Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
09:23 17 05 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Polaris lucreaza dupa norme proprii

ro

14 Apr, 2004 00:00 774 Marime text

Legea, aplicata dupa posibilitati de firmele lui Martin

Un act normativ aprobat cu mai mult timp in urma ramane si astazi neaplicat de catre SC "Polaris M Holding", castigatoarea licitatiei pentru colectarea deseurilor menajere de la persoanele fizice si juridice * Legea numarul 426 pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta numarul 78, din anul 2000, prin care se reglementa activitatea de gestionare a deseurilor in conditii de protectie a sanatatii populatiei si a mediului, stabileste modul de colectare si reciclare a deseurilor inca de la producator * Potrivit documentului, in termen de un an de la intrarea sa in vigoare, "consiliile locale adopta taxe pentru diverse servicii privind gestionarea deseurilor, inclusiv pentru colectarea selectiva, transportul si neutralizarea acestora" * Operatorii de deseuri, chiar si menajere, sunt obligati sa puna la dispozitia abonatilor ambalajele necesare pentru depunerea selectiva a acestora, fiind separate hartiile, sticlele, peturile, textilele, dar si cele rezultate din demolari ale cladirilor * In acest sens, abonatii, carora primaria le incaseaza obligatoriu taxele pentru habitat, ar trebui sa aiba in fata curtii astfel de recipiente, care ar trebui sa fie asigurate de firma "Polaris" * Asa cum spuneam, deseurile nici astazi nu se trimit selectiv la groapa ecologica, ci alandala

De cativa ani, Romania se chinuieste sa intre in lumea buna a Uniunii Europene nu numai prin indeplinirea unor masuri in diverse sectoare de activitate, ci si prin alinierea legislatiei nationale la cea europeana. Un astfel de exemplu este si actul normativ care face referire la colectarea deseurilor. In anul 2001, Guvernul aproba, prin Legea 426, Ordonanta de Urgenta 78, din 2000, prin care se reglementau activitatile de gestionare a deseurilor in conditii de protectie a sanatatii populatiei si a mediului. Prevederile ordonantei au aplicabilitate asupra deseurilor menajere, de productie, de constructie si demolari si a celor periculoase. Una dintre ideile care au stat la elaborarea acestei legi a fost colectarea deseurilor prin reciclarea lor inca de la producator, fie persoana fizica, fie persoana juridica.

Lege fara aplicare

Potrivit prevederilor actului normativ, autoritatea publica centrala de protectie a mediului va initia si va realiza, pe baza consultarii cu celelalte autoritati publice centrale si locale, un sistem adecvat si integrat la nivel national al instalatiilor de eliminare a deseurilor, tinand seama de cele mai bune tehnologii disponibile, care nu necesita costuri excesive. Acest sistem trebuie sa asigure eliminarea deseurilor la nivel national si sa isi indeplineasca scopul la nivel local, tinand seama de conditiile geografice si de necesitatea unor instalatii specifice pentru anumite tipuri de deseuri. Tot autoritatea publica centrala de protectie a mediului avea obligatia de a elabora Planul national de gestionare a deseurilor. Termenul de finalizare prevazut de lege a acestui plan era de maxim doi ani de la data intrarii in vigoare a Legii 426. "Planul national de gestionare a deseurilor trebuia intocmit pe baza planurilor judetene elaborate de autoritatile teritoriale de protectie a mediului in termen de sase luni, lucru pe care de altfel noi l-am dus la bun sfarsit", a afirmat directorul general al Agentiei de Protectie a Mediului Constanta, Traian Petrescu. La randul lor, consiliile judetene trebuiau sa coordoneze elaborarea planurilor consiliilor locale. Mergand mai departe pe scara ierarhiei din domeniu, aceste planuri trebuiau sa ajunga - iar cel din Constanta a si ajuns, potrivit afirmatiilor directorului APM - la centru, unde se puneau cap la cap pentru intocmirea celui la nivel national. De asemenea, actul normativ face referire la costurile aferente activitatilor de colectare, transport, depozitare si valorificare ce sunt suportate de detinatorul de deseuri. Acesta le incredinteaza unei unitati specializate. Costurile mai pot fi suportate de detinatorul anterior al deseurilor, sau producatorul de produse care le genereaza. Costurile astfel prevazute se acopera direct sau printr-un contract incheiat cu unitati specializate in colectarea, transportul, depozitarea, valorificarea sau eliminarea deseurilor ori din Fondul pentru mediu.

Punere in aplicare... nu!

Asa cum am mai spus, actul normativ a fost aprobat, printre alte multe asemenea, doar ca administratia locala sa iasa cu fata curata cand raporteaza indeplinirea amendamentelor cerute de europeni pentru integrare. "In nici un oras din tara legea nu a fost pusa in aplicare, pentru ca n-ai cu cine. Toti spun ca toate costurile necesare depasesc puterea financiara a operatorilor", a declarat Traian Petrescu, director APM Constanta. Un articol din lege spune ca: "In termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta consiliile locale adopta taxe, in conditiile legii, pentru diverse servicii privind gestionarea deseurilor si reglementari referitoare la procedurile si conditiile privind colectarea, inclusiv colectarea selectiva, transportul, transferul, neutralizarea, utilizarea si eliminarea deseurilor menajere si a deseurilor de constructie si de la demolari nepericuloase din perimetrul pe care il administreaza". "Intre autoritatile locale si operatorii de deseuri, chiar si menajere (n.r. - SC "Polaris M Holding" SA) trebuie incheiate contracte noi in acest scop al colectarii deseurilor pe categorii, prin care acestia se obliga sa puna la dispozitia locuitorilor ambalajele necesare separarii lor", a mai declarat oficialul APM. Obligatia fiecarei persoane fizice este aceea de a depune separat deseurile de ambalajele reciclabile, acolo unde exista recipiente special destinate acestui scop, recipiente care trebuie asigurate de operator. Aceste pubele pot fi construite din material plastic sau inlocuite cu pungi de plastic. Pentru un numar atat de mare de constanteni aceste noi dispozitive de colectare inseamna costuri foarte mari pentru operatori. Singurul operator in municipiul Constanta este, dupa cum stim, SC "Polaris M Holding" SA, care ar putea fi si singurul care sa obtina toate avizele necesare pentru desfasurarea unei astfel de activitati. Numai ca aplicarea legii pe teritoriul orasului s-a amanat probabil din motive pur financiare. Este costisitor sa aloci, de exemplu, pentru fiecare imobil, cam trei pungi de plastic: una pentru hartie, alta pentru ambalaje PET, iar alta pentru sticle? La magazin, o rola de 20 de saci menajeri, de 30 de litri, costa cam 25.000 de lei, un contract cu un producator sau furnizor en gros ar aduce costuri mai mici comparativ cu cele de pe piata. Exista si alte solutii, cum ar fi asigurarea unor recipiente de capacitate mai mare, dar cu termen de folosinta indelungat, cum ar fi pubelele, care ar costa mai mult, dar pretul s-ar amortiza in timp. Numai ca nu intereseaza pe nimeni, pana cand, probabil, ar aparea un alt operator interesat sa aloce initial mai multi bani si sa faca lucrurile ca la carte. Atunci, probail "Polaris M Holding" si-ar vedea amenintata pozitia de monopol pe care o detine la nivel de municipiu.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii