Despre Şantierul Naval Mangalia: Vergil Chiţac - „Nu îmi dau seama dacă a meritat să pierdem opt luni pentru această negociere, în condiţiile în care noii acţionari au preluat şi datoriile“
Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
07:09 21 08 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Despre Şantierul Naval Mangalia Vergil Chiţac - „Nu îmi dau seama dacă a meritat să pierdem opt luni pentru această negociere, în condiţiile în care noii acţionari au preluat şi datoriile“

ro

25 Jul, 2018 00:00 1196 Marime text
Zilele acestea s-a finalizat tranzacţia prin care Statul Român a devenit majoritar la Şantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, deţinând 51% dintre acţiunile companiei.
 
„Cum s-a întâmplat? Pe scurt, în noiembrie anul trecut, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, din cauza datoriilor foarte mari în special faţă de firma «mamă» din Coreea de Sud, aproximate la 1,5 miliarde dolari, s-a înţeles cu grupul olandez Damen să-i cedeze participaţia de 51% la Daewoo Mangalia Heavy Industry. Pe fir a intervenit statul, deţinătorul restului de 49% din acţiuni, care şi-a exercitat dreptul de preemţiune stipulat în contractul de privatizare şi a anulat înţelegerea celor doi, care se pregăteau să sărbătorească. Serios, cei de la Damen plecaseră din Galaţi, şampaniile erau în frapieră când fostul premier Mihai Tudose i-a anunţat că vrea să facă «bărcuţe» la Mangalia! În fine, s-au înţeles ca Damen să cesioneze Statului Român 2% din acţiuni, rezultând în final următorul acţionariat: 51% Şantierul Naval 2 Mai SA, societate controlată de Ministerul Economiei, şi 49% Damen Shipyards Group.

Nu vreau să fiu cârcotaş, dar nu îmi dau seama dacă a meritat să pierdem opt luni pentru această negociere, în condiţiile în care noii acţionari au preluat şi datoriile. Adică, să ne înţelegem, procentele de preluare a datoriilor exorbitante prezentate mai sus sunt aceleaşi - 51% Statul Român şi 49% Damen. Şi când spun pierdere, mă gândesc că în acest răstimp şantierul a funcţionat mult sub capacitate, unii muncitori au plecat - şi nu puţini -, iar alţii au fost detaşaţi la alte şantiere din ţară. Pentru că Daewoo, ştiind de trei ani că pleacă, nu s-a mai îngrijit de contracte noi, iar în construcţiile navale un şantier cam ştie ce are de făcut cu cel puţin doi ani în avans“, susţine senatorul Vergil Chiţac.

„Programul Corvete“ trebuie să se concretizeze!

Povestea interesantă abia acum urmează, dacă vom conexa realitatea prezentată cu operaţiunea de atribuire a contractului de dotare a Marinei Militare cu patru corvete multifuncţionale şi de modernizare a celor două fregate achiziţionate în 2005, consideră parlamentarul. „În sfârşit, lucrul ăsta se va face într-un şantier naval din România care, ulterior, trebuie să fie capabil să execute lucrările de reparaţii pentru toate navele militare. Procedura a depăşit faza de calificare cu patru ofertanţi şi e în faza de dialog, urmând ca în ultima faza să se realizeze evaluarea ofertelor finale, având ca unic criteriu preţul minim. Cei patru sunt: Naval Group Franţa - SNC, Şantierul Naval Damen din Galaţi, Thyssen Krupp Marine Systems Germania şi grupul italian Fincantieri, proprietarul şantierelor navale din Tulcea şi Brăila.
 
Pentru că, oricare ar fi rezultatul acestei proceduri, lucrurile ies prost:
- dacă nu câştigă Damen, atunci corvetele nu se vor face la Mangalia, singurul şantier naval unde statul este acţionar majoritar, şi atunci de ce ne-am căznit opt luni? Nu era mai bine să fi lăsat Damen să preia acţionariatul majoritar şi ulterior să facem cu ei o negociere cu sursă unică, ceea ce însemna că acum contractul era în faza de derulare?
- dacă va câştiga Damen, atunci ne întoarcem cu aproape doi ani în urmă când a fost abrogată HG 906, emisă în noiembrie 2016, ce acorda contractul acestei companii. Şi atunci, de ce am pierdut timpul, cu «duşmanul de la Răsărit» la 210Mm de Constanţa?
E clar că ministrul Apărării, Mihai Fifor, trebuie să ofere explicaţii, pentru că aşa ceva este de neconceput într-o ţară condusă cu un minim de rigoare.
 
Eu vreau ca «Programul Corvete» să se concretizeze, pentru că Marina Militară are nevoie ca de aer, de nave noi. Există însă un lucru aparent neînsemnat care s-ar putea să-mi taie aripile. Preţul programului, de 1,6 miliarde de euro, este acelaşi cu cel din 2016. Nimeni din mai-marii apărării nu s-a gândit că un euro din 2018 nu este egal cu un euro din 2016. Sau, mai exact, nu a fost luată în calcul inflaţia din segmentul comerţului cu arme care în această perioadă este de 5% pe an. În fine, vom vedea!“, conchide senatorul Chiţac.
 
Vă reamintim că Ministerul Economiei a preluat pachetul majoritar de acţiuni la Şantierul Naval Mangalia, o „reuşită importantă” a Statului Român, după cum susţine chiar premierul Viorica Dăncilă.

Pentru prima dată în ultimii 28 de ani, Statul Român a preluat controlul asupra unui obiectiv strategic industrial. „Parteneriatul dintre Ministerul Economiei, prin Şantierul Naval 2 Mai, şi grupul olandez Damen va revitaliza activitatea şantierului şi va face posibil ca la Mangalia să se realizeze produse importante, nave cu valoare adăugată mare, care produc un plus şi pentru economia locală, şi pentru economia naţională şi care permit, de asemenea, integrarea pe orizontală a altor operatori economici din România”, a afirmat prim-ministrul, la începutul şedinţei Guvernului.
Ministerul Economiei a anunţat luni că a finalizat tranzacţia în urma căreia preia pachetul majoritar de 51% la şantierul DMHI Mangalia.

Ministerul Economiei, prin Şantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, devine acţionar majoritar cu 51% din acţiuni, în timp ce partenerul olandez, Damen Shipyards Group, va deţine 49% şi va prelua controlul operaţional.

Ti-a placut articolul?

Comentarii