O NAVĂ GHINIONISTĂ Botezată de Regina Iugoslaviei
O NAVĂ GHINIONISTĂ: Botezată de Regina Iugoslaviei
21 Jun, 2025 17:39
ZIUA de Constanta
245
Marime text



- Sosită în portul Constanța la 20 iunie 1931, sub comanda căpitan-comandorului Alexandru Bardescu, secondat de căpitanul Alexandru Dumbravă, nava-bază pentru submarine ,,Constanța” a avut o existență de numai 13 ani în Marina Română.
- Și, stranie coincidență, și secundul și nava vor dispărea în același an, din aceleași motive.
O lansare la apă fastuoasă
Pe 8 noiembrie 1928 la ceremonialul lansării sale la apă în Şantierul Naval ,,Quarnaro” din Fiume (actualul Rijeka) au fost martori, alături de oficialitățile civile şi militare din Fiume, Polo, Triest şi Veneţia, numeroase alte personalităţi, consulul României din Fiume, consulul general al României din Triest, ofiţeri de marină români și străini etc. În cuvântul său, dl. Scotti, preşedintele Casei constructoare, a evidenţiat: ,,După secole de lupte pentru păstrarea integrităţii etnice, poporul român, ajuns la forma actuală de stare şi unitate naţională, are nevoie de a-şi consacra fructul obţinut cu preţul atâtor sacrificii.
Această frumoasă navă, adăugată submarinului şi celor două contratorpiloare, va îmbogăţi unităţile Marinei Române, apărând drumurile de progres şi civilizaţie.
Italia este orgolioasă de continuarea tradiţiei din epoca glorioasei Republici Genoveze ale cărei nave au păşit în Marea Neagră, organizând viaţa economică şi comercială. Colaborarea celor două surori latine este perfectă, organizarea genoveză a apărării Nistrului, prevederile lui Giuseppe Nanzzini asupra independenţei şi libertăţii poporului român, Contele de Cavour care s-a ocupat de expansiunea naturală şi legitimă a acestui stat şi ultimul război contra inamicului comun o dovedesc cu prisosinţă. Când, după Armistiţiu, pustiită şi hărţuită de armatele inamice, România avea nevoie de ajutorul naţiunilor amice, Italia, prin solicitudinea exportatorilor ei, fu prima a-i acorda sprijinul.
În scurt timp, navele de comerţ italiene au venit în porturile române Galaţi, Brăila şi Constanţa pentru a satisface nevoile urgente ale populaţiei române aşa de obosite de lungul şi sângerosul război. În urmă, relaţiile italo-române devin din ce în ce mai strânse. România devine pentru Italia cea mai bună sursă de materiale de care noi avem nevoie şi care abundă acolo.
Şi astfel, pentru Şantierele noastre este o nobilă însărcinare de a construi această frumoasă şi modernă navă-bază de submarine, care se va coborî în elementul său acompaniată de urarea noastră cea mai sinceră de bun augur. Şantierele au pus în această realizare cea mai mare eficienţă a calităţilor tehnice.
Timpul şi experienţa Marinei Române vor demonstra că eforturile noastre sunt încununate de succes. ”.
La rândul său, principele Dimitrie Ghica, ministrul plenipotenţiar al României la Roma a declarat că se simte onorat şi mulţumit să asiste la această solemnitate, felicitându-i pe constructori a căror faimă s-a confirmat în toată lumea, făcând onoare pavilionului italian. Acest bastiment va fi o nouă şi preţioasă legătură între Italia şi România.
Lansată la apă în uralele generale ale asistenţei, moderna navă militară – care, de altfel, a făcut obiectul unui scandal de presă uriaș din cauza prețului mult prea mare și a suspiciunilor de mită - avea un deplasament de 2300 tone, lungimea - 77,32 metri, lăţimea -11,28 metri, pescajul - 4,10 metri, viteza - 13 Nd, raza de acţiune 12.000 Mm. Iniţial, aceasta a fost dotată cu 2 tunuri de 102 mm şi tunuri A.A. de 40 mm.
Sub pavilionul Marinei Regale
Intrată în ordinea de bătaie a Diviziei de Mare prin Ordinul de zi nr. 22 din 27 iulie 1931 al Inspectoratului General al Marinei, N.M.S. ,,Constanța” a fost botezată la 15 august 1931, de Ziua Marinei. La sărbătoarea marinarilor români au participat Regele Carol al II-lea, Regina Marioara a Iugoslaviei, Marele Voievod Mihai, Principele Nicolae, precum şi miniştrii Constantin Argetoianu, Dimitrie Ghica, Vâlcovici, generalul Ilie Partenie, secretar general al Ministerului Armatei, precum şi căpeteniile Marinei – viceamiralul Vasile Scodrea şi contraamiralul Ioan Bălănescu.După ceremonia religioasă, viceamiralul Vasile Scodrea a dat citire actului de botez, semnat de membrii Familiei regale prezenţi la ceremonie.
Regina Mărioara a Iugoslaviei a fost cea care a eliberat sticla de şampanie care s-a spart de babordul navei. Aurel Vulpe, primarul municipiului Constanței, a oferit navei un frumos vas de bronz, împreună cu mesajul: “Municipiul Constanța oferă acest modest dar, din dragostea ce leagă orașul de nava care-i poartă numele. Mâine, din clipa în care «Constanța» își va ridica ancora, acest vas va fi o vie amintire a pământului românesc.”.
Ulterior oaspeţii de onoare au luat prânzul la bord.

În vara și toamna anului 1931, N.M.S. ,,Constanța” a efectuat primele două voiaje de instrucție în Marea Neagră și Marea Mediterană, având la bord elevii anului I ai Şcolii Navale. De altfel, la 1 aprilie 1932 ,,Constanța” a primit misiunea permanentă de navă-şcoală.

Pe 11 noiembrie 1931 nava-bază ,,Constanța” a plecat la Fiume pentru a aducerea în ţară a submarinul ,,Delfinul” dar, ghinion! Din cauza rezilierii contractului, la 26 decembrie 1931 a fost nevoită să se întoarcă în țară.
La 1 februarie 1932, căpitan-comandorul Alexandru Bardescu a predat comanda navei căpitanului Alexandru Dumbravă, până la sosirea noului său comandant, căpitan-comandorul Grigore Popovici.
O soartă nefericită
Din anul 1936, o dată cu sosirea submarinului ,,Delfinul”, ,,Constanța” şi-a început activitatea specifică, în timpul războiului oferind susţinerea logistică necesară acestuia şi vedetelor torpiloare.
Urmărită parcă de ghinion, la 5 septembrie 1944 nava a fost preluată de Flota Roşie, o dată cu celelalte bastimente româneşti aflate în portul Constanţa. Iată ce raporta, la 8 septembrie 1944, căpitanul Grigore Ciolac, comandantul Grupului Submarine şi Vedete Torpiloare: “În dimineaţa zilei de 5 septembrie a.c. către orele 04.45, elemente din infanteria marină sovietică încadrate de ofiţeri de marină şi având comandant-şef un amiral rus, au intrat la bordul celor două submarine ,,Rechinul” şi ,,Marsuinul” şi la nava-bază ,,Constanța”, dezarmând echipajele sub ameninţarea de a fi împuşcate în caz de nesupunere.
Subsemnatul mă aflam la nava-bază, unde am fost dezarmat de doi ostaşi ruşi şi dus la contraamiralul rus pe comanda navei-bază. Prin intermediul căpitanului Ţurcan Nicolae, contraamiralul rus mi-a pus în vedere următoarele: «Comandamentul sovietic a hotărât ocuparea navelor româneşti deoarece nu suntem bine pregătiţi pentru a asigura flancul stâng al Armatei Roşii, fapt ce s-a dovedit prin torpilarea vasului ,,Oituz” în port şi a navei de război sovietice în regiunea Tuzla de către submarinul german».
[…] Am adunat ofiţerii în fumoarul navei-bază unde, în faţa contraamiralului rus, am comunicat cele de mai sus. La întrebarea dacă este cineva care vrea să plece de la bord, toţi ofiţerii mi-au răspuns că vor să rămână mai departe la bord, pentru a duce lupta comună alături de Marina Sovietică.”.

În aceleași împrejurări dramatice, în aceeași zi nefastă, căpitanul-comandor Alexandru Dumbravă, cavaler al Ordinului Militar “Mihai Viteazul”, cel care aduse nava în țară, s-a sinucis la bordul distrugătorului „Regina Maria”, refuzând dezonoarea de a preda navele Escadrilei de Distrugătoare pe care o comanda, în condiții atât de umilitoare.
Bibliografie:
- Marian Moșneagu, “Odiseea navei-școală «Constanța»”, Editura Muntenia, Constanța, 2001
- Marian Moșneagu, „Cavalerii Mării Negre. Ofițeri de marină decorați cu Ordinul Militar «Mihai Viteazul»”, Editura Militară, București, 2019
Sursa foto: Colecția Marian Moșneagu
Citește și:
Lumea marinarilor Întoarcerea americanilor. Voiajul celor trei recorduri
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii