Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
21:46 11 10 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Dictatura preţului cel mai scăzut în achiziţiile publice apune Primarii constănţeni spun cum ar trebui reconfigurat întreg cadrul legislativ în domeniu

ro

12 Jun, 2014 00:00 2110 Marime text
De la 1 ianuarie 2014, a intrat in vigoare Regulamentul CE 1336/13/12/2013 privind modificarea directivelor pe achiziţii publice, prin care au crescut pragurile pentru care trebuie aplicate proceduri de achiziții publice, regulament cu aplicabilitate imediată şi directă în România. Noile măsuri în domeniul achizițiilor publice prevăd implementarea de mecanisme menite să simplifice procedura de pregătire a ofertelor şi să permită o mai bună conciliere a exigențelor unei achiziții publice eficiente cu cele ale politicilor orizontale, precum protecția mediului, protecția socială şi inovarea. Abia după jumătate de an de la apariţia cerinţelor europene, în România se ridică problema aplicabilităţii acestora.
Vicepremierul Liviu Dragnea a declarat recent că legislaţia în vigoare trebuie clarificată şi simplificată, pentru că investiţiile sunt întârziate foarte mult, arătând că se va încerca limitarea contestaţiile, una din principalele cauze ale întârzierilor.

În acest context, vicepremierul Dragnea a declarat că a devenit o problemă naţională faptul că se întârzie mult cu finalizarea lucrărilor aflate în execuţie: „S-a înlocuit sistemul de plată de la rambursare la decontare. Cum vin documentele la noi, le decontăm în trei zile. Mai este puţin. Totuşi, 14 luni de zile de întârziere în execuție este un termen foarte mare. Am acceptat ca termenul să fie până la finalul lunii iulie. Este nevoie de un mic efort“, a declarat ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice. Sunt o mulţime de lucrări ce ar fi trebuit finalizateîncă de anul trecut, dar termenul acesta a fost modificat de mai multe ori din cauza contestaţiilor, a siturilor arheologice descoperite în timpul săpăturilor sau al conflictelor de muncă declanşate între muncitori şi reprezentanţii primei firme constructoare.
„Neavând o procedură standard, neavând nişte criterii standard, fiecare şi-a dat cu părerea. Noi vrem să facem o standardizare a documentaţiei de licitaţie, o simplificare a procedurilor de achiziţie. Trebuie să discutăm în mod serios dacă, la lucrări complexe, singurul criteriu care contează este preţul - ceea ce nu este în regulă, deoarece toată lumea este speriată acum şi se uită la preţ, pentru a nu fi acuzată de Curtea de Conturi sau de alte instituţii pentru că a adoptat o decizie greşită", a mai afirmat Liviu Dragnea.

Dacă vicepremierul Liviu Dragnea ia în calcul modificarea procedurilor de achiziţie publică, iar dacă legea va fi întocmită ţinând cont de necesităţile din administraţia publică, acest lucru nu poate reprezenta decât un lucru benefic.

Astfel, potrivit primarului comunei Peştera, Valentin Vrabie, „în tot procesul pe care îl implică achiziţiile publice, este un lucru binevenit realizarea unei standardizări a documentaţiei de licitaţie, în sensul în care în prezent singurul criteriu care contează este preţul. Însă ar trebui luată în calcul mai ales o soluţionare a termenelor, astfel încât timpul procedurilor să fie mai redus. Pentru acest lucru, eu am cel mai bun exemplu: a durat un an şi şapte luni realizarea documentaţiei pentru construcţia unei şcoli - de altfel, cea mai modernă în judeţ -, iar lucrările de ridicare a sediului propriu-zis doar un an de zile“, a afirmat gospodarul-şef de la Peştera, Valentin Vrabie.

Şi primarul Vasile Delicoti consideră că modificarea legislaţiei în vigoare în ceea ce priveşte achiziţiile publice este de bun augur. „În legătură cu procedurile de achiziţie publică, la nivel european există o directivă în care este stipulat că, la lucrări complexe, criteriile care trebuie luate în calcul ar trebui să fie altele, să fie o corelaţie între mai multe criterii, iar calitatea să primeze preţului. Or, în România, astăzi, singurul criteriu care contează este preţul cel mai scăzut oferit de un contractant pentru o lucrare, ceea ce nu este în regulă “. „Personal, am avut situații în care am fost nevoit să asist permanent în decursul lucrărilor de execuţie, întrucât trebuia să mă asigur că lucrarea respectivă corespunde şi din punct de vedere calitativ. Ne costă mult mai mult să refacem o lucrare de proastă calitate, decât să investim corect de la început. Raportul calitate-preţ trebuie asigurat“, a declarat primarul comunei Poarta Albă, Vasile Delicoti.
Şi gospodarul-şef al comunei Saligny, Ion Beiu, susţine că, „din pricina contestaţiilor unora dintre participanţi, lucrările pentru proiectul drumului de exploatare agricolă a întârziat câteva lui bune“.

Şi la Eforie, edilul-şef, Ion Ovidiu Brăiloiu, a declarat că timpul care se pierde în procesul birocratic este cel care omoară investiţiile. „Ceea ce deranjează cel mai mult sunt termenele şi posibilităţile tuturor de a contesta o procedură. Dacă sunt 20 de firme care s-au înscris în procedura de achiziţie, ceilalţi 19 care nu au câştigat pot depune contestaţia, ori, până când CNSC-ul termină de analizat atâtea contestaţii, lucrările sunt ţinte pe loc. Consider că trebuie realizată o pârghie astfel încât contestaţiile nefondate să fie sancţionate“, este de părere primarul oraşului Eforie. „Este un întreg lanţ al slăbiciunilor, pentru că trebuie să alegem preţul cel mai mic, apar contestaţiile, care conduc la întârzieri, suplimentări bugetare şi aşa mai departe“, a mai declarat Ovidiu Brăiloiu.
Noile reglementari, mai clare, mai concise, pot conduce la simplificarea şi la ușurarea procedurilor de achiziție publică, permițând o folosire mai eficientă a veniturilor publice. Rămâne de văzut însă cum vor alege autorităţile române să implementeze noile reglementări europene.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii