07:29 29 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Fosilele a două creaturi umanoide descoperite recent ne-ar putea schimba viziunea asupra originii omului

12 Sep, 2011 16:57 1770 Marime text

sediba.jpgRămăşiţele străvechi a două creaturi umanoide din Africa de Sud ar putea schimba modul în care vedem originile noastre. Fosilele, datând de acum 1,9 milioane de ani, au fost descoperite în Africa de Sud şi descrise în 2010, specia căreia îi aparţin fiind numită Australopithecus sediba. Dar echipa de cercetători implicată a venit acum cu o serie de analize mai amănunţite. Particularităţi ale creierului, picioarelor, mâinilor şi pelvisului au sugerat că această specie s-ar fi aflat pe linia evolutivă directă către omul modern - Homo sapiens.

Teoriile actuale susţin că ascendenţa omului modern poate fi urmărită înapoi până la o creatură numită Homo erectus, care a trăit cu mai mult de un milion de ani în urmă. Această specie, după opinia paleontologilor, şi-ar putea avea originile în hominidele primitive, precum Homo habilis sau Homo rudolfensis.

Subiectul de dispută legat de A. sebida este acela că, deşi mai în vârstă decât "rivalii" săi, unele trăsături anatomice şi funcţionale erau mai avansate decât cele speciilor de hominide mai recente. Cu alte cuvinte, A. sediba ar fi mai credibil ca strămoş al omului decât Homo erectus.

Fosilele de A. sediba au fost descoperite la Malapa, într-un sit paleontologic amenajat ulterior şi ca destinaţie turistică - celebrul sit al Patrimoniului Mondial "Leagănul Omenirii" (Cradle of Humankind World Heritage Site), aflat în nord-vestul oraşului Johannesburg. Rămăşiţele au fost extrase dintr-o depresiune în sol, formată prin prăbuşirea unor peşteri, datorită eroziunii.

Identificate ca fiind o femeie adultă şi un mascul tânăr, cele două fiinţe au fost, cel mai ă probabil, mamă şi fiu. Ceea ce este sigur este faptul că au murit împreună într-un tragic accident, fie au căzut în peşteră, fie au rămas blocaţi în ea. După moarte, trupurile lor au fost duse de apă într-o groapă, unde s-au fosilizat împreună cu rămăşiţele altor animale care au murit în acelaşi mod.

Continuarea pe: Descopera.ro