Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
23:36 24 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Adriana Ţicău - Statele membre UE trebuie să prezinte o strategie de dezvoltare a infrastructurii feroviare

ro

27 Jan, 2011 00:35 1163 Marime text
www.adrianaticau.eu

Comisia de transport şi turism (TRAN) a Parlamentului European a avut în data de 25 ianuarie 2010, un prim schimb de opinii legat de propunerea Comisiei Europene privind reformarea Directivei cu privire la instituirea spaţiului feroviar unic european.

Adriana Ţicău, vicepreşedinta Comisiei TRAN a susţinut că «reformarea "primului pachet feroviar" are ca obiectiv realizarea Pieţei Unice în domeniul transportului feroviar şi, de aceea, textul final trebuie să contribuie la imbunătăţirea transportului feroviar european. În acest context, accesul la piata de servicii feroviare şi transparenta condiţiilor de acces devin esenţiale». Deputata europeană a subliniat faptul că «dezvoltarea transportului feroviar trebuie să fie o prioritate pentru Comisie şi pentru Statele Membre, întrucât UE are o suprafaţă relativ mica şi o populaţie numeroasă. Tocmai de aceea, vom susţine măsuri pentru creşterea cotei de piaţă a transportului feroviar. De asemenea, în cadrul procesului de revizuirea a reţelei TEN-T vom solicita ca infrastructura de cale ferată, de mare viteză, să lege toate capitalele UE».

Vicepreşedinta Comisiei TRAN a atras însă atenţia asupra faptului că dezvoltarea transportului feroviar european necesită investiţii substanţiale şi a arătat că, în ultimii ani, statele membre nu au mai alocat suficiente fonduri pentru întreţinerea şi modernizarea infrastructurii de cale ferată, ceea ce a determinat reducerea traficului feroviar de marfă şi pasageri şi, implicit, reducera locurilor de muncă din acest sector.

«Tocmai de aceea, susţin ca fiind absolut necesar ca statele membre să prezinte o strategie de dezvoltare a infrastucturii feroviare pe baza unei finanţări solide şi sustenabile a sistemului feroviar, valabilă pe o perioada de minimum 5 ani", a precizat Adriana Ţicău.

De asemenea, europarlamentarul român, membru al Grupului S&D, a atras atenţia asupra necesităţii de a garanta siguranta pasagerilor, pregatirea continuă a personalului şi creşterea calităţii serviciilor de transport feroviar. «Pregătirea personalului din sectorul transportului feroviar este un proces costisitor şi de lungă durată. De aceea, strategiile de dezvoltare a infrastructurii feroviare trebuie să aibă în vedere şi resursa umană, componenta esenţială pentru instituirea unei pieţe interne feroviare". În acest context, Adriana Ţicău a reamintit faptul că, deşi în multe dintre statele membre, ca urmare a crizei economice şi financiare, întreprinderile feroviare şi-au diminuat personalul, nu s-au primit până în prezent solicitări de mobilizare a Fondului European de Ajustare la Globalizare pentru a sprijini personalul disponibilizat din acest sector.

Propunerea Comisiei vizează modificarea şi unificarea într-un singur act legislativ a trei directive care formează "primul pachet feroviar": Directiva 2001/12/CE privind dezvoltarea reţelei feroviare comunitare, Directiva 2001/13/EC privind acordarea de licenţe întreprinderilor feroviare şi Directiva 2001/14/EC privind repartizarea capacitaţilor de infrastructură feroviară şi perceperea de tarife pentru utilizarea infrastructurii feroviare.

"Primul pachet feroviar" a fost adoptat în 2001, urmând ca statele membre să implementeze prevederile sale până la 15 martie 2003. Prin acest pachet legislativ, statele membre erau obligate să asigurere separarea clară între întreprinderile feroviare şi administratorii de infrastructura. Intreprinderile feroviare cărora li se acordă licenţe în conformitate cu criteriile UE trebuie să poată avea acces la infrastructura feroviară în condiţii echitabile şi nediscriminatorii. Administratorii de infrastructura pot percepe tarife pentru utilizarea reţelelor lor şi trebuie să presteze un nivel minim de servicii, inclusiv accesul la anumite infrastructuri. Pachetul stabileşte şi principii orientative pentru instituirea organismelor de reglementare naţionale independente, care să asigure acces nediscriminatoriu şi să monitorizeze concurenţa pe pieţele feroviare.

Ca urmare a insuficientei implementari a prevederilor directivelor ce compun "Primul pachet feroviar" , Comisia a deschis in iunie 2008 proceduri de infringement impotriva a 24 de state membre, în octombrie 2009 a solicitat opinii avizate unui număr de 21 de state membre (a doua etapa a procedurii de infringement), iar în iunie 2010, pe baza răspunsurilor primite, a chemat în faţa Curţii Europene de Justiţie 13 state membre (Austria, Republica Ceha, Germania, Grecia, Franţa, Ungaria, Irlanda, Italia, Luxemburg, Polonia, Portugalia, Slovenia şi Spania).

Comisia TRAN va dezbate in luna martie raportul privind propunerea de reformare a Directivei privind instituirea spatiului feroviar unic (Raportor Serachiani), urmand ca votul in comisia TRAN sa fie dat in luna mai, iar in plenul PE in luna iulie 2011.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii