Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
15:21 19 09 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

15 august 1925 La Constanța, de pe lacul Siutghiol, are loc zborul primului hidroavion românesc Getta

ro

15 Aug, 2020 12:15 613 Marime text
  • Hidroavionul a fost construit după planurile inginerului Radu Stoica, la Atelierul de Construcţii a lui Nicolau.
  • Tânărul Stoika (23 de ani) a proiectat hidroavionul său după cele mai simple canoane ale unui corp plutitor care dotat cu aripi şi aparat propulsor ar fi trebuit să corespundă unor minime cerinţe de zbor.
La 15 august 1925 are loc zborul primului hidroavion românesc, proiectat în 1923 şi numit Getta. Decolarea a avut loc din bazinul Titan din Constanţa, iar pilot era vestitul pilot Romeo Popescu .

Reuşita zborului a făcut ca statul român să mai comande trei aparate.

Hidroavionul a fost construit după planurile inginerului Radu Stoica, la Atelierul de Construcţii a lui Nicolau. În anul 1926 Uzinele din Seste Calende au prezentat la Constanţa un hidroavion „Savoia-Marchetti S59 bis”, cu bune performanţe, apreciate de membrii Comisiei române pentru procurarea materialului aeronautic.

Ministerul de Război a comandat un lot de 12 avioane de acest tip. În anul 1928 a sosit în ţară primul lot de patru hidroavioane Savoia-Marchetti care, la 15 august 1928, de Ziua Marinei, au fost botezate de Regele Mihai I şi au intrat în dotarea Grupului de Hidroaviaţie format din Escadrila 1 de Zbor, pe malul de est al Lacului Siutghiol, Escadrila 2 Parc şi Escadrila 3 Depozit, dislocate la Anadalchioi, unde se afla comandamentul grupului. La 17 iulie 1930 Grupul de Aviaţie Maritimă a căpătat denumirea de Flotila de Hidroaviaţie şi s-a mutat la Palazu.

Despre hidroavionul Getta

Acesta era un hidroavion, pe cocă centrală, cu trei locuri, adaptat în bună măsură mărilor cu valuri toroidale (scurte, de formă concavă).

Cum era şi firesc, hidroavionul GETTA nu putea să fie strict diferit de celelalte aparate de zbor de tip similar din perioada sa. Pentru a fi mai simplu şi a micşora masa aparatului s-a renunţat chiar la trenul de rulaj, ceea ce făcea impropriu aparatul pentru a fi folosit pe sol. Tânărul Stoika (23 de ani) a proiectat hidroavionul său după cele mai simple canoane ale unui corp plutitor care dotat cu aripi şi aparat propulsor ar fi trebuit să corespundă unor minime cerinţe de zbor.

În anul 1924 S.T.C. a primit aprobarea de funcţionare de la Ministerul Aerului şi Marinei şi a fost luat în considerare un contract pentru producerea a patru aparate de zbor ce urmau a fi testate şi evaluate.

"În această clădire, inginerul Radu Stoika a construit primul hidroavion romanesc Getta. La 15 august 1925, aviator căpitan Romeo Popescu înscrie, cu acest avion, o pagina de aur in marea carte a aripilor româneşti".

Aparatele de zbor erau construite pe subansamble în atelierul din Str. Griviţei după care erau transportate pentru montaj pe o dană din portul Constanţa.

Sursa foto: constanta-imagini-vechi.blogspot.com

Citește și:  Constanţa - Hidroavionul GETTA

Ti-a placut articolul?

Comentarii