Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
21:31 21 09 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu online cu Mitică Iosif, preşedinte al SLSIP Constanţa Tema este - De ce ameninţă sindicatele din învăţământ cu greva generală?

ro

08 Feb, 2018 00:00 2196 Marime text
Cadrele didactice ameninţă cu noi proteste, nemulţumite de reacţia guvernului faţă de rezolvarea problemelor din Educaţie. Dacă în următoarele două săptămâni nu se găsesc soluţii pentru revendicările pe care le au, sindicaliştii din învăţământul preuniversitar constănţean spun că vor declanşa proteste, care pot ajunge până la grevă generală.
 
Despre revendicările angajaţilor din Educaţie, comasarea claselor şi a posturilor, bugetul prea mic per elev şi calendarul protestelor discutăm vineri, de la ora 13.30, în cadrul unui interviu online, cu Mitică Iosif, preşedinte al SLSIP Constanţa.
 
Aşteptăm întrebările dumneavoastră adresate prin formularul de comentarii la sfârşitul articolului sau la adresa interviu@ziuact.ro.
 

Realizator: Lavinia SICLITARU

 
Nota redacţiei: Pentru a păstra coerenţa şi relevanţa discuţiei, nu vom valida comentariile care nu se referă la temele anunţate, care nu conţin întrebări sau care constau în atacuri la persoană.

Întrebările redacţiei:
 
1. S-a ajuns din nou, în situaţia în care sindicaliştii dau ultimatumuri: dacă în maximum două săptămâni nu vor fi negocieri, se va trece la acţiuni de protest, inclusiv la grevă generală. De ce?

Prof. Mitică Iosif:  Ultimatumul pe care FSLI l-a dat actualului Guvern  este o expresie a tensiunilor acumulate in sistemul de invatamant preuniversitar si o manifestare a deznadejdii in conditiile in care, legea nu este respectata de catre cei care o elaboreaza si trebuie s-o aplice, oameni politici care nu acorda niciun fel importanta dialogului social.
Suntem nemultumiti de faptul ca educatiei nu i-a fost alocat procentul de 6% din PIB asa cum prevede articolul 8 al Legii 1/2011, de degradare a statulului profesional al angajatilor din sistemul de invatamant preuniversitar si de, modul umilitor in care ne regasim in grila de salarizare legea Legea 153/2017, acolo unde, cel mai mare coeficient de ierarhizare pentru un profesor cu studii superioare de lunga durata, gradul didactic I si peste 25 de ani vechime, este 2,21. In conditiile in care, grila de salarizare a fost stabilita pe raportul 1/12.

2. Nu cumva cadrele didactice ar trebui să facă mai mult decât să „ameninţe“, ca să fie luate în serios?

Prof.Mitică Iosif: Fara doar si poate, singurul mod prin care poate fi zdruncinat acest edificiu politic ostil invatamantului, nu poate fi decat o actiune generala de protest, care poate sa inceapa cu pichetari, cu marsuri, cu mitinguri , care trebuie sa culmineze cu o greva generala. Din pacate, in 2017, cand se prefigura adoptarea legii de salarizare a personalului bugetar, cu mentinerea, celor din invatamant in ultima treime a grilei, am incercat sa organizam blocarea examenelor nationale, am organizat un referendum pentru declansarea grevei, dar din pacate, ambele demersuri au esuat, pentru ca nu au fost sustinute de angajatii si membrii de sindicat din unitatile de invatamant pentru ca unii de tem pentru siguranta locurilor de munca.
 
3. Vă propun să discutăm pe rând despre nemulţumirile colegilor dvs. O pondere importantă a revendicărilor o constituie modificările legislative privind salarizarea, din cauza cărora sunt angajaţi care trebuie să vină cu bani de acasă pentru a acoperi contribuţiile sociale. Care sunt situaţiile în care personalul din învăţământ va aduce bani de acasă sau va avea salarii mai mici decât anul trecut?


Prof.Mitică Iosif: Situatia neplacuta din acest punct de vedere, viseaza salariatii care sunt angajati cu fractiuni de norma sau post, pentru ca de la 1 ianuarie 2018, s-a facut transferul contributiilor catre stat, exclusiv pe seama salariatilor, iar modificarea Codului Fiscal, impune, plata contributiilor catre stat prin raportarea la valoarea salariului minum brut garantat in plată, care momentan este 1900 de lei.
 
4. Alte nemulţumiri vizează finanţarea unităţilor şcolare în baza costului standard per elev. Vă rog să detaliaţi… Ce este până la urmă acest standard per elev şi cum a reuşit să creeze haos în sistem?


Prof. Mitică Iosif: In primul rand, in opinia mea, costul standard per elev nu este calculat corect si nu pleaca de la nivelul nevoilor unitatilor de invatamant. Din acest motiv, sumele nu au cum sa acopere nevoile scolii, determinand uneori, conducerea acestora, fie sa incalce legea, fie sa adopte masuri care nu sustin egalitatea de sanse a elevilor si calitatea in educatie, totul pentru a se incadra in bugetul aloca.
 
5. Riscă şcolile şi grădiniţele să rămână fără secretare şi contabili? Şi fără personal administrativ?


Prof Mitică Iosif: Da, întrucat de la 1 ianuarie 2018, personalul didactic auxiliar si nedidactic, nu poate sa aiba mai mult o norma si jumatate. Au existat posturi ocupate pe fractiuni de norma, peste o norma si jumatate, la care anagajatii respectivi au fost obligati sa renunte. In aceasta situatie, in conformitate cu prevederile OUG90/2017, la doua posturi unice vacantate, nu se poate organiza concurs sau examen, decat pentru unul singur. In aceste conditii, daca cel care a renuntat avea doar jumatate de norma, nu poti organiza acum concurs decat pentru 0,25 din norma. Este posibil sa se produca blocaje in scolile si gradinitele in care exista astfel de situatii, pentru ca pe de o parte, nu stiu cine va merge la concurs pentru a ocupa o astfel de fractiune de norma si pe de alta parte, procedura de angajare dureaza 45 de zile.
 
6. Cum vor fi plătite salariile dacă unităţile de învăţământ nu vor mai avea contabili care să semneze statele şi ordinele de plată?


Prof. Mitică Iosif:  Nu stiu, dar este datoria directorilor si a Consiliilor de Administratie sa se zbata pentruz rezolvarea acestei situatii. In afara concursurilor si examenelor pe post, Sindicatul a obtinut o metodologie prin care este reglementat transferul si pentru personalul didactic auxiliar. Noi am atras atentia Ministerului Educatiei inca din decembrie 2017, in ianuarie 2018 pot sa apara astfel de situatii.
 
7. Contribuţiile sociale trebuie plătite la nivelul salariului minim pe economie. Cum îi afectează această modificare fiscală pe angajaţii din Educaţie?


Prof. Mitică Iosif: Din ce m-am informat nu sunt cresteri de salarii net, dar cei cu norma intreaga nu vor pierde la salariu raportat la luna decembrie 2017, ca urmare a cresterii cu 25% a veniturilor brute de la 1 ianuarie 2018. Doar cei cu fractiuni de norma vor fi afectati, asta daca nu cumva, Ordonanta adoptata ieri (n.r. 8 februarie 2018), a rezolvat aceasta situatie nedorita.
 
8. Cum rămâne cu sporurile solicitate de sindicaliştii din învăţământ?


Prof. Mitică Iosif: Din pacate, in relatia cu decidentii politici din Romania, consultarea sindicatelor nu inseamna aproape niciodata si acceptarea punctelor de vedere ale acestora. Astfel, pe 29 ianuarie 2018, FSLI a cerut imperativ Guvernului Romaniei, sa retraga de pe ordinea de zi proiectul de regulament cadru privind stabilirea locurilor de munca a categoriilor de personal si a marimii concrete a sporului pentru conditii de munca, in conditiile in care se constatase faptul ca, in acel proiect, propunerile sindicatelor referitoare la cuantumul sporurilor si categoriile de personal care sa beneficieze de acestea, nu apareau. Trecand peste solicitarea FSLI, Guvernul a adoptat HG 34/2018, unde personalul din invatamantul preuniversitar se regaseste in zona celor mai mici valori ale sporurilor iar conditiile pentru primirea acestor sporuri nu pot fi indeplinite decat de un numar foarte mic de salariati.
 
9. Aveţi mulţi colegi care se plâng că nu le-au fost restituite dobânzile sau drepturile în urma hotărârilor judecătoreşti definitive. Când vor fi încasate sumele, având în vedere că în cazul unora au trecut mai bine de doi ani?


Prof. Mitică Iosif: Este foarte adevarat, au motive de nemultumire, dar nu sindicatele sunt vinovate de intarzierea platii acestor sume. Noi am avut intalniri cu toti premierii din ultimii trei ani de zile, si am primit de fiecare data, asigurari ca sumele se vor recupera. OG 90/2017, prevede faptul ca, sumele care trebuie platite pe baza hotararilor judecatoresti, fie ca reprezinta drepturi salariale, fie dobanzi penalizatoare, incep sa fie platite, esalonat din 2018, cand se va plati prima transa de 5%.  Din discutiile pe care le-am avut cu fostul Cabinet, obtinusem  promisiunea unui efort prin care sa se plateasca integral aceste sume pana in 2019.
 
10. Care este calendarul de negocieri pentru următoarele două săptămâni, până la momentul în care se va trece la primele forme de protest al dascălilor, de pichetare a sediilor Prefecturilor din toată ţara?


Prof. Mitica Iosif:  Colegiul National al liderilor FSLI a decis sa sea noului Guvern o perioada de doua saptamani de la instalare pentru a se aseza alaturi de ei la masa negocierilor. In situatia in care vom constata lipsa de interes pentru rezolvarea problemelor tuturor angajatilor din invatamant, vom organiza un calendar de proteste, care va incepe cu pichetari ale institutiilor statului, marsuri si mitinguri de protest si va culmina cu organizarea unui referendum pentru declansarea grevei generale.

Întrebări venite din partea cititorilor:
Asistăm în ultimii ani la o degradare a învățământului românesc direct proporțională cu numărul de miniștri care continuă să creadă că numai ce propun domniile lor duc la reformă și progres. Îi invit să cerceteze temeinic cauzele care au dus la scăderea coeficientului de inteligență a poporului român din 1989 până în prezent. Măsuri precum desființarea școlilor profesionale, stabilirea unei sume fixe per elev (per capita in documentele Ministerului), comasarea claselor, susținerea competențelor pentru examenul de bacalaureat în mijlocul anului școlar când există elevi cu situația școlară neîncheiată sau în stare de corigență pe primul semestru, statutul cadrului didactic la discreția părinților și a elevilor care par să știe mai bine ce trebuie să facă profesorii, programele școlare in permanentă dezbatere publică sunt doar câteva aspecte ce contribuie la declinul constant al învățământului și educației.

Prof. Mitica Iosif:  Numarul nepermis de mare de demnitari ai educatiei, de legi ale educatiei si de asa-zise reforme ale sistemului au lipsit invatamantul romanesc de doua componente de baza: stabilitatea legislativa si predictibilitatea. Salarizarea nemotivanta a personalului didactic nu mai face atractiva cariera didactica, nu mai atrage elitele iar tinerii absolventi de studii superioare care vin totusi in invatamantul preuniversitar o fac doar temporar, in cautarea unui alt loc de munca.

Conversaţie chat:

invitatZIUA: buna ziua. asteptam intrebarile dvs

anon3094: Buna ziua! Este benefic amestecul politicului în învăţământul românesc?

anon3094: Cum comentati revenirea Gabrielei Bucovala in fruntea ISJ Constanta? Cu cine SLSPI colabora mai bine: cu Petrica Miu sau cu Gabriela Bucovala?

invitatZIUA: Amestecul politicului este un punct slab in existenta sistemului de invatamant, care nu ar trebui sa existe decat la nivelul alocarii de fonduri pentru unitatile de invatamant.

invitatZIUA: In rest, ocuparea functiilor de indrumare si control in invatamant ar trebui sa aiba la baza doar criteriille competentei profesionale.

invitatZIUA: Nu pot comenta o decizie a unei instante judecatoresti, daca instanta a hotarat asa, inseamna ca argumentele doamnei Bucovala au fost considerate valide, anuland astfel decizia de eliberare din functie emisa de Ministerul Educatiei Nationale.

invitatZIUA: Colaborarea dintre ISJ si Sindicat, nu trebuie sa depinda de numele inspectorului scolar general, ci trebuie sa tina seama, intotdeauna, de respectarea legii si interesul angajatilor din invatamant.

anon3334: dar totusi....

invitatZIUA: consider ca am raspuns la intrebarile dvs.

anon4537: Se anunta proteste in invatamant. Desigur este dreotrul dvs. Dar la elevi v-ati gandit?

anon4537: si ase ne plangem ca avem specialisti nepregatiti in toate domeniile

maria: in Romania se pune accentul pe profesor, nu pe elev! Copii au diverse materii, doar ca profesorii sa aiba o norma didactrica intrega. Nu credeti ca ar trebuie facute, in acest sens, schimbari. Sa dispara mai multe materii inutile din programa scolara?

invitatZIUA: Ne-am gandit la elevi. In opinia mea, refacerea statutului si a demnitatii profesionale a cadrului didactic este in primul rand un mare beneficiu pentru elevi. Pentru ca un profesor bine pregatiti profesional si motivat dpdv financiar, este un om care se va dedica misiunii sale de educare si formare a tinerei generatii.

invitatZIUA: ptr Maria: Planurile cadru, documentele care contin lista de materii din trunchiul comun si numarul de ore pe cicluri de studii, nu sunt elaborate de cadrele didactice, ci catre specialistii din Ministerul Educatiei Nationale si cei din Institutul pentru Stiintele Educatiei.

invitatZIUA: va multumim pentru intrebari. o zi frumoasa.

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Anka Nicolescu 08 Feb, 2018 13:24 Asistăm în ultimii ani la o degradare a învățământului românesc direct proporțională cu numărul de miniștri care continuă să creadă că numai ce propun domniile lor duc la reformă și progres. Îi invit să cerceteze temeinic cauzele care au dus la scăderea coeficientului de inteligență a poporului român din 1989 până în prezent. Măsuri precum desființarea școlilor profesionale, stabilirea unei sume fixe per elev (per capita in documentele Ministerului), comasarea claselor, susținerea competențelor pentru examenul de bacalaureat în mijlocul anului școlar când există elevi cu situația școlară neîncheiată sau în stare de corigență pe primul semestru, statutul cadrului didactic la discreția părinților și a elevilor care par să știe mai bine ce trebuie să facă profesorii, programele școlare in permanentă dezbatere publică sunt doar câteva aspecte ce contribuie la declinul constant al învățământului și educației.