Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
07:26 05 07 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Taxa specială pentru turismul din Mangalia, anulată în parte. Decizia este definitivă

ro

23 Jun, 2020 00:00 700 Marime text
  • Instituția Prefectului – Județul Constanța a dat în judecată Municipiul Mangalia și Consiliul Local, pentru taxa de promovare a turismului.
  • Inițial, judecătorii Tribunalului Constanța au admis în parte acțiunea și au anulat hotărârea.
  • Curtea de Apel Constanța a respins recursurile declarate în cauză și a menținut hotărârea Tribunalului

Taxa specială de dezvoltare și promovare a turismului în municipiul Mangalia, adoptată prin HCL Mangalia nr. 167/20.12.2017, a fost anulată în parte de către instanță, în mod definitiv.


Ultima decizie și care nu mai poate fi contestată a fost luată de curând de judecătorii Curții de Apel Constanța. Aceștia au respins, ca nefondate, atât recursul declarat de Consiliul Local Mangalia, cât și pe cel declarat de Instituția Prefectului – Județul Constanța.


Hotărârea Curții de Apel Constanța a fost pronunțată în dosarul cu numărul 389/118/2019, în care Instituția Prefectului – Județul Constanța a chemat în judecată, în cursul anului trecut, Municipiul Mangalia, dar și Consiliul Local al Municipiului Mangalia.
 

Ce spuneau avocații

În cererea de chemare în judecată înaintată instanței, Prefectura solicita anularea HCLM nr. 167/2017 privind instituirea taxei speciale de dezvoltare și promovare a turismului în Mangalia.
Potrivit Jurindex, în motivarea acestei solicitări, avocații Prefecturii arătau că „taxa specială prevăzută la pct. 2.5.1. din hotărâre se aplică supermarketurilor și hipermarkturilor deși nu au activitate turistică. De asemenea, nu a fost stabilită o zonă turistică, fiind încălcată O.G. nr. 58/1998, această încălcare regăsindu-se și în ceea ce privește taxa de la punctul 2.5.4. Se mai arată că taxa de la pct. 2.3. nu este clar evidențiată în sensul prevăzut de O.G. nr. 58/1998 art. 2 lit. d). În același sens, taxa de la pct. 2.4. ar trebui s ă fie opozabilă celor care au ca obiect de activitate transportul special destinat turiștilor. Nu este precizată perioada de referință, respectiv zi/lună/an“.

În replică, avocații Primăriei Mangalia au solicitat respingerea cererii, ca neîntemeiată. „De programele de promovare turistică beneficiază toți agenții economici, direct sau indirect. Mangalia este declarată stațiune turistică de interes național conform H.G. nr. 852/2008. Legiuitorul a exemplificat activitățile pentru care se pot institui taxe speciale însă nu a stabilit că acestea sunt singurele activități pentru care consiliul local poate stabili taxe speciale. Referirea la art. 2 lit. e) din O.G. nr. 58/1998 este corectă atât timp cât este coroborată cu H.G. nr. 852/2008“, au arătat avocații instituției.

De asemenea, aceștia au mai făcut precizarea că „în subsidiar, instanța ar avea posibilitatea să anuleze în parte hotărârea atacată, menținând incidența taxei în limitele care ar fi considerat că se justifică prin raportare la art. 484 al. 3 C.fiscal“.
 

Decizia primei instanțe

În urma analizării tuturor actelor depuse la dosarul cauzei, judecătorii Tribunalului Constanța, care au analizat inițial cazul, au decis să anuleze în parte hotărârea de consiliu local.
Mai exact, hotărârea de anulare vizează punctul 2.4. - „Taxa specială pentru dezvoltarea şi promovarea turismului care se aplică persoanelor juridice care desfăşoară activităţi de transport persoane“, în ceea ce priveşte persoanele juridice care desfăşoară activităţi de transport persoane, altul decât transportul special destinat turiştilor, punctul 2.5.1. - „Supermarket, hipermarket - 15.000 lei/unitate“ şi punctul 2.5.4. - „Unităţi de vânzare produse alimentare, nealimentare care îşi desfăşoară activitatea în Municipiul Mangalia, agenţii de turism, prestări servicii, alte activităţi comerciale - 200 lei/punct de lucru“.

În motivarea acestei hotărâri, Tribunalul a aratat, în ce privește punctului 2.4, că „în acord cu reclamantul, se constată că nu este precizată incidenţa acestei taxe numai în cazul transportului cu scop turistic, conform art. 2 lit. d) liniuţa 4 din O.G. nr. 58/1998 respectiv pentru: „- structuri de primire turistice cu funcţiuni de transport: 1.transport rutier: autocare etc.; 2.transport feroviar: trenuleţe, trenuri de cremalieră etc.; 3.transport fluvial şi maritim: ambarcaţiuni cu scop turistic; 4. transport pe cablu: telecabine, teleschi etc.“.

Astfel, raportat la dispoziţiile legale menţionate, judecătorii au decis că se impune anularea în parte a hotărârii HCL nr. 167/20.12.2017, în ceea ce priveşte persoanele juridice care desfăşoară activităţi de transport persoane, altul decât transportul special destinat turiştilor.
 

„Aceste puncte privesc toate persoanele juridice“

Și legat de punctul 2.5 judecătorii au făcut anumite precizari. Concret, aceștia au arătat că „de asemenea, se constată că aceste puncte privesc toate persoanele juridice menţionate fără ca acestea să fie angrenate în efectuarea prestaţiilor din domeniul turismului“, conform sursei citate.

„Este adevărat că municipiul Mangalia este staţiune turistică, potrivit HG nr. 852/2008, dar taxele speciale astfel instituite nu pot fi suportate de toate persoanele juridice de pe teritoriul acesteia, indiferent dacă desfăşoară sau nu activitate în domeniul turismului şi nu pot afecta, în consecinţă, toţi cetăţenii localităţii“, au spus judecătorii constănțeni.


„Astfel, aşa cum la punctele 2.5.2. şi respectiv 2.5.3. sunt enumerate zonele turistice, respectiv staţiunile în care trebuie să îşi desfăşoare activitatea unităţile de vânzare produse alimentare şi nealimentare pentru a fi obligate la această taxă, era imperios necesară zonarea turistică şi în ceea ce priveşte unităţile de la punctele 2.5.1. şi 2.5.4“, se mai arată în motivarea judecătorilor.

Prin urmare, s-a impus anularea hotărârii atacate şi în ceea ce priveşte punctul 2.5.1.„Supermarket, hipermarket - 15.000 lei/unitate“ şi punctul 2.5.4.„Unităţi de vânzare produse alimentare, nealimentare care îşi desfăşoară activitatea în Municipiul Mangalia, agenţii de turism, prestări servicii, alte activităţi comerciale - 200 lei/punct de lucru“.

Decizia Tribunalului Constanța a fost atacată la Curtea de Apel atât de către prefect, cât și de Consiliul Local Mangalia, însă judecătorii Curții au ajuns la concluzia că ambele recursuri declarate în cauză sunt nefondate și au menținut decizia primei instanțe.


Așa cum am precizat, hotărârea Curții de Apel Constanța este definitivă.


Citește și:

Taxa specială pentru turismul din Mangalia, anulată în parte. Ce s-a decis azi la Constanța
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii