Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
14:53 19 09 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cum motivează instanța suspendarea măsurii suspendat decizia de desființare a clasei a IX-a de la Liceul Tehnologic I.C. Brătianu din Nicolae Bălcescu. Răspunsul ISJ Constanța

ro

19 Sep, 2025 13:02 167 Marime text
Magistrații de la Tribunalul Constanța au decis suspendarea deciziei Inspectoratului Școlar Județean Constanța de desființare a clasei a IX-a de la Liceul Tehnologic I.C. Brătianu din Nicolae Bălcescu. 

Solutia pe scurt: Respinge excepţia lipsei de interes invocată de pârâtul Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa prin întâmpinare, ca neîntemeiată. Admite cererea de chemare în judecată, astfel cum a fost precizată, formulată de reclamantul Surlucianu David – Dorinel în contradictoriu cu pârâţii Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa şi Liceul Tehnologic I. C. Brătianu Nicolae Bălcescu. Suspendă executarea art. 3 alin. (1) din Hotărârea nr. 62/25.08.2025 a Inspectoratului Şcolar Judeţean Constanţa până la pronunţarea instanţei de fond. Executorie de drept. Obligă pârâtul Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa să plătească reclamantului suma de 20 lei cu titlu de cheltuieli de judecată constând în taxa judiciară de timbru. Cu drept de recurs în termen de 5 zile de la comunicare. Cererea de recurs se depune la Tribunalul Constanţa. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei, astăzi, 15.09.2025“ - conform Portalului Instanțelor de Judecată. 

Potrivit unui comunicat al ISJ Constanța, în hotărârea de instanță prin care se suspendă executarea art. 3 alin. (1) din Hotărârea nr. 62/25.08.2025 a Inspectoratului Școlar Județean Constanța până la pronunțarea instanței de fond, în dosarul nr. 4444/118/2025, se motivează următoarele:

„În schimb, așa cum s-a menționat supra, motivul de nelegalitate fundamentat pe depășirea competenței îndeplinește exigențele art. 2 alin. (1) lit. t) din Legea nr. 554/2004.
În acest sens, instanța reține că, în aparență, analiza prevederilor Legii nr. 198/2023 și ale Regulamentului — cadru din 5 octombrie 2011 de organizare și funcționare a inspectoratelor școlare aprobat prin Ordinul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului nr. 5530/2011 relevă aspectul că printre atribuțiile unui inspectorat școlar județean nu se regăsește și cea de desființare a unor formațiuni de studiu constituite în baza art. 15 alin. (1) lit. f) din Metodologia-cadru din 4 septembrie 2023 de organizare și funcționare a consiliilor de administrație din unitățile de învățământ preuniversitar aprobată prin Ordinul Ministerului Educației nr. 6223/2023, așa cum este cea vizată de art. 3 alin. (1) al Hotărârii nr. 62/25.08.2025, în speță, această formațiune de studiu fiind menținută prin hotărârea din data de 22.08.2025 a consiliului de administrație al Liceului Tehnologic I. C. Brătianu Nicolae Bălcescu.”.

 
Conform ISJ Constanța, din Anexa 1 a REGULAMENTULUI-CADRU din 5 octombrie 2011 privind organizarea şi funcţionarea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, aprobat prin Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011, regulament invocat de instanță, se precizează următoarele:

Articolul 11
Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii:
o) dezbate şi aprobă proiectul planului anual de şcolarizare şi al reţelei şcolare;
o^1) aprobă funcţionarea formaţiunilor de preşcolari din grupa mare sau de elevi sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, în situaţii excepţionale, pe baza unei justificări corespunzătoare, ţinând seama de încadrarea în costul standard per elev şi în numărul maxim de posturi aprobat pentru învăţământul preuniversitar la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti.
u) analizează calitativ şi cantitativ nivelul de şcolarizare şi stabileşte măsurile de reglare la nivelul judeţului/ municipiului Bucureşti;
y) stabileşte cadrul de organizare a examenelor şi evaluărilor naţionale, a admiterii în liceu, a examenelor de certificare a competenţelor profesionale şi a concursurilor şi olimpiadelor şcolare, conform metodologiilor emise de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului;
z) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, ordine şi metodologii ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.

 
Referitor la litera y) menționată mai sus, ISJ Constanța a precizat deja prin comunicat de presă că obligația Comisiei de admitere județene, precizată în Calendarul de admitere în învățământul liceal și profesional, pentru anul școlar 2025 – 2026, este aceea de a rezolva, între 21 august și 22 august 2025, situațiile de la nivelul unităților de învățământ la care, în urma celor două etape de admitere, nu s-au constituit în limitele legale formațiuni de studiu, prin redistribuirea candidaților admiși la clase/grupe și calificări la care nu s-au constituit efectivele minime legale.
 
Referitor la litera z) menționată mai sus, ISJ Constanța face următoarele precizări din Metodologia privind fundamentarea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar de stat, evidenţa efectivelor de antepreşcolari/preşcolari şi elevi şcolarizaţi în unităţile de învăţământ particular pentru anul şcolar 2025-2026, aprobată prin ORDIN nr. 7.871 din 20 decembrie 2024:

Articolul 6
Pentru fundamentarea proiectului planului de şcolarizare pentru învăţământul liceal, în cadrul criteriului relevanţei - conform căruia educaţia răspunde nevoilor de dezvoltare socioeconomică - se vor urmări:
b)analiza şi soluţionarea integrală a solicitărilor operatorilor economici pentru şcolarizarea în învăţământul preuniversitar tehnologic, inclusiv în sistem dual, cu excepţia situaţiilor care pot fi motivate obiectiv în legătură cu autorizarea/acreditarea unităţilor de învăţământ, capacitatea de şcolarizare existentă sau imposibilitatea constituirii formaţiunilor de studiu în limitele efectivelor de elevi stabilite prin reglementările în vigoare;
Articolul 15


(3) În situaţia în care la nivelul consiliului de administraţie al inspectoratelor şcolare se operează modificări în proiectul planului de şcolarizare propus, inspectoratele şcolare au obligaţia să comunice în scris unităţilor de învăţământ aceste modificări.

De asemenea, conform ISJ Constanța, în aceeași hotărâre de instanță se precizează:

„Nu în ultimul rând, instanța reține că este îndeplinită și cerința pagubei iminente în sensul art. 2 alin. (1) lit. ș) din Legea nr. 554/2004, prin desființarea formațiunii de studiu reclamantul fiind pus în situația de a face zilnic naveta, de luni până vineri, din localitatea de domiciliu până în Municipiul Constanța ori de a se muta temporar în Municipiul Constanța prin închirierea unei locuințe, ambele variante implicând costuri suplimentare pentru reclamant și părinții acestuia.”.

 În replică, ISJ Constanța menționează elemente legislative din LEGEA învățământului preuniversitar nr. 198 din 4 iulie 2023
 

Art.83
(1) Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculați în cadrul unităților de învățământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităților de învățământ preuniversitar care funcționează după un curriculum străin, prevăzut la art. 117 alin. (10) lit. r) pct. (iv), beneficiază de gratuitate, în condițiile legii, la serviciile publice de transport public local, inclusiv metropolitan și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului școlar, în scopul asigurării dreptului la educație, în conformitate cu prevederile unei hotărâri de Guvern inițiate de Ministerul Educației și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, cu consultarea structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale.
(2) Finanțarea gratuității prevăzute la alin. (1):
a) pentru transportul public local și metropolitan rutier se asigură din bugetele locale, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, aprobate anual cu această destinație;
b) pentru transportul public rutier județean și interjudețean se asigură elevilor de nivel liceal care sunt școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu pentru cheltuielile de transport dus-întors, în funcție de distanța dintre localitatea de domiciliu și localitatea în care sunt școlarizați, pe durata cursurilor școlare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației și Cercetării, prin inspectoratele școlare, către operatorii de transport public, în conformitate cu hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (1);

 
Nu în ultimul rând, ISJ Constanța menționează că astăzi, 19.09.2025, la clasa de învățământ profesional de la Liceul Tehnologic I. C. Brătianu Nicolae Bălcescu, menținută prin hotărârea de instanță, nu este înscris decât un singur elev, altul decât cel care a demarat acțiunea în instanță.

Elevul care s-a adresat instanței este în continuare înscris, conform datelor de astăzi din SIIIR, la un liceu particular din municipiul Constanța, în condițiile în care liceul din Nicolae Bălcescu are clasa repusă în SIIIR de luni, 15.09.2025, de când s-a hotărât acest lucru în instanță.
Tot astăzi, 19.09.2025, este ultima zi în care trebuie finalizată operarea modificărilor la planul de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026 și asocierea elevilor la formațiunile de studiu, mai transmite ISJ Constanța. 
 

Citește și. 


Magistrații de la Tribunalul Constanța au suspendat decizia de desființare a clasei a IX-a de la Liceul Tehnologic I.C. Brătianu din Nicolae Bălcescu (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii