Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
21:48 16 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Acte normative care au fost incluse pe agenda şedinţei Guvernului României din 8 mai

ro

09 May, 2013 11:49 1521 Marime text

Data: 08.05.2013

INFORMAŢIE DE PRESĂ
privind unele acte normative care au fost incluse pe agenda şedinţei Guvernului României din 8 mai, ora 13.00

 
 
 
  1. PROIECTE DE LEGE – se trimit catre Parlament
 
  1. PROIECT DE LEGE privind efectuarea stagiului pentru absolventii de invatamant superior
 
Proiectul de act normativ vizeaza adaptarea legislatiei romanesti la cerintele UE in materie de stagii pentru absolventi pentru facilitarea tranzitiei tinerilor din sistemul educational catre piata muncii, cu accent pe:
  • Promovarea accesului tinerilor absolventi de invatamant superior pe piata muncii catre un loc de munca decent si durabil corespunzator studiilor absolvite
  • Conditii bune de munca si de consolidare a formarii profesionale
  • Reglementarea conditiilor minime care caracterizeaza un stagiu ca fiind de calitate – definirea obiectivelor profesionale, durata rezonabila, protectie sociala si remuneratie adecvata, drepturi si obligatii ferme pentru toate partile implicate prin incheierea de acorduri contractuale in care sunt implicate intreprinderile dar si serviciile publice de ocupare.
Scopul acestor stagii este de a ajuta tranzitia stagiarului intre educatie si un loc de munca prin asigurarea experientei practice, a cunostintelor si competentelor care completeaza educatia sa teoretica. Absolventii de invatamant superior au astfel sansa de a invata direct de la profesionisti.
 
  1. PROIECT DE LEGE privind înfiinţarea Fundaţiei "Proiect Ferentari"
 
În cadrul Uniunii Europene se remarcă o preocupare crescândă față de situația minorității rome din ansamblul statelor membre. Urmărind implementarea Strategiei Guvernului României de incluziune a cetățenilor aparținând minorității romilor, a fost aprobat prezentul Proiect de Lege prin care se înființează Fundația „Proiect Ferentari”. Scopul fundației îl constituie derularea unor proiecte, programe și activități ce vizează incluziunea socială adresată comunităților de romi din România, in acest scop urmand sa fie folosite fonduri europene.
 
 
  1. PROIECT DE LEGE privind aprobarea Memorandumului de Înţelegere încheiat între statul român şi grupul Rompetrol la data de 15 februarie 2013 şi a unor măsuri de implementare a acestuia
 
  1. ORDONANŢE DE URGENŢĂ
  1. ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ pentru finanţarea Institutului Naţional de Cercetare Dezvoltare pentru Microbiologie şi Imunologie „Cantacuzino”, în vederea realizării planului naţional de intervenţie pentru prevenirea îmbolnăvirii în masă a populaţiei generate de epidemii şi pandemii
 
Prin această Ordonanță se creează baza legislativă privind acordarea din bugetul Ministerului Sănătății a fondurilor necesare pentru implementarea Planului național de intervenție pentru prevenirea îmbolnăvirilor/efectelor generate de epidemii și pandemii prin intermediul Institutului Cantacuzino. Prin finanțare de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătăţii din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului a unor cheltuieli în implementarea Planului național de intervenție se asigură promovarea politicilor de sănătate și, implicit, reașezarea serviciilor de prevenție ca priorități ale stării de sănătate a populației.
 
 
  1. HOTĂRÂRI
  1. HOTĂRÂRE pentru aprobarea amendamentului convenit între Guvernul României şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei prin schimb de scrisori semnate la Bucureşti la 21 decembrie 2012 şi la Paris la 19 februarie 2013, la Acordul-cadru de împrumut dintre România şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, semnat la Bucureşti la 27 decembrie 2005 şi la Paris la 10 ianuarie 2006
 
Guvernul a adoptat această Hotărâre.
 
  1. HOTĂRÂRE privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia şi în administrarea Companiei Naţionale de Căi Ferate "CFR" - SA, a unor mijloace fixe aflate în administrarea Ministerului Transporturilor şi în concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate "CFR" - SA - Sucursalele Centre Regionale de Exploatare, Întreţinere şi Reparaţii CF Bucureşti şi Timişoara, în vederea reutilizării şi refolosirii, respectiv scoaterii din funcţiune, casării şi valorificării, după caz
 
Guvernul a adoptat această Hotărâre.
 
  1. HOTĂRÂRE privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia şi în administrarea Companiei Naţionale de Căi Ferate "CFR" - SA,a unor mijloace fixe aflate în administrarea Ministerului Transporturilor şi în concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate "CFR" - SA - Sucursalele Centre Regionale de Exploatare, Întreţinere şi Reparaţii CF Bucureşti, Craiova şi Timişoara, în vederea reutilizării şi refolosirii, respectiv scoaterii din funcţiune, casării şi valorificării, după caz
 
Guvernul a adoptat această Hotărâre.
 
  1. HOTĂRÂRE privind cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă pentru prevenirea rănirilor provocate de obiecte ascuţite în activităţile din sectorul spitalicesc şi cel al asistenţei medicale
 
Guvernul a adoptat un act normativ prin care se dorește protejarea lucrătorilor care se confruntă cu riscul rănirii cu obiecte medicale ascuțite (inclusiv cu ace) și de a preveni riscul rănirii și al infecțiilor provocate de obiecte medicale ascuțite.
Rănile provocate de ace și de alte instrumente ascuțite reprezintă unul dintre riscurile cele mai comune și mai serioase pentru lucrătorii din sectorul asistenței medicale din Europa și constituie un cost ridicat pentru sistemele de sănătate și pentru societate, în general.
Hotărârea adoptată de Guvern asigură o abordare integrată pentru evaluarea și prevenirea riscurilor, formarea profesională, informarea, sensibilizarea și monitorizarea, precum și pentru reacții și procedurile de monitorizare. De asemenea, ea va contribui la realizarea mediului de lucru cel mai sigur posibil în sectorul spitalicesc și cel al asistenței medicale.
Totodată, se are în vedere aplicarea de către personalul de specialitate împuternicit din cadrul Ministerului Sănătății a unor sancțiuni eficiente, proporționale și cu efect de descurajare în cazul nerespectării obligațiilor care decurg din prezenta Hotărâre.
 
  1. HOTĂRÂRE  privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2013 pentru Societatea Comercială CONPET - S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Economiei
 
Guvernul a aprobat această Hotărâre. Prin actul normativ se stabilește bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2013 pentru Societatea Comercială CONPET – S.A. Veniturile totale estimate a se realiza în 2013 se ridică la 387.131 mii lei, iar cheltuielile totale la  363.631 mii lei.
 
  1. HOTĂRÂRE privind suplimentarea bugetului Ministerului pentru Societatea Informaţională, la titlul "Cheltuieli de personal", pentru plata titlurilor executorii prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar
 
Prin adoptarea acestui act normativ se asigură fondurile necesare pentru plata unui procent de 2,50% din sumele de natură salarială rezultate din hotărâri judecătorești, conform OUG nr. 71/2009, privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.
 
  1. HOTĂRÂRE privind aprobarea sumelor necesare Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare pentru contractarea şi implementarea proiectelor necontractate din fondurile Programului PHARE 2006 Anvelopa şi Programului PHARE 2006 Securitate nucleară
 
Guvernul a adoptat această Hotărâre prin care se va îmbunătăți capacitatea CNCAN de reglementare legată de introducerea de noi tehnici radiologice în aplicațiile medicale ale radiațiilor ionizante, de asemenea ea va duce și la îmbunătățirea capabilității organismului de reglementare în domeniul radioprotecției în vederea asigurării protecției la radiații ionizante a lucrătorilor expuși profesional și a publicului. Suma aprobată prin actul normativ este de 2.501 mii lei, și se suportă integral din bugetul aprobat pe anul 2013 al SGG pentru CNCAN.
 
  1. HOTĂRÂRE privind modificarea anexei nr. 15 la Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului
 
Guvernul a adoptat această Hotărâre.
 
  1. HOTĂRÂRE privind alocarea temporară, pentru lunile mai şi iunie ale anului 2013, a unor sume din venituri din privatizarea ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management
 
Guvernul a adoptat aceasta Hotarare.
 
  1. HOTĂRÂRE pentru alocarea temporară, pentru lunile mai şi iunie ale anului 2013, a unor sume din venituri din privatizare, Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei publice, pentru programul de cooperare transfrontalieră România-Bulgaria
 
Guvernul a adoptat o Hotărâre prin care se urmărește asigurarea operativă a fondurilor necesare Autorității de management pentru Programul de cooperare transfrontalieră România-Bulgaria în vederea efectuării plăților în conturile beneficiarilor, cu efecte asupra gradului de absorbție.
Sumele vor fi alocate temporar din venituri din privatizare înregistrate în contul curent în valută al Ministerului Finanțelor Publice deschis la BNR, în conformitate cu prevederile art.25, alin.(2) din Legea bugetului de stat pe anul 2013 nr.5/2013, și sunt în cuantum de 6.000 mii euro. Astfel, se va asigura necesarul de finanțare al AM pentru Programul de cooperare transfrontalieră România-Bulgaria pentru lunile mai și iunie ale anului 2013. Totodată prin această Hotărâre sunt aprobate și mecanismele de reconstituire a veniturilor din privatizare. 
 
  1. HOTĂRÂRE privind aprobarea sumelor din bugetul asigurarilor pentru somaj ce se vor aloca pentru plata venitului de completare pentru persoanele disponibilizate de la S.C. Oltchim S.A Ramnicu Valcea.
 
Prin prezenta hotarare Guvernul aproba alocarea sumei de maximum 7.000 mii lei din bugetul asigurarilor pentru somaj pe anul 2013 pentru plata venitului lunar de completare pentru persoanele disponibilizate de la S.C. Oltchim S.A Ramnicu Valcea in baza planului de disponibilizare intocmit de catre administratorul judiciar al acestei societati.
 
       
  1. MEMORANDUMURI
 
  1. MEMORANDUM cu tema: Aprobarea negocierii Protocolului între Guvernul României şi Guvernul Mongoliei privind valabilitatea acordurilor bilaterale
 
Guvernul a aprobat acest Memorandum.
 
  1. MEMORANDUM cu tema: Programul Operaţional Sectorial 2007-2013
 
Guvernul a aprobat acest Memorandum care va fi transmis către Comisia Europeană pentru evaluarea Programului Operațional.
 
  1. MEMORANDUM cu tema: Acordul de Parteneriat 2014-2020
 
Guvernul a aprobat acest Memorandum
 
 
  1. PUNCTE DE VEDERE
 
  1. PUNCT DE VEDERE al Guvernului referitor la propunerea legislativă intitulată „Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră”, iniţiată de domnul deputat Răzvan Horia Mironescu – Grupul parlamentar al PNL (Bp. 47/2013) – GUVERNUL VA PROPUNE UN PROIECT DE LEGE IN ACEST SENS
  2. PUNCT DE VEDERE al Guvernului referitor la propunerea legislativă intitulată „Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 115/2012 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator”, iniţiată de domnul deputat Tudor Ciuhodaru –PP-DD (Bp. 64/2013) - AVIZ NEFAVORABIL
  3. PUNCT DE VEDERE al Guvernului referitor la propunerea legislativă intitulată „Lege privind modificarea Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului”, iniţiată de doamna senator Doina Silistru şi domnul senator Ilie Sârbu – Grupul parlamentar al PSD (Bp. 67/2013) - AVIZ NEFAVORABIL
  4. PUNCT DE VEDERE al Guvernului referitor la propunerea legislativă intitulată „Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice”, iniţiată de domnul senator Trifon Belacurencu – Grupul parlamentar al PSD (Bp 77/2013) - AVIZ NEFAVORABIL
  5. PUNCT DE VEDERE al Guvernului referitor la propunerea legislativă intitulată „Proiect de lege privind declararea Zilei de 9 Mai, Ziua Independenţei Naţionale a României, sărbătoare naţională legală zi nelucrătoare”, iniţiată de domnul deputat Mihai-Bogdan Diaconu – Grupul parlamentar al PSD (Bp. 81/2013) - AVIZ NEFAVORABIL
  6. PUNCT DE VEDERE al Guvernului referitor la propunerea legislativă pentru modificarea art. 13 din Legea nr. 148/2000 privind publicitatea, iniţiată de domnul deputat Mihai-Bogdan Diaconu – Grupul parlamentar al PSD (Bp. 82/2013) - AVIZ NEFAVORABIL
  7. PUNCT DE VEDERE al Guvernului referitor la propunerea legislativă intitulată „Lege pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor”, iniţiată de domnii deputaţi Aurelian Ionescu şi Drăguşanu Vasile Cătălin – PC  (Bp. 85/2013) - AVIZ NEFAVORABIL
  8. PUNCT DE VEDERE al Guvernului referitor la propunerea legislativă intitulată „Lege pentru modificarea alin. (6) al  art. 160 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal”, iniţiată de 11 parlamentari – Grupurile parlamentare ale UNPR, PNL, PSD, PD-L, UDMR, PP-DD (Bp. 89/2013) - AVIZ NEFAVORABIL (Guvernul va putea lua o decizie după primirea răspunsului Comisiei Europene referitor la solicitarea de prelungire a derogării sau până la adoptarea propunerii de Directivă care ar permite României continuarea aplicării taxării inverse pentru cereale și plante tehnice.)
  9. PUNCT DE VEDERE al Guvernului referitor la propunerea legislativă intitulată „Lege pentru modificarea alin. (1) al art. 3 din Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii”, iniţiată de domnul deputat Andrei-Răzvan Condurăţeanu – Grupul parlamentar al PP-DD (Bp. 90/2013) - AVIZ NEFAVORABIL
  10. PUNCT DE VEDERE al Guvernului referitor la propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.12/2008 privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului, iniţiată de domnul deputat Tudor Ciuhodaru - Grupul parlamentar al PP-DD (Bp. 93/2013) - AVIZ NEFAVORABIL
  11. PUNCT DE VEDERE al Guvernului referitor la propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.12/2008 privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului, iniţiată de domnul deputat Tudor Ciuhodaru - Grupul parlamentar al PP-DD (Bp. 94/2013) - AVIZ NEFAVORABIL
  12. PUNCT DE VEDERE al Guvernului referitor la propunerea legislativă intitulată „Lege pentru abrogarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule”, iniţiată de domnul deputat Tudor Ciuhodaru – Grupul parlamentar al PP-DD (Bp. 95/2013) - AVIZ NEFAVORABIL
  13. PUNCT DE VEDERE al Guvernului referitor la propunerea legislativă pentru modificarea art.1 din Legea nr.84/2012 privind unele măsuri referitoare la veniturile de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice, iniţiată de domnul senator Trifon Belacurencu - Grupul parlamentar al PSD (Bp. 101/2013) - AVIZ NEFAVORABIL

 
Biroul de Presă

  Documentar

Guvernul Romaniei a adoptat proiectul de lege privind aprobarea Memorandumului de Înţelegere încheiat între statul român şi The Rompetrol Group N.V. semnat la Bucureşti la 15 februarie 2013  
Memorandumul reglementează termenii generali ai unei tranzacţii complexe între statul român şi The Rompetrol Group N.V. (TRG) detinut de grupul KazMunayGas, care este structurată pe trei componente majore:
  • Un angajament de cumpărare printr-o procedura competitiva a unui pachet de acţiuni reprezentând 26,6959% din capitalul social al SC Rompetrol Rafinare SA (RRC) deţinut în prezent de Ministerul Economiei prin Oficiul Participatiilor Statului Privatizarii in Industrie, la un preţ minim garantat de 200 milioane Dolari SUA;
  • Statul român îşi va menţine o participaţie nediluabilă de 18% pe o perioadă de 3 ani, iar după expirarea acestei perioade va avea posibilitatea să implementeze o nouă procedură de privatizare pentru vânzarea acesteia.
  • Constituirea unui fond de investiţii de 1 miliard de dolari cu o participare a statului roman sub forma unei societăţi pe acţiuni care va investi în proiecte din domeniul energetic din România. Potrivit Memorandumului, The Rompetrol Group (80%) și Statul Român (20%) vor constitui un Fond având ca obiect realizarea de investiţii în proiecte energetice în România.
 
 
Acțiunile in instanta initiate de Ministerul Finantelor Publice au fost respinse iar cererea de anulare a conversiei obligațiunilor nerăscumpărate în acțiuni RRC in baza prevederilor OUG nr. 118 aprobata prin legea nr. 89/2005 a fost respinsă de către Tribunalul Constanţa, prin hotărâre definitivă și executorie.
Prin semnarea acestui acord a fost eliminat un potential risc de insolventa a societatii, fiind solutionat un vechi diferend intre Statul roman si RRC, care punea in pericol continuitatea activitatii a 7000 de salariati si colectarea a peste 1,3 mld euro la bugetul de stat.
In conformitate cu prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 30/20.06.2012, în prezent, statul român își exercită drepturile ce îi revin în calitate de acționar al SC Rompetrol Rafinare SA prin Ministerul Economiei, detinand  prin OPSPI o participatie de 44,6959 % din capitalul social al acestei societati.
Prin valorificarea unui pachet din actiunile detinute de Statul roman prin Ministerul Economiei prin derularea unei proceduri competitive, se va asigura incasarea a peste 200 milioane dolari, pret care depaseste cu mult valoarea de piata a acestui pachet.
In 2012, la preluarea in administrarea de catre OPSPI a pachetului de actiuni la RRC pachetul de  26 %  actiuni RRC, valora la preturile Bursei in jur de 80 milioane euro.
 
Începând cu anul 2004 şi până în prezent, situaţia obligaţiilor fiscale achitate de către RRC la bugetul general consolidat se prezintă astfel:
 
Anul Total încasări la bugetul general consolidat (lei),
din care:
2004 1.391.655.828
2005 1.914.670.464
2006 2.093.950.261
2007 2.334.132.505
2008 2.680.785.342
2009 2.836.693.302
2010 2.943.311.956
2011 3.766.013.720
2012 4.351.063.441
TOTAL 24.312.276.819
 
     Sursă: ANAF
 
Echivalentul în dolari SUA al sumei achitate de către Rompetrol Rafinare cu titlu de obligații bugetare dupa data anulării creanțelor în conformitate cu OUG nr.118/2003 se ridică la o valoare de aproximativ 8.673 milioane dolari SUA. Aceste date relevă, pe de o parte, sumele încasate de statul român în urma operaţiunii de subscriere a obligaţiunilor emise de RRC și de anulare a creanțelor bugetare, şi, pe de altă parte, valoarea economică și socială a RRC ca mare contribuabil la bugetul de stat consolidat şi ca pilon strategic în sectorul energetic românesc.
Memorandumul va avea un impact macroeconomic structurat pe mai multe componente:
 
  • Dezvoltarea sectorului energetic şi a sectoarelor adiacente, pe măsura implementării proiectelor finanţate de Fond;
  • Deblocarea proiectelor de modernizare pe termen lung a rafinăriei operate de RRC
 
Astfel, efectele directe ale acestei tranzactii complexe se vor materializa in:
  • Asigurarea unui parteneriat strategic pe termen lung in domeniul energetic.
  • Asigurarea continuarii investitiilor in Romania, precum si a unor noi investitii care vor mentine si vor crea noi locuri de munca
  • Creşterea nivelului taxelor şi impozitelor incasate la bugetul de stat;
  • Obţinerea de către statul român a unor venituri viitoare în calitate de acţionar la Rompetrol şi la Fondul de investiţii;
  • Creşterea contribuţiei la PIB;
  • Crearea de noi locuri de muncă;
  • Cresterea valorii participatiilor detinute de Statul Roman, atat in RRC cat si in Fondul de investitii.
 
Potrivit datelor Ministerului de Finanţe, în 2012 Rompetrol Rafinare (operatorul rafinăriilor Petromidia Năvodari şi Vega Ploieşti) a virat peste 4,6 miliarde de lei (peste 1,3 miliarde de dolari) către bugetul de stat, sumă care plasează compania între cei mai mari plătitori de taxe şi impozite din ţara noastră.
In momentul de fata, in opertatiunile RRC din Romania sunt angajati in jur de 7.000 de salariati.
Proiectul de lege urmeaza sa fie transmis la Parlament pentru derularea procedurii de aprobare.
Imediat dupa aprobarea memorandumului de catre Parlament se va trece la implementarea prevederilor acestuia, dupa cum urmeaza:
  • Guvernul Romaniei va reglementa prin act normativ masurile si termenele necesare pentru derularea procedurilor prevazute in memorandum,
-   Se va declansa procedura de valorificare, de catre OPSPI,  a unui pachet detinut la RRC, simultan cu constituirea fondului de investitii kazah-român, care sa ajunga la investitii de aproximativ 1 mld USD. TRG va asigura finantarea in totalitate a fondului de investitii, asigurand fondurile necesare si pentru participatia statului roman (pentru cei 20% din capitalul social al fondului).
 
Biroul de presă
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii