putem tolera această situaţie! Contractul nu este păgubos doar pentru Portul Constanţa, ci şi pentru România. Nu îi putem permite lui Radu Mazăre și Guvernului USL să-şi bată joc, la nesfârşit, de cei care muncesc în această ţară!
 
 
PDL Constanta
7 Septembrie 2013
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii