Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
15:27 30 10 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

O epopee, aproape de final. Nava Queen Hind ar putea fi adusă la chei

ro

25 Feb, 2020 00:00 1816 Marime text

Ar fi putut fi o zi istorică de Dragobete, dacă vântul nu ar fi închis Portul Midia. Totul era pregătit, iar calculele erau făcute pentru ca nava eşuată Queen Hind să fie adusă la chei. Astăzi, operaţiunea ar putea fi reluată, iar dacă nu intervin probleme, până la finele zilei nava ar trebui să fie dusă către Dana 10, cu ajutorul macaralei GSP Bigfoot2.


Codul galben de vânt puternic valabil până ieri-seară la ora 17:00 a făcut ca GSP Bigfoot să rămână pe uscat, urmând să se cupleze de epavă în momentul în care vremea îi va permite. Beneficiarii contractului de ranfluare şi incinerare a cadavrelor au transmis în cursul zilei de luni că în weekend s-a reuşit menţinerea epavei în poziţie stabilă chiar şi când au fost slăbite cablurile ce susţineau epava.


Reprezentanţii GSP au transmis că dacă vremea era favorabilă ar fi trebuit să aducă nava la chei în cursul serii de luni spre marţi, însă CN APM Constanţa recomandă ca această acţiune să aibă loc pe lumina zilei, fiind vorba de o complexitate ridicată a manevrei.


Săptămâna trecută, Costel Stanca, directorul CN APM Constanţa, a făcut mai multe precizări cu privire la ranfluarea navei eşuate. „Referitor la ranfluarea navei de la Midia, s-au făcut progrese. Credem că în timp scurt o să înceapă partea de ecarisaj. Astăzi am chemat pe furnizorul nostru de servicii în acest sens, să facem un sumar al activităţilor desfăşurate, să vedem şi care este numărul de zile în care nu s-a putut lucra din cauza vremii şi să vedem cu claritate care sunt paşii în viitor. Se fac şedinţe operative în fiecare zi, aşa cum foarte bine ştiţi. Din şedinţa operativă de astăzi, am văzut că suntem în stadiu avansat, dacă reuşim să mai scoatem nişte apă, ca nava să fie verticalizată. Sperăm în timp foarte scurt să o vedem la chei şi apoi în siguranţă.


Avem, pe de o parte, confirmări de la asigurător, sunt pregătiţi să plătească. Sigur, avem discuţii asupra sumei pe care trebuie să o plătească, fiindcă sunt atât serviciile de ranfluare şi ecarisaj, cât şi serviciile conexe aferente situaţiei. Avem, de asemenea, şi asigurarea a Administraţiei Port Constanţa pentru astfel de situaţii, la care sperăm să nu apelăm, dar dacă va fi cazul, vom face şi acest lucru. Avem legătura cu armatorul şi cu reprezentantul său, avem discuţii cu ei. Urmează să clarificăm atunci când ştim şi toate cheltuielile aferente. Atunci când ei îşi vor rezolva problemele financiare, armatorul ne-a informat că abandonează nava către asigurător.


Riscul este sub control, toate analizele până acum nu arată că ar fi probleme. Noi, din analiza iniţială, am estimat 45 de zile pentru aceste operaţiuni. Sigur că furnizorul s-a străduit să facă o ofertă mai bună şi a oferit 35 de zile. Noi credem că şi dacă ajunge la 45 de zile nu este un pericol, însă suntem limitaţi de vreme. Eu cred că vom fi în siguranţă cu toate problemele de mediu”, a spus Costel Stanca.


Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa a semnat la data de 14 ianuarie 2020, cu Grup Servicii Petroliere, contractul privind serviciile de dezeşuare şi ranfluare a navei Queen Hind şi scoaterea şi neutralizarea încărcăturii din interiorul navei. Valoarea contractului este de 19.150.000 lei, durata acestuia fiind de 35 zile de la semnare. Durata contractului va putea fi prelungită doar dacă operaţiunile nu pot fi realizate din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile sau a restricţiilor impuse de Căpitănie ori alte autorităţi relevante, transmite CN APM SA.


Vremea nefavorabilă şi dificultăţile apărute în timpul procedurii de ranfluare au prelungit termenul iniţial. Societatea câştigătoare a subcontractat serviciile de incinerare a oilor decedate de pe navă, fiind vorba de o societate din Tulcea. Conform unor surse din cadrul CN APM Constanţa, firma câştigătoare face tot ce îi stă în putinţă pentru a dezeşua nava, iar dacă era desemnată o altă societate din afara ţării, dar cu experienţă în ranfluări, costurile generate ar fi fost cu 20 milioane de lei mai mari, doar pentru aducerea unor experţi.

 

Citeşte şi:

Ce spune directorul CN APM, Costel Stanca, despre ranfluarea navei Queen Hind din Portul Midia. Cum vor recupera banii

Expiră termenul iniţial, agreat prin contract, pentru ranfluarea navei eşuate în Portul Midia. Ce s-a întâmplat până acum


 

Ti-a placut articolul?

Comentarii