Mangalia si Oltina au returnat bani bugetului statului
Mangalia si Oltina au returnat bani bugetului statului

Printre primele
măsuri luate de Cabinetul Boc, pe fondul crizei economice şi din dorinţa de a
mai economisi bani, se regăseşte OUG 223/2008
Normativul adoptat
de Executiv la finele anului trecut prevedea: „Sumele defalcate din taxa pe
valoarea adăugată, acordate, în anul 2008, prin hotărâri ale Guvernului,
bugetelor locale, pentru acoperirea unor cheltuieli curente şi de capital
rămase neutilizate la finele anului se restituie la bugetul de stat.
Regularizarea cu
bugetul de stat a sumelor prevăzute la alin. (1) se realizează până la data de
8 ianuarie 2009".
Termenul a trecut
de mult, însă bugetul de stat n-a avut şansa de a se alimenta cu sume
impresionante provenite de la unităţile administrativ-teritoriale de pe raza
judeţului Constanţa. Potrivit directorului Trezoreriei Constanţa, Laurenţiu
Mateizer, din totalul celor 80 milioane lei sosite în 2008, s-au returnat
bugetului de stat 420.000 lei, diferenţa fiind raportată ca fiind cheltuită.
Mai mult, din totalul celor 70 de primării din judeţul nostru, doar două „şi-au făcut milă" de bugetul statului.
„Primăria Oltina a returnat 5.026 lei, iar Primăria Mangalia - 416.774 lei,
celelalte au susţinut că au cheltuit toate fondurile ce le-au fost alocate anul
precedent", a specificat directorul Trezoreriei Constanţa, Laurenţiu Mateizer.
El a menţionat că s-a discutat cu reprezentanţii fiecărei primării în parte
„ori să dea banii, ori să dea o declaraţie pe propria răspundere că i-au
folosit".
Interpretări şi
fler
De altfel, încă de
la apariţia normativului, unii primari s-au legat de diverse formulări ce
puteau fi interpretate şi care, în opinia lor, le permitea să nu returneze
banii. De asemenea, anul trecut, sumele, ce acum au fost luate înapoi, se
puteau trece în fondul de rulment al unităţii administrativ-teritoriale şi
utilizaţi la nevoie. Pe de altă parte, mulţi primari aveau banii angajaţi, iar
alţii au preferat să declare că i-au cheltuit. Tactica adoptată de edili este
inspirată, având în vedere faptul că va fi dificil de confirmat sau de infirmat
dacă declaraţia dată de ei pe propria răspundere este conformă cu realitatea.
De asemenea, va fi foarte greu de verificat de către organele de control, ţinând
cont că banii intraţi în primării se depersonalizează. În contextul prezentat,
probabil, şefii administraţiilor publice locale au estimat că nu vor fi
„vizitaţi" de echipe de control care, depunând o muncă de sisif, ar trebui să
verifice facturi istorice şi ordine de plată pentru a descoperi eventuale
declaraţii false privind cheltuirea banilor primiţi în anul fiscal precedent.
Posibilă
reducere a veniturilor pentru primării
Recent,
reprezentanţi din Ministerul de Finanţe au declarat că se intenţionează
reducerea cheltuielilor publice, aaspect ce ar viza alocarea unor bugete mai
mici primăriilor, precum şi impunerea unui plafon redus. În condiţiile în care
majoritatea primăriilor se plâng că nu mai au bani nici măcar pentru acoperirea
cheltuielilor curente, dacă se va decide să se micşoreze cotele defalcate din
TVA plătite la nivel local, şefii administraţiilor publice locale ar putea
întâmpina dificultăţi şi mai mari pe viitor.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp