Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
15:13 10 05 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Portul Constanta sabotat de ucraineni

ro

28 Aug, 2004 00:00 3011 Marime text

Avertisment ucrainean cu aluzie la cazul "Rostok"

O nava comerciala sub pavilion Ucraina a incercat scufundarea unui cargou turcesc * In ciuda indicatiilor si insistentelor operatorilor de trafic portuar, nava ucraineana "Boris Babochkin" a lovit si avariat un vapor turcesc aflat angajat catre iesirea din Portul Constanta * Inregistrarile video si audio aflate la Port Control Constanta, precum si rapoartele martorilor evenimentului demonstreaza ca fenomenul "Rostok" se putea repeta si la Constanta * Scufundarea unui vapor in zona gurii portului Constanta ar fi putut bloca pentru o buna perioada de timp intreaga activitate portuara maritima romaneasca * Dupa coliziunea cu nava ucraineana vaporul turcesc a suferit o gaura de apa si a esuat pe un banc de nisip * Ulterior acostarii la cheul danei 57, cargoul "Boris Babochkin" a fost imediat asaltat de catre inspectorii ANR din cadrul serviciilor Port State Control, Flag State Control etc, vasul fiind verificat "la sange" * Deoarece nu a respectat indicatiile Port Control, comandantul vasului ucrainean a fost amendat cu suma de 80 de milioane de lei si vasul a fost arestat * Surse confidentiale afirma ca in randul celor 24 de membri ai echipajului navei ucrainene, sunt cel putin trei navigatori care au fost la bordul navei "Rostok" in anul 1991 cand aceasta a fost sabordata intentionat pe bratul Sulina * Gestul ucrainenilor este de departe o adevarata provocare, mai ales acum, cand la nivel international relatia Romano-ucraineana este profund marcata de scandalul Canalului Bastroe si cel al Insulei Serpilor * Din punct de vedere economic, blocarea Portului Constanta si inaugurarea Canalului Bistroe ar avea un nemaipomenit impact negativ asupra economiei romanesti, iar Ucraina ar cunoaste o imediata si nesperata expansiune economica fara precedent in istoria acestei tari

Scandalul din jurul mult blamatului Canal Bistroe se pare ca are si alte ramificatii si complicatii. In ciudata increngatura de interese meschine tipic KGB-iste, ucrainenii, artizanii celor mai oribile nedreptati indreptate asupra poporului roman de-a lungul intregii istorii, au decis ca urmatoarea lovitura pe care ar fi putut sa o dea economiei romanesti era -blocare Portului Constanta. Cum "tentativa" Rostok nu a putut sa paralizeze traficul comercial romanesc in avantajul celui ucrainean de peste Dunare unde mafia criptocomunsita domina teritoriile aflate la nordul Dunarii, capii de la Kiev au decis, pe blat, sa provoace o alta diversiune. Ieri noapte in jurul orelor 23.30, Portul Constanta a fost la numai un pas de a fi inchis pentru o perioada nedefinita de timp. Principala poarta a tarii a fost in pusa in pericol de a fi blocata de o nava turceasca care scufundandu-se la intrarea gurii portului ar fi reprezentat pentru tara noastra un al doilea caz "Rostok". Cei care au pandit din noapte momentul prielnic unui abordaj tipic pirateresc au fost marinarii de la bordul cargoului ucrainean "Boris Babouchkin". Impactul dintre cele doua nave s-a produs in ciuda tuturor avertismentelor supraveghetorilor de trafic de la Port Control Constanta, nava ucraineana urmandu-si cursul distructiv catre vasul turcesc, si asta fara sa schiteze nici un gest ca ar fi dorit sa evite un astfel de incident naval. Rezultatul coliziuni nu a fost pe placul ucrainenilor, vasul turcesc reusind sa se departeze de senalul navigabil cu toate ca se alesese cu o gaura de apa in bordaj.

Ucrainenii-sabotori navali

Joi, noapte, ora 23.15. Nava "Boris Babouchkin" sub pavilion ucraina, cu o lungime de 162,31 metri, un tonaj de 14.930 Tdw, 12.030 Grt, 6056 Nrt, pescaj de 8,20 m, proceda catre intrarea in Portul Constanta in vederea acostarii in dana 57. Vasul venea din rada exterioara a Portului, din Zona 1 de ancoraj. Simultan cu nava ucraineana, vasul "Mecit Kaptan" sub pavilion turcesc se afla in manevra de iesire din Portul Constanta Sud-Agigea, fiind aproape de iesirea dintre cele doua faruri de la capatul digurilor de Nord si de Sud ale Portului Constanta. Vasul turcesc este un cargou de marfuri generale cu o lungime de 76,6 metri, un tonaj de 2276 Tdw, 1243 Grt, 838Nrt si un pescaj 4,35 metri. La ora 23.18, nava Boris Barbochkin aflata la acel moment la o distanta de 1,35 mile marine fata de capul digului de Est, este apelata in canalul radio maritim 67 VHF de mai multe ori ca catre operatorul VTS din cadrul Port Control Constanta. Nava ucraineana nu raspuns nici unui apel radio. La ora 23.18, pilotul maritim Ionel Vranceanu, aflat la bordul navei turcesti "Mecit Kaptan"a solicitat permisiunea celor de la Port Control de a cobori de la bordul vasului care se afla la o distanta de 0,35 mile marine de geamandura cu lumina rosie aflata la capul digului de Sud. Port Control Constanta a solicitat pilotului, conform procedurilor internationale in vigoare, ca inainte de coborare sa instructioneze capitanul navei de la bordul careia pleca, sa faca "Rosu in Rosu" cu nava "Boris Babouchkin". In limbaj marinaresc de specialitate, "Rosu in Rosu", reprezinta modul de intalnirea a doua nave aflate in sensuri de mars opuse. Bordurile navelor sunt iluminat noaptea cu lumina verde pentru bordul tribord (dreapta) si cu lumina rosie pentru bordul babord (stanga). Ca in regulamentul auto valabil pe sosele, in navigatie exista reguli dar mult mai stricte. Iesirile si intrarile in porturi, stramtori sau canale, au reguli de navigatie foarte stricte. Dupa lasarea consemnului de navigatie, pilotul amintit a parasit nava turceasca urcandu-se la bordul pilotinei care-l astepta la scara vaporului aflat in mars. La ora 23.18, Port Control a chemat prin radio din nou nava ucraineana, care a raspuns pana la urma dupa multe insistente. Operatorul Port Control a cerut comandatului ucrainean sa fie mai atent si sa urmareasca indicatiile de navigatie in canalul 67 VHF. La ora 23.21 Port Control cere navei ucrainene sa schimbe rapid de drum si sa mentina un curs de navigatie pe baza ghidajelor denumite "cardinale" si care se aflau in tribordul navei. Simultan vasul turcesc primea ordie de la pilotul care cobora sa mentina cursul de intalnire "rosu-rosu" cu nava ucraineana aflata la intrare in Port. Pentru a fi evitata o coliziune, operatorii Port Control au instructionat nava ucraineana sa urmeze un curs de 325 de grade. La ora 23.26, ucrainenii raporteaza un curs de numai 310 grade, ulterior Port Control a insistat ca nava sa procedeze la schimbarea cursului la 320 de grade. Dupa insistente comandantul vasului ucrainean raporteaza o schimbare de curs neconforma total cu cel solicitat de Port Control. Astfel nava ucraineana a mentinut un curs de 300 de grade pe cand Port Control insista o schimbare la 340 de grade. La ora 23.28, nava "Boris Babochkin" isi continua drumul fara a respecta indicatiile Port Control. La 23.30, vasul turcesc "Mecit Kaptan" a raportat precipitat prin radio mesajul "Accident-accident!". Ciocnirea dintre cele doua vase se produsese. In urma coliziunii, comandantul navei "Mecit Kaptan" a solicitat aprobarea de a ancora de urgenta in zona capului Digului de Sud, afirmand ca este in incapacitate de manevra. Nava turceasca a suferit o gaura de apa de mari dimensiuni in bordul babord. Dupa coliziune, nava ucraineana a pus masina pe sens de mers inapoi si apoi si-a continuat manevra de intrare in Portul Constanta. Doua remorchere mari au fost chemate urgent in asistenta navei avariate, care au remorcat vasul pana intr-o zona de esuare aflata in interiorul radei interioare a Portului Constanta. La putin timp dupa coliziune, nava turceasca incarcata cu porumb, a esuat in rada interioara pe un banc de nisip. Ajunsa la cheul danei 57, nava "Boris Babochkin"a fost imediat asaltata de autoritatile portuare in vederea elucidarii misterului legat de incidentul naval. Pentru inceput, comandantul navei a primit o amenda de 80 de milioane de lei, vasul a fost arestat, iar investigatorii din cadrul Autoritatii Navale Romane au luat la bani marunti tot echipajul aflat in cart la ora producerii accidentului. Surse din cadrul ANR ne-au declarat ca mai ales dupa vizionarea inregistrarilor radar de la Port Control, s-a demonstrat intentia clara a navei ucrainene de a scufunda vasul turcesc chiar in gura portului Constanta.

Enigma lui "Boris Babochkin"

Vasul a fost construit in anul 1984 si apartine unei firme din Ucraina denumita Torgovelniy Flot DONBASV. Nava are numarul IMO 8227264, semnalul radio de identificare EORU. Societatea de clasificare la care nava a efectuat ultima inspectie tehnica in anul 2004 este Registrul Maritim de Shipping Rusesc. Vasul a fost arestat pentru patru zile in anul 2002, in portul Antwerp deoarece inspectorii Port State Control au depistat la bordul acesteia nu mai putin de 14 deficiente tehnice. Majoritatea acestor deficiente tehnice au fost depistate la nivelul instalatiilor barcilor de salvare, de stingere a incendiilor, cele de propulsie. In rest, vasul a fost notificat cu deficiente in mai toate porturile lumii unde Conventiile Memorandumului din Paris, sau Tokyo MoU sunt valabile. De fiecare data ucrainenii au reusit scoaterea vasului de sub arest dar fara a remedia suta la suta observatiile facute. De asemenea porturile unde vasul a fost suportat observatii au fost ulterior ocolite. Ulterior acostarii navei ucrainene la cheu, la bordul acesteia si-au facut aparitia aproape imediat autoritatile navale romanesti. Imediat au si inceput efectuarea inspectiilor tehnice de specialitate , ofiterii romani din cadrul Port State Control si Port Flag Control intrandu-si in atributii. Nu a scapat aproape nimic. Nava a fost verificata de la chila la suprastructura fara nici o exceptie. Deficientele depistate de inspectorii romani au depasit orice imaginatie. Vasul a fost imediat arestat. Comandantul navei, ucraineanul Vasyl Dobrovolky a fost amendat cu 80 de milioane de lei pentru nerespectarea indicatiilor celor de la Port State Control. Vasul, venit pentru incarcare-descarcare marfa, a fost suspendat de la operatiunile portuare. In contextul in care, povestea are un precedent periculos, cazul "Rostok" fiind cel mai potrivit pentru a fi mentionat, potrivit in acest gen de situatie ar fi identificarea factorilor cauzatori. Gurile rele din cadrul serviciilor de spionaj rusesti, afirmau la un moment dat ca fosta Uniune Sovietica, pregatise in mod special ofiteri de marina care sa fie in orice moment gata sa poata disimula un sinistru naval, un blocaj al cailor navigabile din tarile considerate agresoare. Asemenea echipaje de sacrificiu, au actionat in majoritatea cazurilor de sinistre navale provocate, un asemenea incident fiind evitat in ultimul moment de militarii si serviciile secrete americane in urma cu 17 ani in zona Canalului Panama. Din curiozitate, reporterii nostri au incercat sa coroboreze listele de echipaj de la bordul navei "Boris Babochkin" cu cele de la bordul navei "Rostok" scufundate de ucraineni pe Dunare in anul 1991, luna septembrie. La insistentele noastre, am reusit sa intram in posesia listei de echipaj doar in cazul navei care a produs accidentul ieri, in cazul vasului "Rostok" listele de echipaj au disparut subit. In arhivele capitaniilor, dosarele cu asemenea informatii sunt pastrate doar timp de doi ani, dar in cazul mult mediatizat -"Rostok", dosarul se afla se pare ascuns undeva pe la Parchetul Constanta. Totusi, surse confidentiale ne-au declarat ca cel putin patru dintre navigatorii de pe "Boris Babochkin" s-au aflat in 1991, la bordul cargoului "Rostok".
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii