Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
12:32 17 12 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Centrul natura Dieta sănătoasă cu buget mic

ro

25 Feb, 2015 11:26 1031 Marime text



Mulțumesc pentru mail-ul primit, în care mi se solicită să prezint modalități de a ține o dietă sănătoasă într-un ”buget restrâns”.

Și am să încerc să vă prezint ce consider eu că reprezintă o variantă mai acceptabilă pentru cei mai mulți oameni.

Dieta „sănătoasă” – care să aducă ”viul” în corpul nostru – este o dietă cu multe fructe, multe legume – o dietă care ține seamă de SEZON (în fiecare anotimp sunt disponibile alte opțiuni) și care să aducă în organismul nostru suficiente minerale, vitamine și mai ales ”enzime vii”.

Nu este nevoie de aparate ”sofisticate”.

Storcătoarele, blenderele, deshidratoarele, germinatoarele – sunt doar pentru cei care doresc mare diversitate în dietă și vor să facă diferite ”încercări” tip gătit.

Pentru cei care nici nu au buget, nici timp de ceva foarte complicat – dieta ”naturală” este FOARTE SIMPLĂ - și foarte apropiată de o dietă ”bazală” pe care o țineau foarte mulți oameni la țară (cu produsele disponibile pe vremuri).

Noi o vom adapta posibilităților moderne și globalizării.

Dimineața, de fapt în prima parte a zilei, până în prânz – dieta constă în fructe de sezon, funcție de preferința alimentară și posibilități.

Iarna – fructele cele mai accesibile ca preț sunt citricele (portocale, lămâi, mandarine, clementine, pomello), bananele și merele.

1 kg portocale = 2,5 lei (în medie), dintr-un kg portocale, facem suc pentru două zile.

(un pahar de fresh portocale se servește cu un pahar de apă plată).

Așadar, pe lună, sucul de portocale ar costa în medie 15 kg x 2,5 RON = 37,5 RON.

Desigur, că nu este nevoie să fie zilnic, se poate consuma la 2-3 zile și TOT este benefic pentru economia organismului. Se pot consuma și portocale ca atare, în anumite zile, nu doar sucuri.

Pe stomacul gol, se pot servi 1-2 pahare de apă cu lămâie (foarte bune pentru declanșarea ”curățeniei” intestinelor după reposul de noapte).

Sau poate fi ”apă cu portocale” (și nu este nevoie de miere de albine). Suc de la jumătate de portocală la un pahar cu apă.

Sau pot fi, pur și simplu, 1-2 pahare cu apă, pe stomacul gol și ATÂT.

Pentru multă lume, micul dejun nu este chiar așa important (nici nu prea îți vine să mănânci de la primele ore). Dacă nu vă este foame – mai bine săriți peste micul dejun (aveți încă energia corpului după somn).

Învățați-vă să nu luați micul dejun (este o chestiune de obișnuință, veți descoperi toți cei care veți încerca).

VEȚI AVEA FOARTE MULTĂ ENERGIE și stare de trezire mentală, dacă NU mâncați dimineața (încercați).

Foamea (sau hipoglicemia) pot apare în jur de ora 11.00 – sau ceva mai târziu (depinde cât sunteți de ocupați și de concentrați la muncă).

Atunci, ați putea mânca 1-2 portocale sau 1-2 mere și 1-2 banane (funcție de cum simțiți nevoia și aveți posibilitatea). Beți apă ÎNAINTE de consumul fructelor, NU după aceea! (să nu fermenteze și să aveți gaze și dureri!).

Dacă aveți posibilitatea uneori să vă luați și fructe uscate (stafide sau prune uscate) – câteva dintre acestea sunt bine-venite acum.

Nu uitați să consumați apă – apa este foarte importantă pe tot parcursul zilei – dar NUMAI PÂNĂ LA ORA 18.00 – după aceea, încarcă foarte mult rinichii (și vă tulbură somnul de noapte cu eliminări).

Masa de prânz o puteți servi în jurul orei 13.00- 14.00 (funcție de cum apare și foamea, desigur).

Începeți cu 1-2 fructe (dacă nu ați apucat să serviți înainte gustarea de fructe) – apoi un fel sau două (după foame și posibilități).

Dacă puteți servi mâncare gătită – serviți legume gătite cu puțină carne/pește (orice fel de legume de sezon – tip dovlecel, păstăi, varză, ceapă, morcovi, gulii, alte rădăcinoase etc). În alte zile, puteți servi leguminoase (fasole, mazăre, linte, năut) cu salată (poate fi o salată verde, o salată de varză (salata de varză este CEA MAI SĂNĂTOASĂ formă de servire a verzei, iarna – puteți să o faceți zilnic, fără probleme, doar tăiată mărunt, cu puțină zeamă de lămâie, portocală sau puțin sirop de coacăze / afine, dacă vă prepați singuri, bine ”frământată” la mână, adăugat mărar, puțină ceapă/usturoi/praz și lăsată să se înmoaie o perioadă), o salată de sfeclă, sau o salată de rădăcinoase, sau ciuperci cu morcovi, ceapă, pătrunjel și mirodenii (asta doar să aveți exemple de opțiuni posibile).

Puteți adăuga în mâncare, când nu aveți carne sau leguminoase, câteva semințe de floarea soarelui, de dovleac sau alte semințe (de in, de mac, nuci măcinate sau alune măcinate) – de care puteți lua la cele mai mici prețuri de pe piață. Semințele, alunele și nucile sunt SURSE DE PROTEINE și GRĂSIMI utile în timpul iernii, DAR NU ZILNIC! (NU AVEM NEVOIE ZILNIC DE PROTEINE!!), cel mult de 1-2 ori pe săptămână.

Așadar – masa de prânz este o masă cu PROTEINE și LEGUME, sau pur și simplu, o masă de legume.

Nu faceti ”economie” la plantele aromate (mărar, pătrunjel, ceapă, usturoi, praz ghimbir, rozmarin, busuioc, cimbru, chimen, piper, ardei iute etc)

Seara – serviți cartofi, sau mămăligă, sau orez (integral, dacă se poate) ori hrișcă – cu legume – fie crude (o salată), fie gătite.

Masa de seară este o masă cu AMIDOANE fără gluten (cartofi, orez, mămăligă, leguminoase) și LEGUME. Sau o masă de legume (gătite și/sau crude).

De exemplu, o salată verde, cu cartofi fierți și/sau măsline, sau păstăi cu mămăligă, sau mâncare de ceapă, morcovi și mămăligă, ori salată de varză cu piure de cartofi.

Ceaiurile sunt foarte bune seara.

La fel și supele calde (ciorbele) – la masa de seară își găsesc loc mai bine, decât la prânz (atunci când le puteți găti și servi).

Compoturile de fructe – sunt la fel de bine-venite.

Desigur – NU TOATE ODATA – v-am oferit variante alternative!

Si nu faceti economie la plantele aromate – oricare dintre preferatele dv – mărar, pătrunjel, cimbru, rozmarin, busuioc, ceapă (verde, albă sau roșie), usturoi, praz, ardei iute, piper, chiar și puțin ghimbir, fenicul sau anason (multe le găsiți la piață, la tarabele de plante medicinale! Dar sunt grozave în salate, supe, mâncăruri de legume – ELE dau gust mâncărurilor, NU sarea sau uleiul! Și tot ele aduc o mulțime de vitamine și minerale în organism.

Ați văzut că în mai toate rețetele de mai sus NU ați regăsit sare (deloc) sau ulei. Ați regăsit în schimb măsline și/sau semințe, alune, nuci (care uneori, pot fi puse și în salate, pentru schimbarea gustului). Acestea sunt surse de ulei – nu lichidul gălbui din sticlă, numit ulei, care se prepară cu ajutorul substanțelor chimice petroliere!

În schimb, veți găsi DIN ABUNDENȚĂ plantele aromatice – pe care va trebuie să le cunoașteți amănunțit și să învățați să le folosiți (chiar să vi le culegeți singuri, de pe câmpuri și din parcuri, atunci când le recunoașteți!).

Pentru majoritatea oamenilor – 2 mese pe zi sunt suficiente.

Pentru studenții foarte ocupați și care au nevoie de folosirea intensivă a creierului – o singură masă pe zi, undeva pe la ora 17.00-18.00 este suficienta. Alături de 1-2 gustări de fructe (care ajută enorm creierul).

Dacă simțiți nevoia de ”ronțăială” între mese – să aveți mereu variante tip morcovi, castraveți (când găsiți ieftini), mere și/sau alune/nuci / semințe crude (care se înmoaie în apă înainte de consum, cu circa 30 -60 min).

Căutați variante ieftine în piață – nu este nevoie să luați variante scumpe, de la magazinele mari (dacă puteți lua de la en-gros, este foarte bine – sau mergeți la cumpărături la finalul zilei, în piețe, când majoritatea oamenilor oferă reduceri importante să ”scape” de marfă!).

Nu aveți nevoie de foarte multe ”variante” de meniu. Dacă veți găsi 7-10 feluri de combinații care să vă placă, pentru prânz și seara, sunt suficiente să le repetați, prin rotație – tot anotimpul respectiv.

Va veni primăvara – cu alte oferte ieftine în piața agro-alimentară, cu cireșe și căpșuni, caise și primele fructe de pădure, cu salata verde, ceapa, ridichile, spanacul, ștevia, loboda, leurda și alte bunătăți.

Și apoi vara – cu fructele minunate și ieftine (cu pepenii zemoși, cu piersici, caise, roșii și castraveți extraordinar de gustoși), cu fructele de pădure tip zmeură și mure

Și apoi toamna – cu strugurii, merele, perele, prunele și gutuile gustoase, și cu toate legumele minunate.

Primăvara, vara și toamna – am ținut diete ”monofruct” (doar cireșe, doar pepene, doar struguri) de 7-10 zile – care au fost cele mai ”ieftine” diete posibile.

Și cele mai simple.

Doar am luat fructe, am spălat (curțat) și mâncat. Și dus gunoiul (că se face mult gunoi la mâncat hrană vie!).

Cu cât se mănâncă mai SIMPLU (doar câteva fructe, câteva legume), cu atât mai bine pentru corp și mai simplu pentru buget.

Nu este nevoie de rețete complicate.

După zilele de monofruct sau după zilele de ”post negru” (24 de ore, de la 16.00 ale unei zile, pana la orele 16.00 ale zilei următoare – mi s-au părut mai ușoare aceste posturi) – am apreciat extraordinar de pozitiv – un al doilea sau al treilea fruct, parcă fiecare variație era un cadou pentru organism (oamenii au nevoie să piardă tot, ca să aprecieze ce aveau!).

De aceea, perioade de ”post negru” de 24 de ore FĂRĂ MÂNCARE – reprezintă un ajutor în însănătoșire și pot exista, o dată pe săptămână sau o dată, la câteva săptămâni – în dieta oricui dorește să facă ceva pentru sănătatea sa.

În rest – aveți nevoie doar de o chiuveta unde să spălați legumele și fructele (fără apă curentă, chiar este greu să ții o dietă ”vie” și sănătoasă!), și de un mic loc în care să aveți un fund și un cuțit. Plus 2-3 oale. Și multă dorință de a vă prepara mâncare sănătoasă.

Și un ochi de aragaz (dacă doriți să gătiți). Pentru cei care nu au posibilitatea să gătească zilnic (cei care stau în cămin) – variantele ”crud” salate – combinate cu mâncarea gătită gata cumpărată (și/sau primită de acasă) – ar fi cele mai bune opțiuni.

Pentru o salată de fructe sau legume – nu este nevoie decât de un colț de masă, un tocător și un cuțit – și 30 de minute libere. Să speli fructele/legumele, să le decojești, să le tai și să le amesteci într-un bol. (nu vă faceți griji de ”pesticidele” din legume și fructe, decojiți-le! Nu este neapărat nevoie să aveți DOAR variante BIO. Acestea sunt ”ideale”, dar se poate mânca sănătos și fără ele!).

Cunosc studenți care își ”gătesc” la cămin zilnic, măcar o dată pe zi – o salată de fructe și/sau o salată de legume (cu diferite ingrediente) – și când doresc ceva ”consistent” în salată – își mai iau fie o conservă de ton, fie o conservă de fasole boabe fierte în apă cu sare (atenție la etichete, să nu conțină zahăr ca și conservant!), fie măsline, fie ciuperci în conservă (cu apă și sare) – merg și ciuperci crude, tăiate mărunt.

Întotdeauna în salatele de legume puneți o legătură de mărar / pătrunjel / ceapă verde / praz sau alte plante ”verzi de aromă”.

Ca și regulă – MAI PUȚINĂ MÂNCARE, înseamnă o sănătate mai bună (energie mai puțină consumată cu digestia).

CÂT MAI MULTĂ HRANĂ VIE – cu atât mai multă vitalitate și energie.

În fiecare sezon, aveți fructe și legume crude care sunt pe piață la prețuri mici.

NU AVEȚI NEVOIE SĂ VĂ CHINUIȚI CU ”GĂTITUL”.

CÂT MAI PUȚIN GĂTIT, CU ATÂT MAI BINE.

”Strictul necesar” pentru o alimentație sănătoasă cu buget mic sunt:

FRUCTELE (ce vă permiteți, cât vă permiteți) – dar măcar zilnic să fie ceva în alimentație (funcție de sezon).

LEGUMELE (ce vă permiteți, cât vă permiteți) – obișnuiți-vă zilnic cu o salată de legume (de frunze, rădăcini sau diferite combinații) în alimentație (funcție de sezon).

MIRODENIILE – plantele aromate – ce se pot combina fie în salate de fructe, fie în salate de legume – menta, salvia, busuiocul, rozmarinul, mărarul, pătrunjelul, usturoi, ceapă, ardei iute, piper, ghimbir și multe altele.

Apă și ceaiuri din plante (ceaiurile de cozi de vișine și cirește, pt rinichi, sau ceaiuri de sunătoare, rostopască și roiniță pentru ficat).

Ocazional – nuci, semințe, alune crude (ce vă permiteți, cît vă permiteți – de 1-2 ori pe săptămână sau mai rar – nu sunt chiar neapărat necesare!).

În rest – toate celelalte alimente sunt OPȚIONALE și adăugate, după gust și dorință.

Iar ”ingredientele obligatorii” sunt IMAGINAȚIA, CREATIVITATEA, SIMȚUL UMORULUI ȘI ”UMANITATEA” (suntem oameni, mâncăm ca să trăim – în rest, trăim doar să împrăștiem lumină și iubire).

Dacă aveți 200 RON pe lună pentru mâncare, alocați jumătate din ei pentru fructe. Cu 100 de RON pe lună (adică circa 3 RON pe zi), puteți lua zilnic (iarna) 1 kg portocale, mandarine, clementine SAU 1 kg mere, sau 1 kg banane la 2 zile sau 1 kg pere la 2 zile. Suficiente fructe cât să vă asigure VITAMINELE și ”viul” din mâncare. Puteți prepara ”apele fructate” sau ceaiurile din fructe – și vă faceți atât hidratarea cât și hrănirea creierului cu LUMINA Naturii.

Cu restul de 100 RON vă puteți lua varză, cartofi, fasole, rădăcinoase și plante aromatice (să nu vă lipsească ZILNIC fire de mărar, pătrunjel, ceapă sau usturoi, sau ardei iute ori ghimbir!). O salată de varză, cu mărar și cartofi copți (sau fierți) reprezintă cea mai sănătoasă variantă a alimentației naturale de iarnă. Sau o salată de varză cu mâncare de fasole / sau fasole bătută. Fie varză albă, fie roșie, pentru variație aspect (gust).

Sau o salată de crudități (țelină, morcov, măr), cu pătrunjel și piure de cartofi (mămăligă sau orez) – reprezintă o altă variantă sănătoasă de combinație ”naturală”.

Alături de supe-creme de legume sau pur și simplu, supe de zarzavaturi (adevărate infuzii de legume, utile în vremea rece a iernii).

Dacă vă puteți lua o dată pe săptămână puțină proteină (carne sau pește) este mai mult decât suficient.

Dacă aveți alocat puțin mai mult pentru mâncare (aprox 500 RON), atunci deja sunteți ”bogați” – putând aloca 250 RON pentru fructe, ceea ce înseamnă 8 RON pe zi – adică 1 kg mere, 1 kg portocale și câteva banane ZILNIC. Deja este foarte foarte bine! (chiar abundență).

V-am oferit variante pentru IARNĂ, întrucât în primăvară, sunt alte fructe și alte legume DE SEZON, disponibile la prețuri mici.

VIUL DIN ALIMENTE VĂ VA LUMINA MINTEA și va redeștepta CREATIVITATEA interioară, mai ales la femei.

Veți descoperi ABUNDENȚA NATURII – care nu trebiue să fie limitată de buget – ea fiind, de cele mai multe ori, doar limitată de cunoașterea și experiența noastră.

Veți merge în piață, descoperind cele mai ieftine opțiuni dintre fructe și legume și folosindu-le creativ în cursul zilei, pentru a vă crea mese satisfăcătoare pentru corp (NU pentru lăcomia minții).

Veți descoperi că ABUNDENȚA este o STARE DE SPIRIT, nu o situație a finanțelor din portofel. Și veți descoperi că multe dintre deciziile vieții noastre ne țin în starea mentală de LIPSURI și ne manifestă la exterior LIPSURILE.

Și veți descoperi că prietena dv FRICA este principala cauză a LIPSURILOR și motivul pentru care ABUNDENȚA lipsește din viața dv.

Se poate manca sănătos și trăi sănătos și cu un buget mic.

Pentru că ființa umană NU ESTE DOAR HRANĂ.

Este și un SPIRIT, care se hrănește cu bucuria luminii și este recunoscătoare pentru puținul de alimente pe care îl primește – cu recunoștință și iubire pentru Mama Natură, care o ține în viață.

Vă doresc sănătate tuturor celor care căutați drumurile către propria LUMINĂ!

Ti-a placut articolul?

Comentarii