Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
21:05 26 10 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

„Mi-e teamă să-mi trimit copilul sănătos înapoi în bancă!”. Părinții reclamă libertatea de a alege pentru elevii din clasele terminale

ro

09 Sep, 2020 00:00 3285 Marime text

Dincolo de cele trei scenarii colorate deja cunoscute, părinții își fac zeci de alte griji, motiv pentru care apar îndreptățite întrebări legate de participarea la orele de curs începând de săptămâna viitoare.

Conform celor mai recente declarații ale inspectorului școlar general prof. Sorin Mihai, unitățile de învățământ din județul Constanța se încadrează în scenariul verde, așa încât anul școlar 2020-2021 va debuta cu prezența în bănci a elevilor, cu alternanțele stabilite de fiecare consiliu de administrație al școlii sau liceului, prevalându-se și de scenariul galben.
Sunt unități în care s-a luat în calcul prezența fizică a tuturor elevilor din clasele terminale – a VIII-a și a XII-a –, motiv pentru care părinții doresc ca aceștia să rămână acasă și să beneficieze de școala online, reglementată începând cu acest an școlar prin ordin de ministru.

Întrebat ieri cum vede soluționată această solicitare a părinților ai căror copiii, sănătoși fiind, se tem să-i trimită la cursuri, Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, ne-a declarat că, având în vedere descentralizarea, dar mai ales legiferarea învățământului online, consiliile de administrație ar trebui să dea dovadă de înțelegere.

„Federația a solicitat celor două ministere, Educației și Sănătății, să ofere posibilitatea părinților să opteze pentru astfel de cursuri online, chiar dacă au copiii sănătoși și nu există niciun alt risc. Școlile sunt cele care vor avea ultimul cuvânt. Dar cum ceea ce nu este interzis este permis, ar trebui să dea posibilitatea pentru că la nivel de școală nu cred că sunt mai mult de 10 familii care se tem să-și trimită copiii. Cert este că vorbim de debutul anului școlar, iar dacă lucrurile vor decurge normal, și aceștia vor prinde curaj să-și trimită copiii. Oricum sunt chestiuni care se bat cap în cap între scenariile 1 și 2, pentru că a împărți clasele în două grupe presupune să ai profesori, dar normele nu s-au deblocat pentru plata suplimentara. Un profesor poate să ia la plata cu ora 50% din normă. Dacă ar fi fost de acord cu propunerile noastre un profesor ar fi putut să ia salariu dublu”.

 

„Elevul să nu fie obligat să aleagă între exercitarea dreptului său la educație și integritatea fizică”

Vă prezentăm în continuare propunerea prin care un grup de inițiativă civică solicită extinderea condițiilor de acceptare în categoriile de elevi care pot beneficia de educație la domiciliu:
„Grupul civic «Părinții Cer Schimbare», Asociația «Outreach» și asociația «Mame pentru Mame» și-au unit eforturile pentru a vă aduce la cunoștință situația elevilor pentru care participarea la școală în format fizic poate genera riscuri privind integritatea și sănătatea lor fizică și psihică, dar și a familiei imediate, cu care elevul împarte spațiul locativ.
 
Inițiativa actuală vine cu propunerea de completare a prevederilor cuprinse la art. 7 lit. z din Statutului Elevului, aprobat prin Ordin al Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice nr. 4742 din 10.08.2016. Se prevede un sprijin pentru ca aceștia să poate beneficia de educație în absenteism așa cum apare acesta în Statutul Elevului.
 
Prin acest demers solicităm lărgirea cadrului de aplicare la alte categorii de elevi, considerând și mediul familial al elevului. Cerem includerea în segmentul de elevi care pot beneficia de dreptul la școlarizare la domiciliu, pe lângă cei cu probleme medicale, pe cei cu afecțiuni psihosomatice și psiho-emoționale. În acest cadru pot beneficia de studiu acasă mai multe categorii de elevi în afara celor bolnavi cronic sau internați fără a favoriza absenteismul nejustificat sau părăsirea timpurie a școlii. Aceste extinderi sunt necesare și din perspectiva protejării instituțiilor publice (școli, consilii locale, inspectorate școlare județene, minister) față de litigii privind prejudiciile aduse sănătății psiho-emoționale a elevilor și a familiei imediate.
 
În condițiile actuale ale pandemiei este important ca elevul să nu fie obligat să aleagă între exercitarea dreptului său la educație și integritatea fizică și emoțională garantată prin Constituția României, Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, Convenția Europeană a Drepturilor Omului, Convenția asupra Drepturilor Copilului.
 
Mulți elevi care nu sunt bolnavi cronici au în mediul familial imediat, cu care împart spațiul locativ, persoane a căror integritate fizică și emoțională va fi afectată de participarea lor activă la cursuri. Pentru a putea proteja în paralel atât dreptul la educație cât și dreptul la viață și familie al copilului, este nevoie de extensia prevederilor publicate în statutul elevului în care este făcută caracterizarea gradului de risc”.

 
Subiectul rămâne deschis și vom încerca să aflăm de la câțiva directori, după ce Consiliul județean va aproba modalitatea de desfășurare a orelor în fiecare unitate de învățământ.
 

Citește și:

UPDATE. Declarații prefect și inspector general Pereții de plexiglas vor fi suportați din bugetele școlilor și folosiți în clasele care nu asigură distanțarea de 1 metru (video)
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii