Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
04:21 21 01 2019 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ministrul Ecaterina Andronescu și-a notat Părinții vor profesori cu vocație, și nu atestați… documentar, clase de maxim 22 de elevi, schimbarea admiterii în liceu

ro

11 Dec, 2018 07:26 9248 Marime text
Săptămâna trecută, delegaţia FNAP - IP a avut o primă întâlnire de lucru cu actualul ministru al MEN, Ecaterina Andronescu, aflată la al patrulea mandat.
Iulian Cristache, președintele FNAP-IP, a făcut cunoscute temele puse în discuţie, plecând de la apariţia noii legi a educaţiei naţionale şi problemele cu care se confruntă actualul sistem educaţional.

„Înainte de a vă enumera problemele puse-n discuţie, vă spun că, din punctul meu de vedere, cea mai mare problemă a actualului sistem o reprezintă nerespectarea prevederilor legale, fie din necunoaşterea legilor şi regulamentelor, fie din rea voinţă sau incompetenţă. Vom avea o nouă lege, care va fi dezbătută în spaţiul public, vom avea, probabil, într-un final, 6% din PIB, dar, fără o resursă umană calificată, nu doar prin documente care atestă calificarea ci şi prin vocaţie, ne vom plânge mult timp de acum înainte.

Enumăr subiectele puse-n discuţie:
1) Noua LEN şi Legea Manualului Şcolar;
Doamna ministru ne-a spus că se doreşte elaborarea unei noi legi, care să ajungă în Parlament la sfârşitul lunii martie. Aşadar, vom începe discuţiile până la sfârşitul anului. Referitor la Legea Manualului Şcolar, se doreşte renunţarea la ea prin deschiderea pieţei manualelor şcolare şi pentru editurile private. Am solicitat ca manualul şcolar să cuprindă şi auxiliarele, doamna ministru urmand să găsească soluţiile pentru acest lucru.
 
2) Organizarea claselor în regim simultan;
Ne-am exprimat nemulţumirea cu privire la realizarea organizarii claselor in regim simultan prin constituirea formatiunilor de studiu de la doua niveluri de clase diferite, in interiorul aceluiasi nivel, primar, respectiv, gimnazial, cu respectarea dispozitiei art. 63, alin. (1), lit. d), din LEN nr.1/2011, si a art. 13, alin 2), din ROFUIP, referitor la organizarea formatiunilor de studiu sub efectivul minim de elevi. Sunt clase din mediul rural, constituite în regim simultan cu mai mult de două rânduri de clase, cu trei sau chiar şi cu patru, ceea ce duce la alterarea actului educaţional. A rămas să identificăm aceste clase şi să luăm măsurile necesare, în funcţie de situaţia fiecărei unităţi de învăţământ.
 
3) Creșterea numărului de locuri în școlile profesionale;
 
4) La raportarea promovabilitatii examenelor de evaluare nationala si bacalaureat sa se tina cont de numarul elevilor din SIIIR si nu de numarul elevilor inscrisi la examene;
 
5) Respectarea dispoziţiei art. 63, alin. (1), din LEN nr.1/2011;
Deşi avem o lege care reglementează numărul maxim de elevi, formaţiunile de studiu depăşesc cu mult numărul admis. Motivele sunt cunoscute, cele mai multe duc către dorinţa părinţilor de a-şi duce copilul la şcoală dorită şi nu la cea din circumscripţie şi, de asemenea, de a-şi alege învăţătoarea. Astfel, se creează clase suprapopulate, care alterează procesul de învăţare şi evaluare. Timpul alocat fiecărui elev, aproape că se înjumătăţeşte. Am solicitat ca, acolo unde acest număr se depăşeşte, să se aloce un profesor asistent, aşa cum se întâmplă în unele ţări din spaţiul comunitar, deşi, acolo, numărul de elevi nu depăşeşte 20-22 de elevi.
 
6) Admiterea absolvenţilor ciclului gimnazial în învăţământul liceal;
Nu este prima dată când FNAP solicita ca admiterea în învăţământul liceal să se facă prin examen la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, aşa cum era înainte de 1990. S-a discutat posibilitatea de a se renunţa la ponderea de 20%, urmând să hotărâm la elaborarea noii legi. S-a discutat şi despre întărirea învăţământului dual, atât pentru profesional cât şi pentru tehnologic (calificare nivel 4) şi apariţia unui BAC tehnologic.
 
7) Fundamentarea cifrei de scolarizare pentru clasa a IX-a, invatamant vocational de arta, specializarea muzica, tinandu-se cont, obligatoriu, de numarul absolventilor clasei a VIII-a;
 
8 Eliminarea examenelor anuale eliminatorii la disciplina principala de specialitate in invatamantul vocational de arta iar notele obtinute la verificarile semestriale sa aiba valoare de teza;
Doamna ministru a fost de acord si sustine propunerile formulate la lit. g si lit. h;
 
9) Deficitul de personal al profesorilor de sprijin şi al consilierilor şcolari;
Sperăm ca printr-o alocare financiară care să se apropie de 6%, conform legii, să deblocăm mai multe posturi pentru profesori de sprijin, consilieri şcolari şi psihologi.
 
10) Creşterea finanţării de bază pentru bunuri şi servicii;
În ultima săptămână, ca membru al Comisiei de finanţare din preuniversitar, am solicitat, alături de membrii acesteia, o creştere de 27% pentru finanţarea de baza-bunuri şi servicii. Probabil se va ajunge la o creştere de aproximativ 20%, ceea ce ar reprezenta un mare plus, raportat la ultimele creşteri. Ramane de vazut...
 
11) Prorogarea sau anularea art. 74 din LEN;
LEN prin art. 74 spune că actuala generaţie de elevi care sunt în clasa a VI-a, vor susţine E.N la mai multe discipline. Am adus la cunoştinţă nemulţumirea părinţilor, cât şi faptul că pregătirea elevilor nu s-a făcut conform art.74. Discuţiile au fost în sensul amânării sau anularii acestei prevederi.
 
12) Clarificarea poziţiei MEN, cu privire la mult discutată Strategie de Educaţie Parentală;
Am pus în discuţie şi mult discutată Strategie de Educaţie Parentală. În acest moment nu există niciun proiect care să se desfăşoare sub tutela MEN. Suntem conştienţi că sunt familii care au nevoie de informare, responsabilizare şi sprijin pentru a-şi educa propriii copii, dar nu ne dorim promovarea unor ideologii de gen. Pentru responsabilizarea părinţilor, în noua LEN se va crea un capitol nou, care va reglementa drepturile şi obligaţiile părinţilor care au copiii în sistem. Consider că sedintele LUNARE cu parintii prevazute la art. 75 din ROFUIP ar trebui folosite mai bine, astfel încât părinţii să fie mai informaţi şi, de asemenea, responsabilizaţi cu privire la propriii copii. Drepturile şi obligaţiile se referă strict la sistem şi nu la altceva.
 
13) Necesitatea demararii unor Discuţii cu ISE, având în vedere sesizările părinţilor cu privire la programele şcolare şi la temele pentru acasă;
Aici şi doamna ministru şi-a exprimat temerea că, într-adevăr, s-ar putea să avem o programă şcolară încărcată. Am discutat despre dorinţa părinţilor de a se acorda o mai mare atenţie unui proces de predare/învăţare bazat pe mai multă aplicabilitate. Pentru rezolvarea acestei probleme, ISE are un rol determinant.
 
14) Dotarea şcolilor cu aparatură care să sprijine procesul educativ;
Doamna ministru îşi doreşte să doteze fiecare clasă cu câte o tablă inteligenta şi fiecare elev să aibă o tabletă sau un laptop. Fondurile necesare vor proveni din accesarea de fonduri europene. Suntem conştienţi că actuala generaţie de elevi are o memorie vizuală dezvoltată, tehnologia făcând, practic, parte din viaţa lor.
Discuţiile au avut un caracter constructiv, convenind că rolul familiei în viaţa elevului/copilului este unul foarte important. Rolul unui dialog constant între elevi, profesori şi părinţi va ajuta la derularea unui proces care să ajute la definirea unui viitor profil profesional. De aceea FNAP va susţine orice decizie care să sprijine acest demers”.
 
Sursa foto: Facebook Ministerul Educației Naționale - România
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • cecilia nistor 11 Dec, 2018 16:26 Despre invatamantul preprimar nu se aminteste nimic.Si acolo clasele sunt supraaglomerate,cu copii de varste diferite.Salarizarea este total disproportionata, tocmai datorita diplomelor obtinute si nicidecum a pregatirii profesionale, vocatiei.Este imperios necesar cadrul de sprijin la prescolari!