Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
17:57 19 07 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Şeful Direcţiei Sanitar-Veterinare Sibiu a fost reţinut de procurorii DNA pentru abuz în serviciu

ro

29 Sep, 2014 16:59 1512 Marime text
În completarea comunicatului nr. 1322 din 24 septembrie 2014, privind desfăşurarea unor percheziţii domiciliare în municipiul Sibiu,   Biroul de Informare şi Relaţii Publice este abilitat să transmită următoarele:
 
Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Serviciul Teritorial Alba au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reţinerea, pentru 24 de ore (începând de la data de 29.09.2014 până la data de 30.09.2014) a inculpaţilor:
 
Ţichindelean Şerban Constantin director executiv al DSVSA Sibiu, în sarcina căruia s-au reţinut:
- 8 infracţiuni de abuz în serviciu dacă funcţionarul a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, 
- conflict de interese şi
- răspândirea bolilor la animale
Olteanu Cosmina-Mirela, consilierul juridic al DSVSA Sibiu, în sarcina căreia s-au reţinut :
- două infracţiuni de abuz în serviciu dacă funcţionarul a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit în forma complicităţii
 
Din ordonanţa de reţinere întocmită de procurori a reieşit că, în cauză, există date şi probe din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:
În calitatea deţinută, inculpatul Ţichindelean Şerban Constantin a procedat, în mod abuziv, la rezilierea contractului de concesiune a Circumscripţiei Sanitar Veterinare Jina (ce fusese încheiat cu Autoritatea Naţională Sanitar Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor) şi a încheiat, în condiţii nelegale, un  contract similar cu un anumit medic veterinar. Astfel la data de 25.02.2013, Ţichindelean Şerban Constantin a emis, fără respectarea competenţei materiale şi teritoriale a D.S.V.S.A. Sibiu, notificarea de reziliere a contractului de concesiune, înscris care a fost avizat pentru legalitate de către consilierul juridic al DSVSA Sibiu - Olteanu Cosmina-Mirela. În perioada 2011-2013, deşi ocupa funcţia de director executiv al DSVSA Sibiu, Ţichindelean Şerban Constantin a coordonat, în mod direct, activitatea desfăşurată de concesionarul SC CHERRY SRL, societate în care două persoane din familia sa deţin calitatea de asociaţi.

La data de 27.06.2014, directorul DSVSA Sibiu a coordonat, în mod direct, cu sprijinul unei persoane, recoltarea probelor de la anumiţi agenţi economici, în condiţii care încalcă principiul controlului inopinat.  Anterior, adică la data de 24.06.2014, i se atrăsese atenţia, prin intermediar, uneia dintre  persoanele juridice supuse controlului, cu privire la faptul că rezultatele unor probe sunt necorespunzătoare şi, ca urmare, există posibilitatea iniţierii unor controale de către DSVSA Sibiu.   

La data de 16.07.2014, la nivelul DSVSA Sibiu s-a dispus întârzierea declarării unei situaţii de infectare a animalelor, deşi directorul executiv Ţichindelean Şerban Constantin luase cunoştinţă despre existenţa unui rezultat pozitiv al analizelor. Mai mult, la data de 19.07.2014, directorul DSVSA Sibiu a luat cunoştinţă despre existenţa unor situaţii de risc ce determină declararea carantinei, dar nu a făcut demersuri în acest sens, iar la data de 25.07.2014, directorul DSVSA Sibiu a solicitat unui subordonat întocmirea unei note de fundamentare care să nu reflecte situaţia reală, astfel încât să fie ridicate unele restricţii de comercializare a animalelor.

La data de 4.01.2012, Ţichindelean Şerban Constantin, în calitate de director executiv al DSVSA Sibiu, a încheiat un contract de prestări servicii de consultanţă juridică cu Olteanu Mirela Cosmina, cu încălcarea dispoziţiilor legale în materia achiziţiilor publice de servicii, respectiv în lipsa unui acord din partea ANSVSA. Stabilirea valorii serviciilor contractate a fost făcută în aceleaşi condiţii de încălcare a dispoziţiilor legale privind achiziţiile publice.
 În perioada 2011-2012, directorul executiv al DSVSA Sibiu Ţichindelean Şerban Constantin a realizat tăieri arbitrare din deconturile depuse de Circumscripţia Sanitar Veterinară Concesionată Jina, după ce aceste deconturi fuseseră avizate de către compartimentele cu competenţe specifice. Demersul nu a avut o fundamentare judicioasă şi/sau veridică. Consecutiv constatărilor Notei de control ANSVSA nr. 59/2012,  directorul executiv al DSVSA Sibiu a dispus la data de 19.08.2013 constituirea unei comisii de verificare a documentelor CSV Jina care au stat la baza deconturilor privind acţiunile sanitar veterinare pentru perioada 2007-2012, activitate materializată prin întocmirea raportului de constatare din 30.08.2013, care nu are o fundamentare juridică.  În perioada premergătoare acestei verificări, directorul executiv al DSVSA Sibiu s-a implicat în audierea a 26 persoane cu domiciliul pe raza CSV Jina, în afara unui cadru legal, iar declaraţiile date de acestea au stat la baza calculării unui prejudiciu în sarcina CSV Jina, respectiv la susţinerea/justificarea tăierilor din deconturi. Astfel, s-a încercat o justificare retroactivă a deciziilor de diminuare/anulare a deconturilor; de asemenea, a fost emisă o adresă de constituire ca parte civilă înaintată de DVSA Sibiu către Inspectoratul Judeţean de Poliţie Sibiu într-un dosar penal,  prin care DSVSA Sibiu comunica faptul că prejudiciul cauzat prin întocmirea deconturilor CSV Jina este de 1.888.432,70 lei.

Adresa DSVSA Sibiu de constituire ca parte civilă, anterior menţionată, a fost întocmită de consilier juridic Olteanu Mirela Cosmina, cu referire la raportul de constatare din 30.08.2013. Aceasta nu a făcut verificări sub aspectul legalităţii modului de efectuare a controlului, precum şi asupra modului de stabilire a „prejudiciului”, raportat la declaraţiile unor persoane care domiciliază pe raza CSV Jina.

Până în prezent s-a stabilit un prejudiciu de 125.000 lei reprezentat de valoarea deconturilor refuzate la plată în perioada 2011-2012 în mod nelegal în condiţiile anterior expuse, precum şi foloase patrimoniale/nepatrimoniale pentru sine sau pentru altul, prejudiciul total urmând a fi stabilit pe parcursul urmăririi penale.
 
 Inculpaţilor li s-au adus la cunoştinţă calitatea procesuală şi acuzaţiile, în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală, urmând a fi prezentaţi, la data de 30 septembrie 2014, la Tribunalul Alba, cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile.
 
 Facem precizarea că punerea în mişcare a acţiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

Ti-a placut articolul?

Comentarii