Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
16:08 23 01 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Legume în care se ascund proteine de cea mai bună calitate

ro

12 Dec, 2020 00:00 1839 Marime text

Proteinele sunt esențiale în meniul nostru zilnic. Deși cele de origine animală sunt mai bune ca cele de origine vegetală, medicii ne sfătuiesc să consumăm zilnic de cea mai bună calitate.


Alimentele de origine animală, precum carnea şi ouăle, conţin proteine de cea mai bună calitate pentru organism şi esenţiale pentru viaţă.

„Dacă ar fi să ne imaginăm proteinele, am putea spune că sunt ca nişte blocuri construite din cărămizi, iar fiecare cărămidă reprezintă un aminoacid. Sunt doar 20 de cărămizi diferite, însă fiecare bloc este construit din cel puţin 300. Dintre cei 20 de aminoacizi, nouă sunt consideraţi esenţiali pentru că nu pot fi «fabricaţi» de către organism, sursa lor rămânând alimentaţia echilibrată. Utilizarea unui singur aliment vegetal ca sursă de proteină nu poate susţine creşterea şi dezvoltarea organismului. Cu alte cuvinte, dacă mâncăm doar fasole ca sursă de proteine, nu ne vom procura toţi aminoacizii esenţiali organismului“, explică dr. Mihaela Posea, medic specialist în diabet, nutriţie şi boli metabolice, scrie antena3.ro.
 

Proporţia dintre aminoacizii esenţiali şi cei neesenţiali asigură calitatea alimentului

”Se consideră că proteinele de origine animală au o calitate mai bună comparativ cu cele vegetale. Dacă luăm în considerare biodisponibilitatea şi digestibilitatea lor, din nou cele de origine animală câştigă. Însă, cum oamenii consumă proteine din numeroase surse, calitatea şi digestibilitatea nu sunt motive de îngrijorare” a mai adăugat medicul.


Oul, sursă bună de proteine

Oul este foarte nutritiv. Banalul aliment are şi o proporţie ideală între proteine, lipide şi carbohidraţi, vitamine şi minerale. Proteinele de bună calitate se găsesc în principal în albuş, care înglobează în el toţi aminoacizii esenţiali, în timp ce grăsimile se găsesc în gălbenuş. Oul este şi o sursă bună de vitamine, respectiv B2 şi B3 – în albuş, şi A, D, B6, K, E şi B12 – în gălbenuş.


Meniu vegetarian echilibrat

Mic-dejun: pâine integrală cu avocado, seminţe de dovleac, ardei gras, clementine.
Prânz: mâncare de linte şi măsline, o salată din frunze (spanac, salată verde, rucola) cu nuci, portocale şi o lingură de ulei.


 

Ti-a placut articolul?

Comentarii