Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
02:58 26 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Anul 2012, un an greu pentru marinarii români

ro

23 Dec, 2012 14:24 1175 Marime text

Conform statisticilor Sindicatului Liber al Navigatorilor, în 2012 un număr de 26.100 de marinari și-au îndeplinit meseria pentru care s-au pregătit. Dintre aceștia, 7.900 sunt ofițeri, 4.000 de nebrevetați și 14.200 personal auxiliar.

Numărul personalului de pe vasele de croazieră l-a întrecut pe cel al marinarilor de pe navele comerciale. În total, statul român a eliberat 34.500 de brevete de marinar. Dintre acestea, mai mult de jumătate de carnete sunt ale personalului auxiliar pe navele de croazieră. Doar 16.000 şi-au reînnnoit carnetele de muncă.

Pe mare mai pleacă vreo 12.000 dintre ei. Numărul lor a scăzut continuu în ultimii ani. În 2005 au navigat 17.822 de persoane, în timp ce în 2010 au fost 12.080 de persoane. „Acest lucru ne arată că am pierdut 4.000 de locuri de muncă. Anul trecut am semnalat o uşoară creştere a numărului marinarilor care şi-au găsit de muncă pe mare, însă nu este semnificativă“, a spus Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor Constanţa. din păcate, majoritatea marinarilor români sunt îmbarcați pe nave sub pavilion străin, întrucât România nu mai are flotă. Până în 1990, flota maritimă comercială a României avea peste 300 de nave, la care se adăugau flota de pescuit oceanic şi cea fluvială. Astăzi, flota mai are doar cinci nave, celelalte fiind înstrăinate. Cargoul Albatros, feriboturile Eforie şi Mangalia, precum şi RO-RO-urile Sammarina A şi M sunt singurele nave de transport maritim aflate sub pavilion românesc. „În 1996, odată cu căderea pieţei, toate societăţile au dat, chipurile, faliment. Firmele au făcut împrumuturi la bănci, inclusiv la Bancorex, împrumuturi care au fost gajate cu bunurile statului, însă banca era de stat şi navele erau tot ale statului. Practic, statul se îndrepta împotriva statului", explică Mihălcioiu.

În 2012 s-a consemnat o premieră pentru marina română: nu mai puțin de 32 de echipaje au făcut grevă la bordul navelor.
Nici pe parcursul anului trecut marinarii români nu au fost feriți de pericolul pirateriei. În prezent, un singur marinar român este capturat de pirații somalezi. El se afla în echipajul navei tanc Smirny.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii