Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
02:23 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ipoteze şocante Cine a secţionat conducta de carburant a avionului de la Tuzla?

ro

12 Oct, 2010 00:00 7640 Marime text
tuzla_-_accident_aviatic___.jpgTragedia aviatică de la Tuzla a fost provocată! Persoane neidentificate au secţionat conducta de combustibil, înainte de decolare.

După aproximativ trei luni de la moartea a 12 militari din cadrul Forţelor Aeriene şi din cadrul Forţelor Navale, Valentin Vasilescu, pilot militar, fost şef al Aeroportului Otopeni, susţine că accidentul de la Tuzla „reprezintă un atac făţiş adresat întregii Aviaţii Militare Române“. „Se pare că mâna criminală care a pus la cale totul avea o ţintă: comandorul Nicolae Jianu“, a mai concluzionat pilotul militar.

Mai mult decât atât, Valentin Vasilescu afirmă pe site-ul Asociaţiei Naţionale a Cadrelor Militare în Rezervă şi Retragere (ANCMRR) - Filiala judeţului Olt, că avionul militar care s-a prăbuşit la Tuzla nu a avut defecţiuni tehnice, „dacă era aşa, el s-ar fi prăbuşit şi ar fi luat foc la impactul cu pământul, nu în aer“. „De eroare de pilotaj ar fi o impietate să vorbim, având în vedere cine pilota avionul. Or, aparatul a luat foc în zbor. Pentru asta există o singură explicaţie: cineva, înainte de decolare, a secţionat conducta de combustibil. Nu trebuia s-o taie de tot, o simplă tragere cu un bomfaier era suficientă. Suficientă pentru ca benzina (şi nu kerosenul) să se scurgă şi, la frecarea cu aerul, să ia foc. Că este aşa o demonstrează şi arsurile pe 70% din suprafaţa corpului a unuia dintre militarii care s-au aruncat din avion. E clar că el a luat foc în interiorul avionului, aruncându-se în flăcări în gol. Aşadar, cineva a avut interesul să ascundă adevăratul motiv al prăbuşirii avionului, excluzând cea mai probabilă ipoteză în cazul unui avion militar: sabotajul“, se mai arată pe site-ul Asociaţiei Naţionale a Cadrelor Militare în Rezervă şi Retragere. 

Ce spune Parchetul Înaltei Curţi 

Cele mai sus precizate sunt în contradictoriu cu informarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, de pe data de 20 septembrie, conform căreia „accidentul aviatic de la Tuzla din 5 iulie 2010, soldat cu moartea a 12 militari, s-a produs din cauza unor defecţiuni tehnice (cedări de material), defecţiuni care nu puteau fi prevăzute“. Analiza fostului şef al Aeroportului Otopeni continuă cu tragerea la răspunde a celor care au declarat canalelor TV că prăbuşirea aeronavei s-a produs dintr-o eroare umană. „Mai precis, unghiul de 45 de grade avut în decolare. Pentru toţi zvonerii interesaţi: avionul AN-2 nu intră în limita de viteză din cauza unghiului de incidenţă de 45 de grade în panta de urcare după decolare, deoarece pe acest avion sunt montaţi pe bordul de atac al aripii voleţi tip Krugger care îmbunătăţesc polara aripii şi asigură planarea sub viteza limită, chiar şi la unghiuri de incidenţă de peste 45 de grade cu motorul total redus la relanti. Mai pe înţeles, avionul acesta nu intră în vrie şi nu se angajează pe o aripă atunci când evoluează sub viteza critică. Motorul de 1.000 CP este piesa cea mai grea a structurii aerodinamice şi îi dă avionului tendinţa să coboare botul pierzând 50-70 m, după care revine singur în zbor orizontal. Se pare că mâna criminală care a pus la cale totul avea o ţintă: comandorul Nicolae Jianu. Accidentul de la Tuzla reprezintă un atac făţiş adresat întregii Aviaţii Militare Române!“, mai explică Valentin Vasilescu. 

Nicolae Jianu, un pilot cu „greutate“   

Tot de pe site-ul ANCMRR aflăm că pilotul avionului, Nicolae Jianu, a terminat Şcoala Militară Ofiţeri de Aviaţie „Aurel Vlaicu“ de la Boboc în 1987. Cursul de trecere în zbor pe MIG-21 l-a urmat pe aerodromul Alexeni, cu instructori ai Bazei aeriene 86 Feteşti. Din 1987 până în 1995 a fost pilot, pilot şef şi instructor pentru securitatea zborului la Regimentul 91 Aviaţie Vânătoare de la Deveselu. A absolvit cursurile Academiei de Înalte Studii Militare, Facultatea de Aviaţie şi Apărare Antiaeriană de la Bucureşti, în 1994. În perioada 1995-2002 Jianu a fost şef al cercetării şi şef de stat major la Grupul 91 Aviaţie Vânătoare. Din 2002 până în 2005 a fost şef birou Navigaţie Aeriană şi şef Secţie Securitate Zbor la Statul Major al Forţelor Aeriene, iar în perioada 2005-2007, locţiitor al comandantului al Bazei 95 Aeriene de la Câmpia Turzii. De la 20.12.2007 îndeplinea funcţia de comandant al Şcolii de Aplicaţie. 

tuzla_accident_aviatic_militari_05.jpg

Avionul AN-2 urma să se întoarcă la Boboc 

„Un alt lucru pe care nu-l înţeleg e faptul că unul dintre cei mai experimentaţi piloţi de MIG-21, cu mii de ore la activ, a fost numit de Statul Major al FAM comandant la Boboc. Ca să-şi menţină clasificarea şi calitatea de personal navigant, Jianu a fost obligat s-o ia de la început, cu un program de trecere fie pe cele opt YAK-52, fie pe cele opt IAR-99 sau şase AN-2, avioane pe care nu le pilotase niciodată. (...) Ceea ce i se poate imputa lui Jianu e graba de a se întoarce cu toţi subordonaţii acasă. Misiunea fatală a fost ultima ieşire din acea zi şi după paraşutarea pe mare a scafandrilor, avionul AN-2 urma să se întoarcă la Boboc. Motiv pentru care în loc de 2 piloţi si un mecanic, echipajul a fost suplimentat şi cu conducătorul de zbor de la aerodromul Tuzla, pilot şi el al Şcolii de Aplicaţie de la Boboc. Prin urmare, urmărirea vizuală a aeronavei pe timpul decolării şi corectitudinea pantei de urcare, ca şi eventualele comenzi de redresare în timp util date prin radio de către un pilot experimentat, în calitate de conducător al zborului au lipsit pe aerodromul Tuzla. Şi asta a costat viaţa a 12 militari“, se mai poate citi pe http://ancmrrolt.blogspot.com/. Cei care au pierit ca urmare a prăbuşirii avionului sunt: comandorul Nicolae Jianu, care avea 49 de ani, era căsătorit şi avea doi copii, locotenentul-comandor Cătălin Vicenţiu Antoche în vârstă de 34 de ani, căsătorit şi avea un copil, locotenent Lavinia Guiţă de 26 de ani, necăsătorită, maistrul militar clasa I Răzvan Rângheţ avea 43 de ani, era căsătorit şi avea doi copii, locotenentul Liviu Antim în vârstă de 27 de ani şi era necăsătorit, maistrul militar clasa a II-a Florin Claudiu Cişmaşu avea 34 de ani, era căsătorit şi avea doi copii, maistrul militar clasa a II-a Cătălin Rădoi era în vârstă de 36 de ani, era căsătorit şi avea un copil, maistrul militar clasa a III-a Băduţ Papuc - 29 de ani, fruntaşul Constantin Vlăduţ Sărman - 26 de ani, fruntaşul Marius Cătălin Chioveanu de 22 de ani, fruntaşul Cosmin Furtună - 28 de ani şi soldatul Cosmin Florescu care avea 25 de ani, toţi aceştia fiind necăsătoriţi. Nu este de omis faptul că procurorii au dispus neînceperea urmăririi penale cu privire la moartea violentă a celor 12 cadre militare. 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • JIANU GEORGE 05 Oct, 2014 10:25 DOMNILOR, Sunt pilot promotie mai veche 1975(potrivirea de nume cu comandorul JIANU "DUMNEZEU SA-I ODIHNEASCA IN PACE",NU are nici o legatura cu ce vreau sa spun ).Am zburat an-2 si la utilitara ,unde nu aveam CZ ,conducator de zbor .Nu cunosc dedesupturile situatiei de la misiunea de la TUZLA ,dar ce vreau sa spun ,este ca a fost incendiu la bord ,criminal sau nu ! Avionul AN-2 are niste fante la bordul de atac la aripii care in limita de viteza ies si NU lasa avionul sa se angajeze pe aripa ! DUMNEZEU SA-I ODIHNEASCA IN PACE JIANU GEORGE
  • Nurihanian Agop 05 Oct, 2014 08:12 Cea mai plauzibila varianta este urmatoarea> duopa ultima aterizare pilotul a inchs alimentarea cu benzina, la decolare pilotul, fata, nu a vrificat si nu a deschis robinetul de benzina, avionul a decolat cu benzina din carburator apoi motorul s-a oprit pe panta de decolare. A vrificat cineva dupa accident pozitia acestui robinet?