Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
18:56 31 05 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ce propuneri face USR Constanța pentru îmbunătățirea urgentă a programului dedicat IMM-urilor grav afectate de criza coronavirsului

ro

22 Apr, 2020 00:00 2661 Marime text

IMM-urile din județul Constanța sunt foarte afectate de actuala criză, în special cele care activează în domeniul turism, horeca și alte servicii, impactul social al nesusținerii acestora prin programe reale și transparente fiind devastator.

“Actualul program care sprijină IMM-urile și care va fi relansat, cel mai probabil sub aceeaşi formă, nu răspunde nevoilor reale, generează suspiciuni, este complet lipsit de transparență în ceea ce priveşte modul de alocare a fondurilor, iar beneficiarii nu au acces la informații importante (bănci partenere și normele interne ale acestora , plafoane instituții bancare participante, ghid de completare, procedură de lucru)”, afirmă reprezentanții USR Constanța.
USR Constanța solicită revizuirea acestui program astfel încât el să răspundă cu adevarat nevoilor agenților economici afectați de criză. Este absolut necesară amânarea datei de aplicare după ce programul va face obiectul unei dezbateri publice reale.
Dumitru Caragheorghe președinte filiala municipală USR Constanța, vorbește despre de ce lansarea Platformei IMM Invest a fost un fiasco și ce propuneri face USR Constanța pentru îmbunătățirea urgentă a sistemului.
În preambulul OUG 29/2020, Guvernul a menționat că “În circumstanţele excepţionale create de focarul COVID-19, întreprinderile de toate tipurile se pot confrunta cu o lipsă severă de lichiditate”, dar programul de finanțare elaborat nu departajează cu adevărat firmele aflate în această situație (turism, horeca, servicii) de cele a căror activitate nu a fost afectată (comerț cu produse alimentare, farmacii, lucrări publice, etc), susține Caragheorghe.
Acesta mai spune că Procedura de aplicare a venit cu mare întârziere, fipnd netransparentă şi lipsită de claritate.
“Imediat după lansare, platforma IMM Invest a cedat și nici acum nu este accesibilă. Ministrul de Finanțe s-a pierdut în explicații. Conform termenelor legale și anunțului postat pe pagina oficială a Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (FNGCIMM), „Instituțiile de credit mai au timp până la data de 16.04.2020, ora 24.00 să transmită către Fond solicitările de înscriere, nivelul costurilor totale pe care le vor aplica, precum și valoarea estimată a finanțărilor pentru 2020 pe care le vor acorda în cadrul Programului IMM INVEST”, mai spune liderul USR Constanța.
Potrivit acestuia, nici în prezent, pe site-ul oficial nu apar menționate băncile înscrise în program.
USR semnalează că problemele sunt următoarele:
• Lansarea programului înainte ca băncile partenere să fie cunoscute de potențialii beneficiari. Astfel s-a creat o mare confuzie: companiile care aplică nu pot alege decât o singură bancă pentru obținerea facilităților de creditare; nu se cunosc exact plafoanele de garantare și, prin urmare, o întreprindere se poate trezi în postura în care banca selectată să aibă un plafon foarte mic și/sau să aibă norme interne care exclud de la finanțare anumite societăți;
• Modalitatea prin care este structurată procedura de implementare.
Pare că firmele sunt lăsate la mâna hazardului, pentru că este posibil ca numărul de ordine al firmei să nu se încadreze în plafonul și/sau în normele interne ale băncii.
• Regulile de înregistrare neclare: în cazul refuzului unui finanțator, nu este specificat dacă firma își păstrează numărul de ordine pentru a aplica la alta bancă parteneră și dacă această nouă opțiune bancară va mai avea fonduri disponibile.
USR solicită modificarea de urgență a normelor de aplicare și transparentizarea acestui process, deoarece:
• Metoda primul venit/ primul servit”, care nu ține în niciun fel cont de contextul pandemiei, este neadecvată și trebuie eliminată.
• Criteriile de departajare trebuie să țină cont de gradul de afectare datorat crizei produsă de epidemie (profitabilitatea companiei în perioada anterioară pandemiei, perioada de menținere a locurilor de muncă pentru angajați și/sau creare de noi locuri de muncă etc).
• Certificatele de urgență trebuie să aibă la bază analize financiare comparative (ex. martie 2019 vs. martie 2020).
• Plata contribuțiilor bugetare cu scadența anterioară declarării stării de urgență ar trebui să fie un element de prioritizare a solicitării aplicantului.
• Securizarea platformei de înscriere și folosirea celor mai adecvate tehnici în acest scop.
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii