Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
10:16 16 11 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Avocatul Poporului a decis să solicite informații suplimentare Guvernului României privind ordonanţa pe legile Justiţiei

ro

18 Oct, 2018 21:06 245 Marime text
Avocatul Poporului solicită informaţii suplimentare Guvernului şi ministrului Justiţiei în legătură cu aspectele de neconstituţionalitate sesizate de USR, PNL şi Parchetul General privind ordonanţa de urgenţă care modifică legile justiţiei.

Autorii sesizărilor au invocat următoarele argumente:
 
Critici de neconstituționalitate extrinsecă:
  • Actul normativ criticat contravine art. 115 alin. (6), raportatla art. 131 și art. 132 din Legea fundamentală, din perspectiva afectării regimului unei instituții fundamentale a statului;
  • Ordonanța de urgență încalcă art. 115 alin. (4) din Constituție, întrucât elementele din preambul nu sunt de natură a justifica urgența, în contextu lîn care modificările propuse puteau fi inserate în timpul procedurii legislative parlamentare;
  • Încălcarea art. 61 alin. (1) din Constituție, motivat de faptul că Guvernul nu poate adopta o ordonanță de urgență pentru a contracara o măsură legislativă tocmai adoptată de Parlament.
 
Critici de neconstituționalitate intrinsecă
  • Sintagma ”procurorii care își desfășoară activitatea” este neclară, prin aceea că poate fi înțeleasă ca referindu-se atât la toți procurorii, inclusiv ce inumiți înfuncții, dar și numai la procurorii aflați în situație de delegare ori de detașare;
  • Încălcarea art. 15 alin. (2) din Constituție, înmăsuraîn care s-ar aplica procurorilor numiți în funcție, ar determina înlăturarea unor procurori din funcțiile legal deținute, prin impunerea unor condiții noi, inexistente la data la care a fost făcută numirea;
  • Încălcarea art. 16 alin. (1) din Constituție, apreciindu-se că se instituie un tratament discriminator între judecători și procurori, care aparțin aceleiași categorii profesionale și anume magistrații;
  • Invocarea art. 21 din Constituție, din perspectiva în călcării statutului procurorilor, aceasta fiind de natură să afecteze negativ funcționarea normală a parchetelor, în principal prin creșterea duratei de soluționare a cauzelor penale;
  • Încălcarea principiului separației puterilor în stat, reglementatde art. 1 alin. (4) din Legea fundamentală;
  • Nerespectarea art. 147 alin. (4) din Constituție privind obligativitatea deciziilor Curții Constituționale.
 
Argumentele de neconstituționalitate dezvoltate în sesizările primite sunt examinate de angajații Biroului contencios constituțional prin raportare la jurisprudența Curții Constituționale, a Curții Europene a Drepturilor Omului, a Înaltei Curți de Casație și Justiție.
 
Având în vedere complexitatea aspectelor sesizate în petiții, în conformitate cu art. 17 alin. (4) teza a II-a din Legeanr. 35/1997 privind organizarea și funcționarea instituției Avocatul Poporului, republicată, potrivit cărora ”Avocatul Poporului poate cere date suplimentare pentru analiza şi soluţionarea petiţiilor”, instituția Avocatul Poporului a decis să solicite informații suplimentare Guvernului României și Ministrului Justiției.
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii