Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:33 14 10 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Proiectul de lege pentru implementarea sistemului e-SIGUR la nivelul traficului rutier din România. Ce înseamnă acest lucru?

ro

23 Oct, 2022 12:42 1139 Marime text

Imagine din trafic, foto: Pexels La data de 19 octombriee 2022, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a proiectului următorului act normativ - Proiectul de LEGE privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier. Este vorba de implementarea sistemului e-SIGUR pe șoselele din România.


 Statistică înregistrată în primele 8 luni ale anului 2022, în ceea ce privește sancțiunile aplicate la regimul circulației pe drumurile publice, relevă următoarele cifre:

Comportament agresiv: 2092 sancțiuni;

  • Circulația nejustificată pe banda de urgență:  233 sancțiuni;
  • Nerespectarea regulilor privind circulația pe benzi:    4874 sancțiuni;
  • Încălcarea regimului legal de viteză:   426425 sancțiuni;
  • Nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului: 11480 sancțiuni;
  • Neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată:  3831 sancțiuni;
  • Nepăstrearea distanței: 8136 sancțiuni;
  • Înmatriculare suspendată: 15901 sancțiuni.



Prin prezentul demers legislativ se propune:

I. instituirea Sistemului integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România, denumit e-SIGUR, sistem de interes national, complementar sistemelor inteligente de transport. 

Acest sistem creează semnalări privind posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice sau posibila prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară:

Aceste semnalari vizează:
a) limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;   
b) interdicţia sau restricţia de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;


c) semnificaţia culorii roşii a semaforului;
d) interdicția de a conduce pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată;
e) trecerea la nivel cu calea ferată;
f) interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice;
g) controlul achitării tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale.
 
Demersul legislativ va permite monitorizarea traficului rutier pe drumurile de interes național, administrate de către C.N.A.I.R. S.A,într-un sistem integrat.
Montarea mijloacelor tehnicese semnalizează, corespunzător normelor în vigoare, prin instalarea, înaintea locului amplasării, a unui indicator de informare de către C.NA.I.R. S.A., careva avea obligația de a informa public, pe pagina de internet proprie, cu privire la locul amplasării mijloacelor tehnice fixe și scopul prelucrării datelor de monitorizare a traficului rutier.

Totodată, instituirea sistemului are și un puternic rol preventiv atât prin semnalizarea prezenței sistemelor de detecție cât și prin utilizarea componentelor sale în vederea dispunerii unor măsuri specifice raportate la condiții meteo nefavorabile sau periculoase, evenimente rutiere sau de altă natură care pun în pericol circulația pe sectorul respectiv de drum. Astfel, obligațiile de informare sunt clar definite în proiectul de lege, acestea putând fi transmise și în mod dinamic prin intermediul panourilor cu mesaje variabile, tocmai în scopul determinării conducătorilor aut o de a adopta o conduită preventivă.
 
 
II. reglementare aîntocmirii procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, constatate cu ajutorul e-SIGUR, în format electronic, sub semnătură electronică calificată.

Astfel, semnătură electronică calificată ataşată unui înscris în format electronic pentru care forma scrisă este cerută de lege ad validitatem îndeplineşte aceeaşi funcţie întocmai semnăturii olografe pe înscrisul imprimat pe suport hârtie şi, în plus, aduce garanţii suplimentare, de unicitate, identitate, securitate, integritate, neputând fi repudiată de autorul său.

III.amendarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în sensul instituirii posibilității de comunicare a procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, întocmit ca înscris în formă electronică, cu ajutorul unor platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice.

Având în vedere faptul că dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, cu modificările și completările ulterioare, se completează cu dispozițiile generale de drept comun în materie contravențională prevăzute în cuprinsul Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările ulterioare, precum și faptul că în prezent se constată că actele normative vizate nu constituie reale instrumente de luptă împotriva fenomenului contravențional, fapt datorat, în special, dificultăților întâmpinate în procedura de comunicare a procesului-verbal de constatare a contravențiilor, prin prezentul demers legislativ se urmărește simplificarea procedurii de comunicare a actului administrativ întocmit.

În acest sens, se asigură o comunicare mai facilă a actului de constatare prin consacrarea unei modalități flexibile de realizare a operațiunii respective, respectiv prinplatforme informatice destinate furnizării de servicii electronice, dacă persoana a optat pentru o astfel de modalitate de comunicare.
 
Efectele pozitive așteptate prin utilizarea sistemelor de transport inteligente în cadrul sistemului e-SIGUR sunt:

  1. îmbunătățirea/creșterea siguranței rutiere prin prevenirea accidentelor rutiere (managementul traficului, sisteme on-board etc.);
  2. scurtarea timpului de intervenție pentru servicii de urgentă (gestionarea vitezei, controlul traficului, detectarea incidentelor, sisteme anti-coliziune etc.);
  3. reducerea  congestiei  (management al traficului, informații de călătorie, managementul transportului public, managementul incidentelor și al situațiilor de urgență etc.);
  4. reducerea timpului de călătorie, precum și organizarea din timp a acesteia;
  5. monitorizarea și protecția mediului (monitorizarea poluării/ reducerea emisiilor de dioxid de carbon, managementul traficului);
  6. creșterea eficienței operaționale și a productivității (localizare automată a  vehiculelor, managementul flotei, sisteme de plată automate etc.);
  7. creșterea confortului călătorilor (informații despre trafic în timp real, ghidare dinamică, localizare automată a vehiculelor etc.);
  8. reducerea distrugerii parții carosabile;
  9. reducerea costurilor de administrare a rețelei;
  10. reducerea costului obținerii datelor statistice de trafic;
  11. creșterea mobilității populației.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii