Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:05 24 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Eugenia Tarasescu-Jianu, "un copil al orasului" dedicat scenografiei

ro

22 Jan, 2008 00:00 2239 Marime text
1200938157.jpg

"Fiecare spectacol este ca un copil. Il duci pana la capat si apoi ii dai drumul in lume"

Spectacolele de teatru, opera sau balet au darul sa ne relaxeze si sa ne scoata din starea de apatie in care ne aduce existenta cotidiana. Atmosfera de drama, de poveste este redata, atat de miscarea scenica a protagonistilor actiunii, cat si de costumul si decorul care sunt elementele de baza ale unui spectacol. In spatele cortinei, undeva, nevazuti si nestiuti de nimeni, se afla oameni care lucreaza la tot ceea ce insemna imagine. In spatele povestii care relaxeaza se afla un volum urias de munca. Maini nevazute lucreaza pentru ca, timp de doua ore, spectatorul sa iasa din cotidianul cenusiu si sa intre intr-o lume populata de fiinte deosebite, de eroi, personaje fantastice. Atelierul de productie este locul in care oamenii din spatele cortinei duc o activitate intensa. Aici, intr-un loc uitat de lume, o usa se deschide si iti ofera privelistea unei lumi in care lucreaza cei care sunt responsabili de acea parte a spectacolului care da culoare unei reprezentatii. Un astfel de om este si Eugenia Tarasescu-Jianu. Pe 21 ianuarie scenograful Teatrului Oleg Danovski a implinit 63 de ani. De aproape patru decenii, Eugenia Tarasescu Jianu si-a dedicat viata teatrului. Din 1969, dupa ce a absolvit Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu, unde a fost colega cu Doina Levintza, a invatat si a aprofundat, mai intai la Teatrul Dramatic acest domeniu al artelor plastice care imbina intr-un mod atat de fericit arhitectura cu toate formele de arta vizuala. Insa, "marele avantaj" pentru tanara scenografa a fost, dupa cum marturiseste, sectia Teatrului Dramatic, teatrul de papusi. In calitate de "copil al orasului", asa cum se autodesemneaza, Eugenia Tarasescu-Jianu si-a dedicat viata teatrului. In prezent este scenograf al Teatrului National de Opera si Balet Oleg Danovski, creand costumele si decorurile pentru o serie de spectacole de succes, de opera sau de balet. De-a lungul timpului a creat peste 200 de spectacole. Ultimul spectacol montat pentru institutia constanteana a fost opera "Carmen" de Bizet in regia Rasvanei Cernat a carei premiera a avut loc anul trecut, in decembrie. In acest moment se afla la Cluj, pentru a realiza scenografia a doua spectacole. "Costumele si decorurile de opera trebuie sa serveasca muzica si dansul. Toate lucrurile care apar in scena trebuie sa serveasca subiectul. Ceea ce apare in scena nu este intamplator", ne impartaseste scenografa din secretul, litera de lege, al meseriei. Tot ce apare in scena este munca scenografului, de la decoruri, costume, recuzita pana la coafura si incaltaminte.

Activitate recompensata cu premii

In ceea ce priveste proiectiile video, Tarasescu-Jianu afirma ca acestea sunt un castig pentru scena. Insa, din pacate, teatrul pentru care creeaza, Oleg Danovski are scena inchisa de tip italian care nu permite prea mult acest lucru. "Un spectacol de opera nu se face usor. Fiecare spectacol este ca un copil. Il elaborezi si iese asa cum vrei tu. Il duc pana la capat, pana cand ii dau drumul in lume". Munca de scenograf e dificila. Un spectacol care are trei sau patru acte, necesita in volum mare de munca: cate un decor pentru fiecare alt, fara sa se mai puna la socoteala si costumele, care trebuie sa fie adesea altele. Efectul miscarii scenice este intregit si prin costum. "Cel mai greu se fac costumele de balet, asa cum se vad ele, subtirele si... putine", spune Eugenia Tarasescu-Jianu. Costumele balerinilor, puse in slujba artei nonverbale nu trebuie sa ascunda forma si sa impiedice miscarea plina de gratie. In calitate de artist, scenograful este constient de impactul pe care teatrul si frumos il are asupra oamenilor. De aceea Eugenia Tarasescu-Jianu isi iubeste profesia cu o pasiune rar intalnita: "Este o meserie superba pe care o iubesc. Cand Domnul Dumnezeu va vrea sa ma adune pe langa el, atunci am sa parasesc aceasta meserie care imi aduce multe bucurii si satisfactii". Desi a ales sa-si exercite profesia in orasul natal, numele sau este cunoscut in marele teatre nationale, cum ar fi cele din Cluj, Alba-Iulia sau Targu-Mures. De-a lungul carierei a primit o serie de premii nationale si internationale. Merita amintit Premiul pentru intreaga activitate la Gala Artistilor de la Cluj sau Premiul de la Festivalul International de Teatru de Papusi si Marionete, 2006, pentru spectacolul "Califul barza" montat la teatrul din Targu-Mures, precum si premiul de la Festivalul Interetnic de la Budapesta.

Scris de: {autor}Mirela STINGA{/autor}

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii