Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
05:14 24 09 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Concluzia unui sondaj online între părinții „închipuiți” ministru al Educației pentru o zi Învățământul românesc vetust nu ajută elevul să-și descopere vocația

ro

11 Aug, 2020 00:00 2821 Marime text

După cum deja se cunoaște, cele trei mari scenarii – verde, galben și roșu - stabilite pentru începerea anului școlar 2020-2021 în România au la bază numărul de cazuri noi din ultimele 14 zile la mia de locuitori.
Scenariul verde este varianta cea mai optimistă, cea în care mai puțin de o persoană la mia de locuitori este depistată cu COVID-19, în ultimele 14 zile și care, conform unei hărți care a circulat ieri în mediul online s-ar încadra marea majoritate a județelor României. În acest caz cursurile ar trebui frecventate de toți elevii, care vor fi prezenți în bănci. „Atât timp cât nu există niciun pericol, nu văd de ce nu trebuie să își trimită părintele copilul la școală. Decizia Comitetului Județean pentru Situații de Urgență este luată împreună cu DSP. Deci dacă de acolo se spune că nu există niciun pericol, nu văd de ce nu ar participa la cursuri elevii”, afirma ministrul Educației, Monica Anisie.
Scenariul galben privește un risc mediu și presupune între 1 şi 3 persoane detectate pozitiv cu noul coronavirus la mia de locuitori, în ultimele 14 zile. În acest caz, prioritate să meargă la şcoală vor avea preşcolarii, elevii din clasele 0-4, dar şi elevii din anii terminali. Restul claselor vor face ore online, însă vor merge şi la şcoală, prin rotaţie.
Scenariul roșu, considerat de avarie, înseamnă că într-o localitate sunt mai mult de trei persoane depistate pozitiv la mia de locuitori în ultimele 14 zile. În acest caz, școala se închide de tot, iar orele se vor face online.
La aproape o săptămână de la aflarea, în sfârșit, a modului cum va începe anul școlar 2020-2021 începând din 14 septembrie, cel mai mare grup de părinți din mediul virtual „Părinții cer schimbare” (https://www.facebook.com/Parintiicerschimbare/) a lansat un sondaj foarte interesant, care ar trebui să dea de gândit nu numai ministrului Educației Monica Anisie, dar și tuturor politicienilor și decidenților care au uitat să aplece urechea la... vox populi.
Sau poate că acum, că tot sunt în campanie electorală, măcar mimează că au luat la cunoștință și răspund celei mai mari nevoi a sistemului de învățământ românesc, și anume aceea de a fi adaptat la secolul XXI.
Provocarea adresată în mediul online suna așa: „Completează fraza: Dacă aș fi pentru o zi ministrul Educației aș...”. Zeci de părinți s-au implicat și au oferit răspunsuri dintre cele mai interesante și asumate, dar ne-am oprit la doar câteva dintre acestea:
  • „În prima clipă aș intra în panică și m-aș întreba «cine naiba a avut curajul să mă investească și tocmai eu să fiu responsabilă pentru educație!?». Apoi m-aș gândi că trebuie că nu a mai fost altă soluție, că nimeni nu vrea sau nu poate și nu am încotro. Apoi mi-aș zice: acuma trebuie să fac ceva, că nu degeaba sunt părinte și că și un părinte are de ce să pună osul la treabă, la urma urmei este o perspectivă destul de importantă, când ești interesat de educația copiilor tăi. Și aș încerca să îmi fac o echipă: aș căuta printre cei mai activi părinți, printre cei care au avut rezultate în micile lupte cu sistemul, aș căuta printre pedagogii remarcabili cu care am mai lucrat și nu în ultimul rând aș întreba elevii. Apoi aș verifica ce este greșit în formarea și accesul la practică al studenților, care vor să devină cadre didactice. Și pentru că sunt artistă, aș transformă programa, punând accent pe creativitate având grijă, în paralel, de echilibrul cu asumarea responsabilității și a disciplinei în procesul de învățare. Aș avea grijă ca viitoarele generații să înțeleagă rolul și importanța dezvoltării și a respectării regulilor pentru un mediu social agreabil și productiv în învățare. Și în tot timpul ăsta aș căuta, febrilă, un om cu viziune, carismă, curaj și o incredibilă răbdare și tenacitate și când l-aș găsi, l-aș întreba: NU vrei tu să fii ministru, că eu ... nu mă prea pricep la asta...
 
  • Dacă aș fi fost ajuns ministru, se presupune că aș fi fost validat în primul rând de o comunitate profesională care are încredere în câteva calități morale esențiale, apoi profesionale. Așa că, ajunsă ministru, azi, la noi, în prima zi aș analiza ce și cât din departamentele subordonate au motive să funcționeze în continuare, pe baza unor realizări concrete din trecutul nu foarte îndepărtat. Apoi... Aș reorganiza (în concordanță cu viziunea pentru care am fost aleasă să fiu ministru) ce s-a dovedit a fi fost eficient și determinant... Aș stabili clar niște ținte pe perioade mici, din aproape în aproape, cu oameni noi, cunoscuți mie și de încredere. Nu oportuniști. În următoarele zile aș avea mult de muncă, sigur nu aș ieși în public decât atunci când aș avea de vorbit despre prima realizare, nu despre ce doresc să realizez. Cam așa.
 
  • Simplifica programa școlară și aș introduce un sistem de îndrumare a elevului pentru alegerea domeniului de studiu și pentru alegerea profesiei care i se potrivește.
 
  • Aș angaja oameni simpli, dar bine pregătiți și cu vocație, cu reală iubire față de copii, aș diminua orele făcute în săli și cât ar fi timpul frumos aș găsi soluții de a se învăța în aer liber... aș verifica curățenia să fie strictă, aș pune mare accent pe biblioteci și pe circuitul cărților (toți copiii să citească săptămânal și să fie împrumutați de la biblioteca cu minim 2-3 cărți)
 
  • Reforma programa școlară, aș desființa ISJ, aș angaja profesori pregătiți profesional, nu pile traseiste politic, fără chef de muncă
 
  • Aș verifica manualele, aș mai reduce din materii, i-aș pune pe copii să își aleagă materiile. Fetița mea, care are 13 ani, mi-a spus că ceea ce învață la școală nu o pregătește pentru viață...
 
  • 1. Aș desființa birocrația, hârțogăria, raportările cronofage și inutile; 2 Aș desființa ISJ și aș elimina politicul din școli; 3.Aș angaja, prin concurs, manageri de școli, din afara sistemului, prin evaluare psihologică; 4.Aș reduce numărul de ore la 3 obligatorii (trunchi comun), 1- maxim 2 ore opționale pe zi - propuse, alese de părinți, nu impuse după interese, de exemplu: limbi străine, cursuri de actorie, artă, dezvoltare personală, ecologică, activități practice, diverse activități sportive la alegere: dans, autoapărare șamd... Aș rezuma evaluarea la calificative, iar examen de capacitate și BAC, teste grilă de cultură generală din toate materiile, cu accent pe intuiție, gândire și nu memorare mecanică... Aș reabilita școli, prin extinderea acestora, astfel încât clasele să aibă maxim 16 elevi.
 
  • Aș aduce învățământul românesc în secolul 21. Aș reforma programa școlară astfel încât să se predea chestiuni care le vor folosi copiilor ulterior. Aș păstra din chimie/fizică/matematică strict ce este de bază - ce este cu adevărat folositor și util. Nu le-aș încărca capul cu chestii inutile. Aș pune mare accent pe geografia și istoria României. La ce ne este bună geografia altor țări, dacă nici pe-a noastră nu o stăpânim? Aș pune accentul pe predarea limbii române, înainte de a începe predarea orelor de limba străină. Știu, e mișto să știi 3-4 limbi străine la 10 ani, dar dacă nu poți vorbi corect în limba română, la ce îi sunt bune unui copil celelalte? Aș ajusta programa astfel încât să existe și materii practice (cu posibilitatea de a opta pentru ateliere), în care să învețe abilități (tâmplărie, construcții, bucătărie, cofetărie, arte: sculptură, olărit, țesături, pictură, muzică). Ora de sport aș face-o tot prin înscrierea copilului la un sport obligatoriu cu posibilitatea de alegere (atletism, fotbal, volei, înot, oină, baschet etc). Aș interzice meditațiile și aș investi mai mult în profesori ca să ridic nivelul de predare. Școala se face la școală, nu acasă, în timpul liber. Aș redimensiona clasele - cred că 15 elevi/ clasa sunt suficienți, dacă dorim un învățământ calitativ”.
Citește și:

Președintele României își cere public scuze pentru eventualele confuzii rezultate ca urmare a comunicării formulei de calcul eronate cu privire la scenariile întoarcerii la școală

 

Ti-a placut articolul?

Comentarii