Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
12:02 20 03 2019 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Deputatul USR de Constanța, Stelian Ion a formulat o interpelare către Ministerul Finanțelor Publice. Are legătură cu Dosarul Retrocedărilor

ro

13 Feb, 2019 20:06 607 Marime text
Deputatul USR de Constanța, Stelian Ion a precizat printr-un mesaj postat pe Facebook că a formulat o interpelare către Ministerul Finanțelor Publice pentru a elucida împrejurările în care Varujan Vosganian, ministrul Finanțelor din 2008, a decis ca Statul Român să nu se constituie parte civilă în Dosarul Retrocedărilor.

”De asemenea, trebuie să ne asigurăm că de acum încolo, MFP va face demersurile necesare pentru redobândirea proprietăților statului (plaje, faleze).

Voi trimite o solicitare oficială și Primăriei Constanța pentru a afla ce demersuri a întreprins față de consilierii care au decis să nu se constituie parte civilă în dosar și pentru a vedea ce are de gând primarul Decebal Făgădău cu privire la recuperarea proprietăților luate cu japca de gruparea infracțională Mazăre-PSD” - se arată în mesajul postat pe Facebook.


Totodată, deputatul USR de Constanța,. Stelian Ion a punctat și câteva consideraţii despre #DosarulRetrocedărilor:

📌 Un grup infracțional organizat condus de Radu Mazăre, fostul președinte al PSD Constanța, a jefuit Constanța de cele mai bune și mai valoroase terenuri: plaje, faleze, spații verzi... Membrii grupării şi le-au însușit prin interpuși, pe multe dintre ele le-au înstrăinat, pe unele s-au construit deja clădiri.

📌 Decizia ÎCCJ de condamnare a lui Mazăre&Co deschide posibilitatea recuperării prejudiciilor și a revenirii terenurilor în proprietatea Statului și a municipiului Constanța, dar situația este destul de complicată și de acum va începe o perioadă în care Primăria Constanța va fi împlicată într-un val de procese, civile și penale.

📌 Dosarul Retrocedărilor a durat nepermis de mult. S-a făcut un efort considerabil, s-au cheltuit sume importante cu ancheta, inculpații au tras de timp până când unele fapte s-au prescris (fals, uz de fals). Mare minune dacă Mazăre nu va câștiga la CEDO pentru depășirea termenului rezonabil, dar asta nu va redeschide dosarul, ci ar putea obține doar niște despăgubiri.

📌 În acest dosar, nu se aplică decizia CCR referitoare la completurile de 5, nici cea referitoare la protocoale. Doar o amnistie îl mai scapă pe Mazăre de pușcărie. Dar după atâta efort făcut de statul român, prin DNA și prin instanțele judecătorești, pentru a angaja răspunderea penală a acestor infractori, să te gândești să dai amnistie e curată nebunie!

📌Alexandru Mazăre, fratele lui Radu Mazăre, senator PSD, i-a cerut ajutorul lui Cătălin Voicu în dosarele în care clanul Mazăre era cercetat de DNA. Senatorul PSD Cătălin Voicu, combinator cu relații puternice în justiție și viitor pușcăriaș, promitea că va rezolva. Deși manevrele nu le-au reușit, stenogramele discuțiilor dintre Alexandru Mazăre și Cătălin Voicu sunt edificatoare pentru a înțelege despre ce mafie vorbim. Cel din urmă îi spunea lui Mazăre senatorul: „Ascultă-mă un pic! Dacă eu m-am dus la Interne, omule, ai toată Procuratura României, ai toată justiția în mână, ai toată Curtea!” 
Iar Mazăre cel mic avea o rugăminte: „Eu pot să obțin în speță, acuma, nişte achitări?”
Cătălin Voicu: „Sigur că da!”
Vezi discuțiile dintre cei doi aici https://goo.gl/YgPcf1 şi aici https://goo.gl/mp6Ede

📌 După cum se știe, Municipiul Constanța și Statul Român nu s-au constituit ca parte civilă în dosarul Retrocedărilor ilegale, deși DNA le-a făcut această solicitare.

📌 Consecința este aceea că, în cazul în care redobândirea proprietăților preluate ilegal de grupul infracțional condus de Radu Mazăre nu va fi posibilă, pentru recuperarea prejudiciilor sub formă bănească, vor trebui pornite noi procese prin care Primăria Constanța și Statul Român să îi oblige pe infractorii din lotul Mazăre la plata acestor despăgubiri bănești. Dacă s-ar fi constituit parte civilă la timp, municipiul/Statul Român nu ar fi avut nimic de pierdut. Dimpotrivă, se evitau noi procese îndelungate și costisitoare.

📌 Deși Statul Român și Municipiul Constanța nu s-au constituit ca parte civilă, instanța a dispus anularea a 12 dispoziții de primar ilegale și restabilirea situației anterioare, în sensul revenirii terenurilor enumerate în hotărârea judecătorească în patrimoniul statului/municipiului. Aceasta este vestea bună.

📌 Vestea mai puțin bună este că această revenire în patrimoniul statului/municipiului nu se face automat, ci „în condițiile legii civile”.

📌 Decebal Fagadău, care poartă el însuși o responsibilitate în această neconstituire de parte civilă, trebuie să facă de urgență toate demersurile legale pentru recuperarea terenurilor. O situație incomodă: ani de-a rândul a fost mâna dreaptă a mafioților care au furat Constanța și au adus-o în ruină, iar acum trebuie să muște mâna care l-a hrănit și să facă demersuri împotriva lui Mazăre, Constantinescu și a colegilor directori din Primărie, condamnați de instanță.

📌 Primul demers pe care Făgădău ar fi trebuit deja să îl fi făcut era să solicite un certificat de grefă de la ÎCCJ cuprinzând dispozitivul acestei decizii definitive. Nu cred că a făcut-o. Motivarea nu are cum să vină foarte repede pentru că este un dosar extrem de complex, cu mulți inculpați. Hotărârea judecătorească va fi un roman polițist de multe sute de pagini, cu mafioți, cu politicieni corupți până în măduva oaselor, cu complicități de tot felul: consilieri locali, notari publici, directori, funcționari publici din primărie, din cadrul Oficiului de Cadastru, consilieri juridici etc.

📌 În baza acestui certificat de grefă, Municipiul Constanța ar trebui să propună în Consiliul Local o hotărâre care să inventarieze aceste terenuri în domeniul public/privat al Municipiului Constanța.

📌 Ulterior ar trebui intabulat dreptul de proprietate asupra acestor terenuri la OCPI.

📌 După identificarea tuturor posesorilor terenurilor, aceștia ar trebui notificați de primărie/stat pentru a încheia procese-verbale de predare-primire. În cazul în care vor refuza, Primăria va trebui să promoveze în instanță dosare de REVENDICARE, folosindu-se de hotărârea ÎCCJ. Înainte de promovarea acțiunilor în revendicare, Primăria ar mai putea încerca punerea în executare a hotărârii judecătorești prin intermediul unui executor, dar există riscul ca posesorii actuali să formuleze contestație la executare și să câștige. Într-o astfel de situație, primarul va ridica din umeri și va spune că el a încercat să facă tot ce trebuia, dar instanțele s-au opus. În cazul în care se formulează contestație la executare, pentru a nu se pierde vremea, primăria ar trebui să pornească și acțiuni în REVENDICARE.

📌 În cazul terenurilor care sunt cuprinse în dispozițiile anulate, dar nu sunt enumerate în mod expres în hotărârea judecătorească de condamnare, în afara acțiunii în revendicare există posibilitatea promovării unor acțiuni de anulare a actelor de înstrăinare subsecvente.

📌 Toate aceste zeci, sute de procese, vor fi costisitoare, îndelungate, se vor întinde pe mai multe mandate. Cel mai probabil Făgădău nu va mai fi primar din 2020, iar oalele sparte de șefii săi infractori vor trebui reparate de noi, de opoziția actuală.

📌 În cazul în care Decebal Făgădău nu va începe rapid aceste demersuri, există posibilitatea să plătească din buzunarul propriu despăgubirile și va putea fi acuzat de abuz în serviciu.

📌 În mod normal, Curtea de Conturi va trebui să analizeze decizia consilierilor locali de a nu se constitui în numele Municipiului Constanța ca parte civilă în dosar. Acum prejudiciul este actual, cuantificabil. Curtea de Conturi nu va fi însă sesizată de puterea actuală.

📢Decebal Făgădău nu va sesiza Curtea de Conturi împotriva lui însuși și a colegilor sau foștilor colegi de partid și de cârdășie. La fel, nu ne așteptăm să îi acționeze în instanță pentru despăgubiri pe cei care, în calitate de consilieri locali, au luat decizia păguboasă pentru Constanța de a nu se constitui parte civilă în dosarul penal. El însuși este în culpă. Deși a devenit consilier local abia în iunie 2008, după momentul martie 2008 în care consilierii locali făceau front comun în jurul lui Mazăre și nu se constituiau parte civilă, ar fi avut posibilitatea să promoveze un proiect de hotărâre de Consiliu local prin care să se decidă constituirea ca parte civilă. Asta deoarece constituirea putea fi făcută până la citirea actului de sesizare (care s-a făcut în martie-aprilie 2009). Primăria știa de termene, era citată la fiecare termen, iar Făgădău era la acel moment viceprimar. Sigur că Făgădău era ținut cu sfori de Mazăre și nu putea mișca în front, dar un astfel de gest l-ar fi pus la adăpost de acuzația de a fi răspunzător, alături de ceilalți consilieri locali, pentru neconstituirea ca parte civilă."

Ti-a placut articolul?

Comentarii