Interviu cu Oana Silviana Crăciun (OMD Mamaia-Constanța) - Constanța trebuie să devină o destinație pentru 365 de zile
Interviu cu Oana Silviana Crăciun (OMD Mamaia-Constanța) - Constanța trebuie să devină o destinație pentru
30 May, 2025 10:04
ZIUA de Constanta
611
Marime text



- Municipiul Constanța și stațiunea Mamaia sunt în plină repoziționare pe harta destinațiilor europene, într-un context turistic în continuă evoluție.
- Zona are capacitatea de a atrage vizitatori nu doar vara, ci pe tot parcursul anului, mizând pe diversitate și specific local.
- Am discutat cu reprezentantul Organizației de Management al Destinației Mamaia Constanța, Oana Silviana Crăciun, despre planurile, provocările și inițiativele din spatele scenei turistice locale.
- Cooperarea între autorități și mediul privat este esențială pentru un turism sustenabil și atractiv pe termen lung.
Cu un potențial imens atât în zona de turism estival, cât și în cel urban și cultural, Constanța încearcă să își regăsească identitatea și să atragă vizitatori pe tot parcursul anului.
Pentru a înțelege mai bine direcțiile actuale de dezvoltare, provocările întâmpinate și strategiile de promovare implementate, am stat de vorbă cu Oana Silviana Crăciun, specialist în comunicare și relații publice al Organizației de Management al Destinației (OMD) Mamaia Constanța.

Interviul de mai jos oferă o imagine detaliată asupra felului în care turismul constănțean evoluează, cum se adaptează cerințelor moderne ale vizitatorilor și ce rol joacă colaborarea dintre sectorul public și cel privat în conturarea unei destinații sustenabile și atractive.
1. Cum a evoluat turismul în municipiul Constanța în ultimele sezoane estivale? Care sunt tendințele principale observate?
În ultimele sezoane estivale, turismul în municipiul Constanța pe litoralul românesc a înregistrat o evoluție pozitivă, evidențiind tendințe clare de diversificare a ofertei și de adaptare la cerințele turiștilor. Principalele direcții observate au constat în creșterea numărului de nopți de cazare atât în oraș, cât și în stațiunea Mamaia, dar și creșterea numărului de turiști români și străini în destinație.
Atât în orașul Constanța, cât și în stațiunea Mamaia hotelierii vin în fiecare an cu o ofertă diversificată, iar hotelurile au înregistrat în ultimii ani multiple renovări constând în facilități și servicii noi. Au fost construite noi locații de cazare din segmentul de 4****, dar și apart hoteluri de lux care concurează cu hotelurile de 5*****.

2. Care sunt principalele provocări cu care se confruntă turismul urban în Constanța, comparativ cu stațiunea Mamaia?
Turismul urban în Constanța – Provocări principale
Infrastructură turistică insuficient dezvoltată.
Lipsa unor rute turistice bine semnalizate sau a centrelor de informare turistice.
Valorizarea incompletă a patrimoniului cultural.
Sezon turistic foarte scurt. Constanța este văzută mai mult ca o destinație de city break pentru plajă, decât ca una cu potențial cultural și istoric major.
Puține evenimente majore culturale sau de divertisment în extrasezon.
Strategia de marketing turistic coerentă se află în plin proces de implementare, alături de realizarea manualului de branding, în urma concursului național pentru găsirea unui logo pentru orașul Constanța, în timp ce stațiunea Mamaia este bine marketată ca destinație de vacanță.

3. Ce măsuri sau strategii are OMD Mamaia-Constanța pentru a promova mai bine obiectivele turistice din oraș, cum ar fi centrul vechi, Portul Turistic Tomis, Muzeul de Istorie sau Cazinoul?
Depinde la ce strategii ne referim, o organizație din domeniul turismului ar trebui să dețină mereu strategii de promovare online și strategii offline.
În privința strategiilor de marketing online, toate obiectivele turistice din municipiul Constanța, dar și cele din județul Constanța au fost incluse în primul rând în materialele de marketing pe care OMD Mamaia Constanța le-a prezentat la desk-ul Mamaia Constanța Black Sea Coast pe care l-a deținut în cadrul târgurilor de turism internaționale la care a participat alături de reprezentanții Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT). Broșurile de prezentare ale destinației, disponibile în limba română și în limba engleză au inclus toate atracțiile turistice din municipiu și din județ. Totodată, filmele de promovare a destinației Mamaia Constanța au deținut subtitrări în limba română, în limba engleză, în limba franceză și în limba italiană.
În funcție de piața căreia ne-am adresat, atât agențiile de turism cât și touroperatorii străini, dar și publicul larg au avut parte de prezentări tematice în funcție de tipologia fiecărei piețe – turism de tip luxury, family, de divertisment, de tip city-break sau de tip leisure.
Toate atracțiile din muncipiu și din județ au beneficiat totodată de promovare prin postări în social media realizate de bloggeri, influenceri, jurnaliști și content creatori din România și din străinătate, care au deținut contracte de parteneriat cu OMD Mamaia Constanța timp de câteva luni sau 1 an.
Hotelurile din Constanța și din stațiunea Mamaia, dar și atracțiile și serviciile oferite în destinație au fost incluse în articole digitale promovate atât în presa din România, cât și în mass media din străinătate.
Paginile oficiale de Facebook, Instagram, Tik Tok, Linkedin și You Tube ale asociației au promovat mereu evenimentele culturale și de divertisment care au avut loc în destinație pentru publicul larg, român și strain.
4. Există un plan de promovare a orașului Constanța ca destinație turistică pe tot parcursul anului, nu doar sezonier?
Da, bineînțeles că există. Media Plan-urile de promovare se realizează mereu în primele 4 luni ale anului pentru noul sezon estival, iar campaniile de promovare continuă și în afara sezonului.
Aceste Media Plan-uri fac parte din contractele încheiate cu partenerii media, dar și cu tour operatorii străini și români alături de care organizăm diverse evenimente, fie că aceste evenimente au loc la noi în destinație sau în deplasare în alte țări sau regiuni din România.
5. Cum colaborează OMD Mamaia-Constanța cu autoritățile locale și mediul privat pentru dezvoltarea turismului urban?
Avem o colaborare strânsă cu autoritățile locale, însă încă o dată amintim aspectele legate de profilul și organizarea fiecărei instituții pentru că multe persoane, atât publicul larg cât și reprezentanți ai mass media confundă rolul asociației noastre și scopul pentru care am fost înființați.
OMD Mamaia Constanța promovează destinația – adică orașul Constanța și stațiunea Mamaia. Orice aspect care ține de funcționalitatea serviciilor din destinație, fie că vorbim de unele servicii ale hotelurilor sau vorbim de infrastructură – drumuri ori funcționalitatea unui obietiv turistic sau al altuia, aceste aspecte nu mai țin de noi. Știți foarte bine cine se ocupă de plajele din Constanța – ABADL, cine se ocupă de drumurile din municipiu și din județ, cine se ocupă de siguranța cetățeanului aflat în vacanță pe litoral. De multe ori primim solicitări care nu țin de noi, iar aceste solicitări sunt primite inclusiv din partea mass-media.
Suntem o asociație de utilitate publică care a fost înființată cu scopul de a crea o punte între autoritățile publice și mediul privat, noi putem cel mult solicita mai departe către autoritatea competentă fie date statistice, fie solicitări scrise venite către noi din domeniul turismului. Însă rezolvarea acestor solicitări ține de fiecare instituție în parte, nu de OMD.
În privința mediului privat avem parteneriate foarte bune în care ne sprijinim reciproc acolo unde este posibil. Fie că vorbim de hotelieri, restaurante, baruri, pub-uri sau alte locații turistice de pe litoral, încurajăm mereu mediul antreprenorial, dar îl și sprijinim prin diverse proiecte.

6. Cum răspunde Constanța cerințelor turiștilor moderni în materie de digitalizare, infrastructură și experiențe personalizate?
În materie de digitalizare vorbim de promovare, care s-a mutat cu totul în mediul online. Televiziunile, chiar și voi ca ziar online local știți foarte bine că aveți mult mai mult impact în digital decât în mediul offline. Și tot aici, amintesc despre faptul că în curând și OMD Mamaia Constanța va avea un website oficial – ne aflăm încă în lucru pentru ca fiecare detaliu să fie bine așezat și structurat.
În privința infrastructurii (vorbim de infrastructura turistică) se depun anual eforturi de către autoritățile publice implicate în siguranța turistului, aceste aspecte trebuie să le adresați instituției care se ocupă de serviciul public pe care îl solicitați, așa cum am amintit anterior. Dacă vorbim de experiențe personalizate, suntem conștienți de faptul că profilul turistului român s-a schimbat.
Atât turistul tânăr, cât și cel senior caută experiențe autentice în plan local, dar și în plan național. Nu este suficient să te cazezi la hotel și să stai la plajă câteva zile. Putem împrumuta sau învăța dacă vreți de la străini, pentru că percepția pe care presa de cele mai multe ori a implementat-o ca viziune despre turismul local este că românii aleg litoralul grecesc, cel bulgăresc sau pleacă în alte destinații de plajă din Europa. Ei bine, înainte de a eticheta destinația Mamaia Constanța, să amintim faptul că mulți români aleg litoralul românesc, chiar dacă nu vin în fiecare an la Mamaia sau în Constanța, poate aleg alte stațiuni pentru diversificare.
Totodată, așa cum românii pleacă în Grecia, Turcia, Italia sau Spania, să știți că sunt și mulți străini care vin la Mamaia sau aleg orașul Constanța pentru un city break. Faceți un test dacă vreți. În lunile iulie sau august, faceți o plimbare seara în piața Ovidiu din Constanța – veți vedea mulți turiști străini în grupuri organizate alături de ghid fie turiști individuali care servesc masa la restaurantele și terasele din centrul vechi al orașului. Fie că vin în Constanța într-o excursie de o zi, pentru câteva ore sau pentru câteva zile, Constanța are turiști străini și sunt fascinați de oraș, dacă stați de vorbă cu ei.
Deocamdată nu avem suficiente experiențe turistice personalizate. Pentru asta, încercăm să implementăm excursii de o zi în destinație, atât pentru turiștii români, cât și pentru cei străini.
Pentru ca acest lucru să se întâmple, prestatorii de activități în destinație trebuie profesionalizați. Avem posibilitatea să organizăm excursii de o zi fie pe Dunăre, fie diverse vizite și activități în județ, dar operatorii din turism sunt reticenți să se îndrepte în această direcție.
Județul Constanța ca destinație deține la nivel de cazare o varietate de categorii de turiști, de la turismul de tip family/ leisure la cel de aventură, istoric, religios. Oferta este largă, resursa umană însă puțină, iar deschiderea agențiilor către astfel de activități/ excursii este redusă.
Pe viitor ne dorim să reușim implementarea unui pachet de experiențe personalizate cu tradiții, obiceiuri locale din zona Dobrogei, un stil rustic sau mai arhaic dacă vreți a ceea ce înseamnă o drumeție în județul Constanța. Este la stadiu de proiect, dacă vom găsi partenerii potriviți care să se implice alături de OMD Mamaia Constanța și OMD Județul Constanța, pot ieși experiențe minunate.

7. Ce rol are turismul cultural și de city break în strategia OMD pentru Constanța?
Atât turismul cultural, cât și cel de city-break dețin roluri importante în strategia pentru OMD Mamaia Constanța. Turismul cultural diferențiază atât publicul local de cel național, cât și cel din străinătate de restul românilor. Turismul de tip city-break este căutat atât de români, cât și de străini în căutare de aventură, relaxare sau distracție pe litoral. Orașul Constanța este frecventat cel mai mult de bucureșteni, care văd în turismul de tip city-break o opțiune viabilă pentru finalul de săptămână. Au la dispoziție Autostrada Soarelui, accesul pentru ei fiind facil. Străinii care aleg Constanța și stațiunea Mamaia pentru un city-break își doresc fie aventură prin excursiile pe care le pot face la diverse atracții turistice din municipiu și din județ, fie turism de tip luxury – cluburile din stațiunea Mamaia, evenimentele, muzica bună și numeroasele facilități ale plajelor private sunt ceea ce aceștia caută.

Citește și
OMD Mamaia-Constanța Stațiunea Mamaia, destinația perfectă pentru minivacanța de Rusalii
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii