Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
20:48 21 01 2019 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Parlamentarii si-au votat superimunitatea S-au scos de pe lista functionarilor publici si au schimbat definitia "conflictului de interese"

ro

10 Dec, 2013 18:09 1363 Marime text
Camera Deputatilor a adoptat, marti, doua legi de modificare a Codului Penal, cu mai multe amendamente propuse de Deputatii juristi. Practic, parlamentarii au schimbat defintiia "conflictului de interese", au scos actele administrative din sfera sa, au micsorat pedeapsa maxima de la 5 la 3 ani, au scos parlamentarii, presedintele si profesiile liberale din randul functionarilor publici, au micsorat termenul prescriptiei speciale si au marit la maxim perioada in care un inculpat care isi acopera prejudiciul integral poate beneficia de reducerea pedepsei.
Vezi toate modificarile in articol.
  • Miza majora: prin scoaterea parlamentarilor din randul functionarilor publici acestia nu vor mai putea fi cercetati de DNA sau Parchet pentru fapte de coruptie care se aplica functionarilor publici, cum ar fi abuzul in serviciu, dar si alte fapte cum ar fi conflictul de interese.
           A doua miza majora: scoaterea actelor administrative din sfera "Conflictului de interese". Scotand actele administrative din sfera conflictelor de interese, practic aceasta institutie juridica a fost golita de continut, au explicat juristi consultati de Hotnews.ro. Practic, primarii sau ministrii nu mai pot fi acuzati de conflict de interese. Un contract de achizitie publica (care sunt acte administrative bilaterale), o hotarare de consiliu, o dispozitie de primar, ordin de ministru sau un contract administrativ asa cum sunt majoritatea celor incheiate de autoritatile publice, intra toate in categoria "actelor administrative", care tocmai au fost scoase din sfera conflictelor de interese. 
  • Mai exista un motiv pentru care actele administrative au fost excluse din sfera conflictelor de interese. Surse judiciare au declarat pentru HotNews.ro ca acei parlamentari care si-au angajat rudele pe cabinet (cele 19 cazuri sesizate de ANI la Parchet) vor scapa de acuzatii, fapta fiind practic dezincriminata. 14 cazuri nu vor mai fi trimise in judecata, iar celelalte cinci vor primi cel mai probabil achitare, benficiind de legea penala favorabila, sustin sursele citate.
Modificarile la Codul Penal, facute in secret
Modificarile au fost facute lunii noapte, intr-o sedinta netransparenta a Comisiei Juridice din Camera Deputatilor. Pretextul pentru modificarea Codului Penal a fost o initiativa legislativa din 2011, care prevedea eliminarea din Codul Penal a unei prevederi declarate neconstitutionale.

Informatia a fost publicata pe surse de catre HotNews.ro in jurul orei 14:00. La scurt timp Bogdan Ciuca, presedintele Comisiei Juridice si membru PC, a confirmat pentru HotNews.ro ca deputatii juristi au propus modificarea Codului Penal astfel incat parlamentarii, presedintele Romaniei si profesiile liberale sa fie exclusi din definitia functionarului public. Ciuca a spus ca primarii si sefii de CJ au ramas in aceasta categorie pentru ca sunt ordonatori de credite. Ciuca a confirmat si ca au existat amendamente depuse pentru reducerea unor termene de prescriptie, dar a spus ca nu isi aminteste in ce cazuri.
  • Prima lege care modifica definitia "Conflictului de interese"
Ulterior, potrivit documentelor publicate de Camera Deputatilor, s-a confirmat ca deputatii juristi au adus amendamente la doua legi diferite prin care sa modifice Codul penal.

Prima lege, PL 467/2012 a fost modificata de deputatii juristi astfel incat sa fie modificata definitia "Conflictului de interese", iar pedeapsa maxima pentru conflictul de interese sa fie micsorata de la 5 ani la 3 ani de inchisoare. Legea a fost adoptata in Plenul Camerei Deputatilor unde a fost votata de 266 de deputati.

Vezi aici cum au votat deputatii.

Ce modificare au adus deputatii juristi la definitia Conflictului de interese:

Art. 253/1: Conflictul de interese dupa modificare:
  • Fapta persoanei care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu ce rezultă dintr-un contract de muncă şi o fişă a postului semnate cu o instituţie dintre care cele prevăzute la art. 145 şi care îndeplineşte un act prin care s-a realizat, direct sau indirect, un folos material necuvenit, pentru sine, soţul său, o rudă ori un afin până la gradul II inclusiv, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă şi interzicerea dreptului de a ocupa funcţia publică de care s-a folosit la săvârşirea faptei pentru o durată de maximum 3 ani, calculată începând cu data săvârşirii faptei.
  • Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică în cazul emiterii, aprobării, adoptării sau semnării actelor normative sau administrative, precum şi în cazul încheierii unui act sau a luării unei hotărâri care să privească creaţia, dezvoltarea, pregătirea ştiinţifică, artistică, literară, profesională. (n.r. sublinierile apartin redactiei)
Modificarile fata de varianta originala

Fata de varianta originala, pe langa inlocuirea notiunii de Functionar public cu cea de mai sus, articolul modificat contine si o schimbare a pedepsei maxime de la 5 ani la 3 ani.  In plus, a fost modificata si limita maxima in care se interzicea dreptul de a mai ocupa functia respectiva: de la limita maxima a legii la maxim 3 ani.

Mai mult, fata de varianta originala, conflictul de interse nu se mai aplica si atunci cand se realizeaza un folos direct sau indirect pentru o persoana cu care a existat un raport comercial in ultimii 5 ani.

In plus, fata de articolul original, modificarea deputatilor juristi face ca articolul privind "Conflictul de interese" sa nu se aplice si in cazul semnarii de acte administrative.

In plus, conform modificarii aduse si adoptate, actori-manageri de teatre publice vor fi iertati de acuzatiile de conflict de interese ca urmare a deciziilor pe care ei le iau in folos propriu sau al nevestelor, respectiv sotilor, ori in beneficiul altor rude.
sursa: hotnews.ro

Ti-a placut articolul?

Comentarii