Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
23:43 17 01 2022 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu Online Avocata Laura Andrei – de ce Zona Peninsulară și nu alt cartier al Constanței?

ro

15 Jan, 2022 00:00 2109 Marime text
 
  • „Ultimele 30 de zile au însemnat normalitatea. Nu am mai văzut acele imagini groaznice cu oameni care își cărau televizoare, butelii, bidoane cu apă, brazi, etc de la bariere către locuințe. Nu am mai văzut lăzile de pâine cum se plimbau în brațele șoferului pentru a ajunge să se aprovizioneze magazinul alimentar,etc“.
 
Primăria Constanța, așteptată să facă următoarea mișcare în dosarul în care Tribunalul Constanța a suspendat în primă instanță Regulamentul de acces în Zona Peninsulară a Constanței! Laura Cristina Andrei, unul dintre avocații care au intrat în proces, reprezentând o parte dintre intervenienți, a explicat în cadrul unui interviu în direct pe www.ziuaconstanta.ro., ce a avut loc vineri, 14 ianuarie 2022, care este cu adevărat situația în prezent în Zona Peninsulară a Constanței. De asemenea, Laura Andrei a vorbit și despre existența semnelor de circulație montate recent în Peninsulă și în ce măsură mai produc efecte.  
 
Mai mult, avocata a explicat de ce Peninsula este vizată de un asemenea regulament de acces și nu alt cartier al Constanței: „Oficial! În 2013 s-au contractat fonduri europene și riscăm în acest an să înapoiem aceste fonduri, în situația în care nu se implementează proiectul de transformare a Peninsulei în zonă preponderent pietonală. Acest aspect referitor la fondurile europene l-am auzit prima dată în sala de judecată, când am pus concluzii în dosarul de suspendare, dosar formulat de persoanele rezidente/persoane fizice și lăcașele de cult. Până atunci, niciodată nu am auzit acest aspect, cum că s-au contractat aceste fonduri europene și că acesta este motivul pentru care se dorește implemntarea Regulamentului de acces în Zona Peninsulară din Constanța. Până la momentul la care am auzit acest aspect am avut nenumărate întâlniri cu reprezentanții partidelor și cu consilierii locali care nu au spus niciodată că ar exista această obligație de a se restitui fondurile europene dacă nu se implementează acest regulament de acces“.    
 
Întrebări redacție
 
1. Doamna avocat, ştim că Tribunalul Constanţa a suspendat, în primă instanţă, Regulamentul de acces în Zona Peninsulară. Decizia a intrat în vigoare la pronunţarea instanţei, în urmă cu aproape o lună, pe 15 decembrie 2021. Care este situaţia acum în Peninsulă, cum se circulă?
 
În Peninsulă se circulă liber iar dat fiind faptul că nu este sezon turistic circulația este redusă. Cele mai multe autoturisme care circulă în Peninsula în această perioadă sunt ale rezidenților sau au legătură cu rezidenții -persoane fizice, cu rezidenții persoane juridice, cu rezidenții-lăcașe de cult, cu rezidenții- cabinete medicale. Ca să înțelegeți ce inseamnă când spun că au legătură cu rezidenții-persoane fizice, vă voi exemplifica arătând o situație a unei persoane în vârstă care locuiește în Peninsulă, nu are autoturism și este dependentă de fiu și de alte două persoane care o ajută cu aprovizionarea,etc. Acele persoane nu aveau cum să obțină Permis  de acces în baza Regulamentului și în acea perioada de 1 lună ele nu au putut să intre efectiv la persoana vârstnică pentru a îi oferi suportul necesar traiului de zi cu zi.  Dacă ne uităm acum afară, raportat la condițiile meteo și la faptul că în Peninsulă temperatura este cu 2 grade mai scăzută de cât media din Municipiul Constanța, precum și la faptul că vântul este extrem de puternic, este aproape imposibil să poți traversa Peninsula cu o șacoșă de cumpărături într-o mână și cu un copil în cealaltă. Eu, personal, aș vrea să nu mai văd niciodată imaginele pe care le-am văzut în acele 30 de zile când bariera a fost montată și a produ efecte dezastruoase în viețile rezidenților. Consider că acea barieră este absolut incompatibilă cu secolul în care trăim și cu faptul că Peninsula este un cartier care are 33 de hectare.
 
2. Unde parchează rezidenţii? Vă întreb în contextul în care, înainte de suspendarea regulamentului, în Peninsulă a fost o „explozie" de semne de circulaţie ce interziceau oprirea şi staţionarea, iar multe autoturisme au fost ridicate în acea perioadă. Care este acum situaţia? Au fost ridicate şi semnele de circulaţie odată cu suspendarea regulamentului?
 
Într-adevăr a fost o explozie de semne de circulație, semne care nu au fost demontate cu execpția semnului de „Acces interzis-permis accesul doar persoanelor autorizate”, semn montat la barierea de la instanțe, respectiv la intersecția str. Vasile Alecsandri cu  Bd. Tomis. Din ce am observat eu, este singurul semn dat jos.
 
În opinia mea, dat fiind faptul că toate acele semne, foarte multe de „parcarea intersiză” au fost montate în baza Regulamentului, bineînțeles fără a exista aprobarea Poliției Rutiere (nu am regăsit în documentele de la dosarul cauzei astfel de înscrisuri), coroborat cu faptul că Regulamentul a fost suspendat, la acest moment ele nu produc efecte. În concret, legal, consider că Poliția Locală nu te poate sancționa dacă ești parcat în raza de acțiune a semnului „parcarea interzisă” atâtat timp cât acel semn a fost montat în baza Regulamentului și acesta este suspendat. De altfel în hotărârea instanței se regăsește reținut faptul că HCL 294/2021-Regulamentul de acces ZP a fost emis cu încălcarea dispozițiilor art.44 din O.G. nr.43/2007. Același regim nelegal îl au și stâlpișorii montați peste noapte, care de altfel îngrădesc accesul pe multe străzi din Peninsulă.

 
De asemenea, „peste noapte” au fost montate în Peninsulă, separatori galbeni pentru a delimita parcările ( a se vedea străzile Canarahe, Sulmona, Titulescu), separatori care sunt absolut inestetici și care nu se pretează cu zona. Verificând am observat că Situl Urban Zona Penisnulară este monument istoric de categoria a II a-exemplificând pentru str. Sulmona- și astfel, orice intervenție sse face doar cu avizul Ministerului Culturii și Patrimoniului Național, sau, după caz, de către serviciile deconcentrate ale Ministerului Culturii și Patrimoniului Național. Sunt sigură că pentru aceste marcaje inestetice nu există niciun fel aprobări.
 
3. Tribunalul Constanţa a motivat recent hotărârea prin care a suspendat regulamentul. Ce a reţinut instanţa, de ce a apreciat că se impune suspendarea?
 
În primul rând vreau să vă spun că eu nu cred că în calea de atac această hotărâre poate fi schimbată. Este o hotărâre extrem de bine motivată, instanța a analizat efectiv toate motivele invocate de părțile dosarului. Este o hotărâre care atinge fiecare problemă discutată în dosar. Este o hotărâre care are 69 de pagini iar  19 pagini reprezintă motivele pentru care ni s-a admis cererea de suspendare.
 
Ca să rezum câteva motive pentru care instanța a dispus suspendare voi arăta:
 Instanța reține că deși a fost elaborat un Studiu de impact, acesta nu analizează efectiv impactul regulamentului asupra vieții sociale și religioase a comunității. În sentință sunt amintite concluziile studiului de impact prin care se sugereaza beneficiarului studiului, „o atitudine de satisfacție civică, bunăvoință și spirit constructiv din partea Primăriei Municipiului Constanța, pentru a realiza obiectivele de a implementa un regulament de acces auto în Zona Peninsulară din Municipiul Constanța, mai degrabă decât să lase să predomine perplexitatea sau chiar ostilitatea”.
Regulamentul a intrat în vigoare cu 2 avize nefaborabile, avize emise de Comisia nr.3 pentru servicii publice, comerț, turism și agrement și Comisa nr.5 pentru administrație publică, juridică, apărarea ordinii publice, respectarea drepturilor și libertăților cetățenești.
 
Regulamentul  e fost emis cu încălcarea Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă, etapa de consultare nepermițând o cercetare reală și eficientă a situației riveranilor.
 
Regulamentul a fost emis cu încălcare dispozițiilor art.44 din OG .re 43/1997 fiind impuse restricții de circulație fără a se respecta aceste dispoziții legale
 
Se reție că există o serie de dispoziții discriminatorii, în princpial cu privire la persoanele cu dizabilități;
 
Se reține de instanță și încălcarea art.25 alin.1 din Constituția României în principal cu privire la persoanele cu dizabilități sau cu handicap și care nevoie să se deplaseze cu autoturismul.
 
Se reține că ca Regulamentul, prin restrictiile si limitarile impuse, incalca dreptul la libertate religioasa prevazut in Conventia Europeana a Drepturilor Omului (art. 9), in Constitutie (art.29) si in Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor (art. 2 al. 1 si 2)
 
Se reține că lipsa locurilor de parcare va fi un impediment major in desfasurarea activitatii aferente lăcașelor de cult si asigurarea accesului liber la lacasul de cult, întrucât: regulamentul nu prevede categorii de permise pentru preotii lacaselor de cult din Zona Peninsulara si nici pentru angajatii acestor biserici;
 
4. Credeţi că reprezentanţii Consiliului Local vor ataca hotărârea în recurs, acum, că s-a redactat motivarea?
 
Desigur se va formula recurs. De altfel reprezentanții Consiliului Local au formulat deja 2 cereri de urgentare a redactării, în data de 20.12.2021 și în data de 28.12.2021.
 
5. Există un alt proces pentru suspendarea regulamentului, cel care, de fapt, a fost primul şi în care Tribunalul a decis iniţial respingerea cererii de suspendare. Acest dosar este în recurs, la Curtea de Apel, cu termen spre finele lunii februarie. Ştim că s-a solicitat, la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, strămutarea dosarului, de către societăţile reclamante. Ştiţi cumva de ce s-a făcut o astfel de solicitare?
 
 Într-adevăr în litigiul demarat de rezidenții-persoane juridice recursul are termen la Curtea de Apel Constanța în data de 28.02.2022. Vă pot spune că reclamanții principali au formulat cerere de strămutare dar aceasta a fost formulată de o doamnă avocat din București, opinia noastră, a avocaților care am reprezentat părțile la Tribunalul Constanța, este că ne putem judeca în recurs și la Constanța, nefiind necesară strămutarea cauzei, având încredere în imparțialitatea instanței constănțene. Este opinia reclamanților, este dorința lor de a se formula acea cerere de strămutare și drept urmare au apelat la o colegă din București. Termenul de la Înalta Curte de Csație și Jurstiție este în data de 23.03.2022.
 
6. Am văzut că au existat, după suspendarea regulamentului de către Tribunal, anumite amendamente puse în discuţie de autoritatea publică locală. Ce ne puteţi spune despre modificările propuse prin aceste amendamente, rezolvă ele situaţia din Peninsulă?
 
 Consider că modificările nu rezolvă nici 20 % din probleme ridicate de rezidenți. De altfel prin aceste modificări au fost avute în vedere in număr extrem de mic de solicitări formulate de rezidenți cu ocazia întâlnirilor de lucru avute cu reprezentanții partidelor și cu conilierii locali.
 
7. Până spre sfârşitul anului, au putut fi trimise propuneri pentru modificarea regulamentului şi de către cetăţeni. Aveţi cunoştinţă să se fi transmis astfel de propuneri sau observaţii?
 
 Da. Au fost transise foarte multe propuneri de modifcare a Regulamentului, propuneri extrem de bine gândite și motivate. Oamenii s-au grupat în echipe de lucru și s-au comunicat propuneri. Știu că au fost efectiv 34 de propuneri dar ele au fost lucrate în echipe deci pentru fiecare propunere au fost mai multe persoane care au lucrat.
 
8. Doamna avocat, aş vrea să vă rog, în încheiere, să facem o comparaţie: pe 15 noiembrie 2021 a intrat în vigoare noul Regulament pentru Zona Peninsulară a Constanţei şi au fost instalate barierele de acces. Pe data de 15 decembrie 2021 a fost suspendat regulamentul, iar barierele au fost ridicate. Ne aflăm acum la o zi-două distanţă de 15 ianuarie 2022, dată ce marchează o lună fără bariere în Peninsulă. Comparaţia pe care vreau să vă rog să o faceţi este între cum a fost intervalul 15 noiembrie - 15 decembrie 2021 pentru peninsulari, cu barierele de acces, şi 15 decembrie 2021 - 15 ianuarie 2022, când barierele au fost ridicate şi accesul a fost permis în zonă. Ce au însemnat ultimele 30 de zile pentru peninsulari?
 
Ultimele 30 de zile au însemnat normalitatea. Nu am mai văzut acele imagini groaznice cu oameni care își cărau televizoare, butelii, bidoane cu apă, brazi, etc de la bariere către locuințe. Nu am mai văzut lăzile de pâine cum se plimbau în brațele șoferului pentru a ajunge să se aprovizioneze magazinul alimentar,etc. Am observat taxiuri care aveau acces pentru a tranzita Peninsula și care transportau persoane vârstnice către Biserica Sf. Nicolae.
 
Personal am văzut persoane cu dizabilități aduse cu atutoturismul de copiii acestora la Catedrala Sf. Apostoli Petru și Pavel.
 
Întrebări cititori
 
9. Ce se întâmplă cu locuitorii din Peninsulă care au domiciliul pe bd. Elisabeta? Cunosc persoane care nu reușiseră să ia permisul, era o problemă că nu figura adresă ca fiind din Zona Peninsulară sau așa ceva. Știți cumva dacă s-a rezolvat situația?
 
În noile modificări publicate nu sunt prevederi cu privire la reglementarea acestor aspecte. Din câte știu, rezidenții au solicitat să se modifice și cei care locuiesc în zonă să beneficieze de permise de acces.
 
10. Ce putem face cu semnele de parcare interzisă instalate peste tot și care nu au fost ridicate în urma suspendării Regulamentului de acces în Zona Peninsulară?
 
În cazul în care se emit procese verbale de contravenție ele trebuie contestate la Judecătoria Constanța, atât timp cât regulamentul este suspendat, semnele nu pot sta la baza sancționării.
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și
 
Hârtia care a ridicat barierele în Zona Peninsulară Constanța. ZIUA de Constanța vă pune la dispoziție motivarea integrală (DOCUMENT)
 
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii