Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
08:02 12 12 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Reuniune emoţionantă la jumătate de secol de la eveniment Se întâlneşte echipajul cargoului Bucureşti, prima navă a României care a făcut înconjurul Pământului

ro

10 Aug, 2013 00:00 2880 Marime text
1963 va rămâne în istoria Flotei române ca anul în care pentru prima dată o navă românească – cargoul Bucureşti -  a făcut un voiaj în jurul lumii. Mâine, 11 august se împlinesc 50 de ani de când cargoul Bucureşti a plecat din Dana 0 a Portului Constanţa pentru a face ocolul Pământului. De aceea, Andrei Lazăr unul din membrii echipajului, a decis să-şi revadă foştii colegi, invitându-i la ora 16.00 la restaurantul „Vraja mării”. „Acolo unde am băut ultima bere, înainte de a urca pe navă”, îşi aminteşte nostalgic Andrei Lazăr.

„Echipajul era format din 50 de persoane. Căpitanul navei era Liviu Neguţ, secundul - Boris Cazacu şi ofiţerul III - Romulus Nicolae Moise. Nava Bucureşti a plecat din Dana 0 a Portului Constanţa, pe data de 11 august 1963”, ne-a povestit Andrei Lazăr, unul dintre membrii de atunci ai echipajului. Marşul a durat până pe data de 23 decembrie 1963, când ne-am reîntors în Portul Constanţa. Echipajul a avut parte de vreme frumoasă pe parcursul voiajului, fiind feriţi de furtunile violente de pe Oceanul Pacific, pe care au navigat 28 de zile. „Prima escală am făcut-o la Santiago de Cuba, apoi am ajuns la Havana, unde am descărcat marfa, tractoarele şi utilajele pentru fabrica de ciment. Am plecat apoi în Cienfuegos, de unde am încărcat zahăr pentru China. Următoarea oprire a fost la Guantánamo, de unde iarăşi am încărcat zahăr. În total am încărcat 12.500 de tone de zahăr pe care le-am dus în China. Din Guantánamo am plecat spre Canalul Panama,  prin care am ajuns în Oceanul Pacific”, ne-a mai spus Andrei Lazăr. Traseul cargoului a continuat cu Arhipelagul Hawaii -  Honolu.

O lună numai pe ocean

„La Meridianul 180 am făcut botezul acestuia, fiind prima navă românească care a ajuns acolo. Până la Meridianul 180 am tot dat ceasul înainte cu o oră şi în aşa fel am pierdut o zi. Pentru noi soarele nu a  mai răsărit în dimineaţa zilei de 21 octombrie 1963”, ne-a mai dezvăluit Andrei Lazăr. Pe Oceanul Pacific, cargoul Bucureşti a navigat 28 de zile, timp în care echipajul a avut noroc de marea liniştită, fără multe aventuri.  Din Oceanul Pacific, cargoul a trecut pe lângă Coreea de Sud, în Marea Galbenă. „Am ajuns în estul Chinei, în portul Xinjiang din China, unde am descărcat zahărul. Din Xinjiang am plecat  Shanghai, apoi în Dairen şi Canton, de unde am încărcat utilaje şi fontă pentru România. Din Canton, am plecat spre Singapore, de unde ne-am aprovizionat cu alimente şi combustibil. În China am vizitat un cămin pentru copii, care ne-au cântat un cântec. Ne-au cerut şi nouă să le cântăm ceva româneşte, iar noi le-am cântat «Sanie cu zurgălăi»”, îşi mai aminteşte Andrei Lazăr. Traseul a continuat cu strâmtoarea Malacca, insula Sumatra, portul Ceylon şi Capul Indiei. Ulterior, cargoul a ajuns pe lângă insula Socotra, din apropierea Somaliei, a trecut prin Golful Aden prin strâmtoarea Bab El-Mandeb. De acolo, cargoul a ajuns în Marea Roşie, canalul Suez, portul Said, Marea Mediterană, insulele Greceşti, pe lângă Creta, Dardanele, Bosfor şi apoi în Marea Neagră. „Am avut un voiaj frumos, liniştit. Am avut noroc de timp frumos şi de marea ca oglinda. Am navigat 133 de zile, fiind prima navă românească care a făcut ocolul pământului. În toate porturile am fost primiţi ospitalier, prietenos, călduros. Am trecut prin trei oceane (Atlantic, Pacific, Indian) şi şapte mări (Marea Neagră, Marmara, Egee, Mediterană, Caraibelor, Galbenă şi Roşie), exact ca în poveste”, mai spune domnul Lazăr.


Despre cargoul Bucureşti

Cargoul Bucureşti a fost construit în anul 1962, în Iugoslavia. Pe data de 23 decembrie 1963, având la comandă pe căpitanul de cursă lungă Liviu Neguţ, unul dintre cei mai buni comandanţi pe care i-a avut flota maritimă comercială, cargoul Bucureşti a încheiat prima călătorie în jurul Pământului, o premieră naţională. Performanţa a fost realizată navigând spre vest. Caracteristicile navei Bucureşti: 12.961 tdw; L = 152 m; l = 18,8 m; pescaj = 9 m; V = 14 Nd. Nava a parcurs 27.600 de mile, cu o viteză cuprinsă între 16-18 noduri pe oră. Ofiţerul III al cargoului Bucureşti a fost Romulus Moise. Ulterior acesta a fost primul decan al Facultăţii de Navigaţie şi fostul director al Companiei Naţionale Maritime Navrom.

NOTĂ: 

Facem precizarea că imaginea reprezintă un tablou al pictorului Valentin Donici şi este preluată de pe marinarii.ro/marinarii-ro.

Ti-a placut articolul?

Comentarii