Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
13:42 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Biserica Greaca - 130 de ani vechime

ro

23 Jun, 2006 00:00 1414 Marime text

# Biserica Schimbarea la Fata serbeaza trei hramuri: 6 august - Schimbarea la Fata; 27 august - Sf. Fanurie; 30 noiembrie - Sf. Andrei * Slujbele la Biserica Greaca se savarsesc in limba romana si in limba greaca * Picturile din Biserica Greaca sunt realizate in stil bizantin

Cu putin inainte de Razboiul de Independenta, Constanta era descrisa de E. Isambert, membru al societatii de geografie din Paris, ca un orasel de 3-4000 de locuitori, din care o treime erau greci, mici negustori. Asezarea se intindea pe atunci numai pana la bastioanele si curtinele (ziduri care uneau flancurile a doua bastioane) intarite dintre tarmul marii, Posta si vechiul Palat al Prefecturii. In latura estica a cartierului grecesc, pe faleza inalta, isi va construi comunitatea elena, la 1862, un mic lacas de cult din doua camarute, una dintre ele servind si ca sala de clasa. Devenind neincapatoare pentru nevoile religioase, comunitatea greceasca prin intermediul Patriarhului Ecumenic de la Constantinopol, obtine un firman de la sultanul Abdul Aziz pentru ridicarea unei biserici de piatra. Inceputa in 1865, constructia este incheiata in 1867. Pe fatada se indica insa anul 1868. Atribuita unui arhitect grec I. Teoharidi, biserica ce va purta hramul Metamorfosis, adica Schimbarea la Fata, a respectat dimensiunile stabilite prin actul imperial otoman: 44 arsini (31,28 m) adancime; 22 arsini (15,60 m) latime si 16 arsini (11,40 m) inaltime pentru a nu concura in nici un fel cu inaltimea minaretelor. Edificiul are forma dreptunghiulara, de basilica, cu o nava centrala semirotunda si doua nave laterale separate prin coloane masive octogonale de piatra ce sfarsesc prin capiteluri fitoforme. Lipsita de turle semete - din motivul aratat mai sus - si cu acoperisul din olane, constructia va cunoaste de-a lungul timpului unele modificari. Astfel, s-au adaugat: cafasul pentru cor, cele doua balcoane laterale incapatoare, precum si clopotnita incadrata in 1947 in latura dreapta, fara afectarea stilului arhitectural. Simplitatea intrarii principale este subliniata de doi pilastri andosati ce ocupa doar 2/3 din inaltime in vreme ce cornisa fara vreun rol constructiv scoate in relief o suprafata a fatadei, eterogen decorata.Stil si modernismReparatiile din 1897 efectuate la acoperis si la tencuielile exterioare nu au ameliorat starea de degradare a bazilicii si dupa 1984 pana in 1991 s-au desfasurat lucrari de reparatie capitala. S-au turnat centuri de beton, stalpi de sustinere si grinzi din beton armat. S-au executat tencuieli interioare si picturi noi, cele vechi fiind alterate de scurgerea timpului. O catapeteasma noua a luat locul celei vechi. Nefiresti au ramas cele patru ferestre nordice zidite din anii 1922-1924, desi s-au pastrat ancadramentele lor initiale din piatra cu arcade boltite. Din aceste motive, spatiul din interior este dominat de semiintuneric, lumina patrunzand doar prin ferestrele sudice. Fiind singurul lacas de cult ortodox din oras, pana in 1895, aici s-au oficiat slujbele de multumire pentru victoriile ostasilor romani la Plevna, Vidin, Rahova si pentru revenirea Dobrogei la Romania. Un Te-Deum inaltator s-a tinut la 29 decembrie 1892, cand la Sigmaringen in Germania se celebra casatoria printului Ferdinand cu viitoarea regina Maria. Monument istoric din 1954, inregistrat la pozitia 59 in ultima lista de Patrimoniu National si Cultural a Academiei Romane din anul 2004, biserica Schimbarea la Fata serbeaza de fapt trei hramuri: 6 august - Schimbarea la Fata; 27 august - Sf. Fanurie; 30 noiembrie - Sf. Andrei. Ultimul hram se datoreaza demolarii de catre comunisti a unei bisericute de lemn, existenta in Piata Grivitei si cererii credinciosilor impreuna cu preotul lor de a fi imbisericiti la Biserica Greaca. La Metamofosis, slujbele se savarsesc astazi atat in limba romana cat si in limba greaca. Majoritatea participantilor la slujbele saptamanale sunt insa romani ortodocsi, fiindca comunitatea elena inregistreaza putini membri. Turistii pot admira stilul sobru si picturile in maniera bizantina ale acestui edificiu cu peste 130 de ani vechime.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii