Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
10:11 23 09 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ce fel de şoferi se află la volanul taximetrelor Lică Neagu, preşedintele Camerei Taximetriştilor din Constanţa, doreşte montarea unei staţii prin care şoferii să ţină legătura permanent cu poliţia

ro

25 Aug, 2018 00:00 5918 Marime text
Lică Neagu, preşedintele Camerei Taximetriştilor din Constanţa, a vorbit în cadrul unui interviu acordat reporterilor ZIUA de Constanţa despre criteriile care trebuie îndeplinite pentru a obţine autorizaţia de taxi, tipurile de şoferi care se află în trafic, câţi au dosare penale sau ce fel de conduită ar trebui să aibă un taximetrist în relaţia cu clientul.
 
Puţini oameni ştiu că, dacă te urci pe scaunul din faţă al autoturismului, şoferul de taxi riscă o amendă de 400 de lei dacă nu sesizează persoana să se urce pe bancheta din spate. Astfel, potrivit legislaţiei în vigoare, scaunul de faţă se ocupă de către client dacă bancheta din spate este ocupată de alte persoane.
 
De asemenea, Lică Neagu doreşte să reînvie un proiect mai vechi, prin care o staţie să fie dusă la Poliţia Naţională, mai precis la municipală, şi care să ţină legătura permanent cu şoferii din trafic, care pot sesiza dacă sunt agresaţi în timpul programului sau dacă văd vreo infracţiune. Este mult mai rapid să transmiţi prin staţie atunci când eşti martor la o tâlhărie sau o tentativă de viol. De aceea, el doreşte ca acest protocol cu poliţia să fie unul de lungă durată.
 
Tariful de la Constanţa este rezonabil, susţine Lică Neagu, făcând precizarea că este stabilit în funcţie de salariul minim pe economie de la momentul calculării, mai precis 1.450 de lei, spunând că dacă s-ar face o recalculare la 1.900 de lei minimum pe economie, tariful ar urca la 3,5 lei. Comparaţia cu Bucureşti este făcută în necunoştinţă de cauză, pentru că sunt alte criterii luate la calcul.

Care sunt principalele criterii pe care trebuie să le îndeplinească un taximetrist pentru a fi în legalitate?

Dacă ne referim la taximetrist ca persoană, pentru că aici este un cumul de factori, trebuie să aibă atestat profesional, care se obţine ca urmare a unui curs, pe care îl desfăşoară la un furnizor de formare profesională. Pentru a dobândi atestatul profesional şi pentru a putea fi primit la curs, trebuie să întrunească condiţiile următoare: vârstă minimă 21 de ani, cazier curat, minimum doi ani de când are permis de conducere. Să nu aibă permisul suspendat pentru alcool, să fi făcut puşcărie pentru fapte antisociale. În momentul în care i s-a admis dosarul, dă examen, a luat atestatul. Pentru angajare, trebuie să aibă documentele abilitate şi apoi să dea bătaie pentru activitatea de taximetrist.
 
Ca să deţii o licenţă taxi, vorbim de prima etapă. În 2003, când s-a făcut selecţia de dosare, atunci era un pionierat, au venit la mine cei din Camera Deputaţilor şi alte autorităţi, iar legea a ieşit cum am vrut. Cei deştepţi ştiu să se adapteze la ce este nou. Am participat la crearea Legii Taximetriei. Le spuneam tuturor să intre în legalitate, să îşi ia licenţe. Am creat nişte criterii foarte elastice. Se depunea un certificat de înmatriculare şi puteau să îşi cumpere maşină în termen de 6 luni. Puţini au înţeles asta. S-au trezit la un moment dat că locurile s-au ocupat, iar cei care lucrau au rămas pe dinafară, şi au devenit prestatori.
 
Să revenim… eu, care eram proprietarul a 50 de licenţe, m-am trezit cu 50 de taximetrişti, care au venit, cum au spus ei, “sclavi pe plantaţie” sau, cum tot ei spun, “măgari angajaţi”. Tot eu, la modificarea legii, în 2007, să inventez o formulă să se poată cesiona, cu soluţia de divizare. Vreau să dau o parte din licenţe, din societatea-mamă facem două-trei societăţi. Acolo spune în lege că trebuie să se facă un audit financiar. Au venit unii cu nişte scoruri, de 2.000 de euro. În 2010, am venit cu o altă idee, când s-a modificat legea, să se poată cesiona către şoferi. De aici au apărut şoferii piraţi. S-au dus la notar, şi-au făcut actele şi apoi au mers la Primăria Constanţa (n.r. de unde se eliberează licenţele) pentru a lua licenţe. Tranzacţionarea se face prin cesionare, iar la rândul lui, şoferul trebuie să îşi facă un PFA sau o societate comercială. Sunt costuri mici ca PFA.

Oamenii, când se urcă într-un taximetru, la ce trebuie să fie atenţi pentru a nu se trezi păcăliţi?

Este o chestie simplă. Spre exemplu, când vrei să iei un taximetru, acesta trebuie să aibă inscripţii, să aibă pătrăţele, numărul de telefon, numele dispeceratului, să aibă plăcuţa pe spate, unde sunt autorizaţia, numărul şi emblema Primăriei, şi să vadă dacă coincide numărul de înmatriculare de pe plăcuţă cu numărul de pe autorizaţia. Dar trebuie să vadă numele dispeceratului şi indicativul. Spre exemplu, vede X firmă, dacă sunt cunoscute, sunt autorizate. Dacă scrie pe casetă, trebuie să scrie şi pe portieră. Dacă el este conştient că s-a urcat într-un taximetru care este arondat la un anumit dispecerat, poate face reclamaţie la dispeceratul respectiv.

Mai există nişte şmecheri care au un dispecerat, dar pe portieră, cu litere roşii şi tarife mari scriu “Taxi Ober”, pentru a fi confundat cu Uber. am făcut sesizări şi la Poliţia Locală. Pentru că eşti obligat să scrii pe portieră numele dispeceratului la care eşti arondat. Ober nu este autorizat. I se dă o amendă de 400 de lei, i se mai dă încă o amendă de 400, iar din acest moment, la sancţiuni repetată  i se suspendă licenţa de la 1 la 3 luni, unde nu are voie să desfăşoare activitate, pentru că riscă anularea acestora. Automat se anulează licenţa.
 
Până la 1 aprilie, cu legea secretizării, puteam obţine orice informaţie, acum este mai greu. Hoţii au ajuns să se ascundă în spatele acestei legi. Îi anunţ pe această cale, pe dragii mei colegi, în momentul în care un taximetru este condus de o persoană care nu are atestat, amenda este de 25.000 de lei noi şi i se anulează licenţa. Numai eu cunosc câteva cazuri transmise prin viu grai. Când le-am spus la Poliţia Locală şi Primărie, mi-au zis că nu pot pentru că îi protejează aceasta. O să solicit prin Camera Taximetriştilor o hârtie prin care să avem acordul dispeceratelor să ne furnizeze datele personale.

Unde ar trebui să se adreseze persoanele înşelate de „falşii taximetrişti”?

Poţi suna la Poliţia Locală şi la Primăria Constanţa. Dar, cel mai simplu, la dispecerat, dar şi în presă! Presa este mediul de impact social. Voi transmiteţi mesajul. Eu, oricât de multe măsuri aş lua, rămân în curtea noastră, dar impactul este de la voi. Au fost şoferi care au fost daţi afară.

Una din cele mai mari dezavantaje ale modificării legislaţiei este faptul că a dispărut din 2007 recomandarea din partea Camerei Taximetriştilor ca document ce stătea la baza angajării. Avocaţii au barouri, medicii au Camera Federativă a Medicilor, notarii la fel. Ei îşi organizează activitatea. La noi s-a aruncat totul în curtea organelor, dar care sunt foarte puţine în comparaţie… noi suntem 60.000 de taximetre. Câte organe trebuie să stea pe urma noastră ca să poată urmări activitatea fiecăruia?

Există în lege o prevedere care spune că orice dispecerat este obligat să transmită la Primărie toate rezilierile. Dacă dispare un document care a stat la baza autorizării, dispare şi autorizaţia.

Aveţi cunoştinţă de existenţa unor taximetrişti cu condamnări definitive?

Nu, pentru că este ilegal! Sunt două aspecte. Eu, ca să pot să particip la orice discuţie, sunt jurist. Din punct de vedere juridic, el poate fi condamnat, iar dacă nu are restricţie poate să desfăşoare activitatea. Acolo spune în cazier dacă are sau nu. Dacă nu există interdicţia şi judecătorul nu a spus că nu poate fi taximetrist, prin hotărâre judecătorească, poate să desfăşoare.

Printre altele, un taximetrist face şi un curs de etică - acum cursurile se fac pe repede înainte. Comportamentul e important, când te vede cu bagaj, el trebuie să pună bagajul în portbagaj. Când s-a urcat în maşină - care, în afară de confort, trebuie să aibă un miros plăcut, de parfum - ,taximetristul trebuie să fie nu în şlapi, bermude, ci în pantalon lung şi cămaşă sau tricou şi să aibă o ţinută politicoasă. Nu are voie să fumeze în maşină, nu are voie să dea drumul la muzică fără permisiune. Eu, când mai făceam taximetrie, am făcut nişte teste. Am făcut un CD cu muzică clasică, de relaxare, şi lăsam la toată lumea. O singură persoană mi-a cerut manele, în rest am rămas impresionat de cât de multă lume apreciază acest gen muzical. Mai ofeream CD-uri cadou. La un moment dat, s-a urcat o doctoriţă care era măritată cu un italian. El vorbea la telefon, era finalul melodiei şi apoi a urmat Pavarotti, iar cei doi au discutat despre asta. Impactul emoţional a fost de partea mea, pentru că italianul se lăuda că se plimbă cu un taximetru şi acolo nu se ascultă aşa ceva în maşină.

Un taximetrist nu trebuie să sufoce un client sau o clientă. Se pedepseşte. Îţi dau exemplu din experienţa mea. Primele două facultăţi le-am făcut în taxi: filozofia şi psihologia. Dacă vrei să abordezi o femeie, abordarea directă nu e OK. De exemplu, spui „vai ce cald e” şi ea poate răspunde. Când nu spui nimic şi te porţi elegant, atunci sunt şanse ca persoana opusă să te abordeze. Legea spune că scaunul din faţă se ocupă după ce sunt ocupate cele din spate. Şoferul poate fi amendat dacă are o singură persoană în faţă şi bancheta din spate să fie liberă cu suma de 400 de lei. Poate să nu te avertizeze şi să îţi iei o sancţiune...

Ce procent de taximetrişti credeţi că se află, la Constanţa, în afara legii?

Cei care nu au licenţă sunt cei care şi le-au înstrăinat şi şi-au păstrat aparatul de taxat fiscalizat şi plăcinta de pe portiera de spate. Acelea trebuiesc predate. Am auzit că sunt unii care le fac din plastic şi le lipesc pe portieră, dar culmea sunt cei care stau pe la spital şi nu au niciun fel de plăcintă, au flăcări… mă minunez cum nu au fost poliţiştii locali.

Despre taximetre: sunt destule în Constanţa, sunt prea multe, sunt prea puţine?

Vara sunt prea puţine. Iarna sunt prea multe. La ora actuală, oficial, 1.890 de taximetre au fost aprobate de Consiliul Local Constanţa, pentru vară. Din 1.890, a venit următorul recensământ, unde ar trebui să fie peste 1.200, iar legea spune că în momentul în care sunt mai multe autorizaţii decât 4% nu poţi să le reduci decât în mod natural, prin deces, sau anulare. Aşa că, prin moarte naturală este exact fenomenul ăla, în loc să te împuţinezi, te înmulţeşti. Au mai venit unii în plus, din cauza asta sunt mai mulţi cu vreo 10%. Practic, pe stradă sunt peste 2.000.

Am avut o întâlnire cu Tudorel Dogaru, de la Poliţia Locală Constanţa, unde am reclamat cazurile prezentate mai sus. I-am rugat să facă controale şi să îi amendeze, dar am informaţii că au fost amendaţi pentru că emblema Primăriei Constanţa este puţin cam ştearsă. Dacă eu îţi reclam un fenomen şi faci ca ambiţie, înseamnă că s-a revenit la „Epoca Gabi Stan”.

Cine ar trebui să se ocupe şi nu se ocupă de starea de legalitate a întregii activităţi de taximetrie din Constanţa?

Poliţia Locală controlează activitatea. Nu are dreptul să îi oprească în timpul mersului. Poliţia Rutieră poate să îi oprească în orice moment.

Autorizaţiile sunt emise de municipalitate. Aveţi o bază de date care să vă ajute în identificarea şoferilor ce prestează serviciile în mod legal?

Nu. Am avut, dar acum nu. Dispeceratele dau la primărie, iar cea din urmă se ascunde în spatele legii datelor personale. Cineva trebuie să coordoneze. Normal, ar trebui să existe.

În dispeceratul poliţiei la municipiu, ar trebui să existe o staţie, pe frecvenţa tuturor dispeceratelor, şi am creat şi o strategie. În momentul în care un taximetrist vede ceva, păţeşte ceva, dă pe staţie şi taximetristul spune că e indicativul X pe strada Y şi raportează un viol, de exemplu. Taximetriştii noştri se mai plâng că ajung turnători. A murit proiectul. Polţiştii nu prea înţelegeau… o să merg la noul şef la poliţie să vorbesc.

Acum că tarifele sunt mai mari şi au trecut câteva luni de la majorarea acestora, pretenţiile clienţilor au crescut. Se ridică şoferii la aşteptările oamenilor, făcând referire la aspect, curăţenie, politeţe etc.?

Ar trebui. Nu aş putea să spun un procent, dar în momentul în care s-a gândit mărirea tarifului, am făcut un audit, prin care a ieşit un preţ minim accesibil pentru acoperirea cheltuielilor de 2.60 lei, la salariul minim de 1.450 de lei. Dacă s-ar face echivalarea la salariul actual ar fi de aproximativ 3.5 lei. Problema este că la Bucureşti este un alt fenomen, kilometrii ocupaţi sunt aproape de 100%, coeficientul kilometrilor ocupaţi trebuie să fie de 60%. Dar dacă eu am coeficientul de 80-90%, nu mă mai duc la un tarif mare, ci la acoperirea costurilor.

Uber şi Taxify sunt aplicaţii. Dau un exemplu, dacă apare o alternativă, apare datorită nouă. Ori nu reuşim să acoperim comenzile, ori partea umană din această activitate lasă de dorit. Comportament şi aşa mai departe, ori tariful e mic şi fură cine e mare. Ori nu onorăm comenzi. Aşa că trebuie să apară o alternativă. Nu suntem împotriva alternativelor, dar trebuie să se autorizeze ca şi noi. Adică să îşi facă dispecerat, cu tot ce este nevoie. În interiorul a 60.000 de taximetre în România, să aibă şi ei bucăţica lor. Ei apar ca o chestie pe lângă, în care cel care zice că e taximetrist, dar nu e, trebuie să aibă doar permis. Nu zice nimeni nimic de cazier. Titus Dobre a iniţiat un proiect de lege prin care să se legalizeze Uber, iar Ponta a susţinut asta.

Turiştii sunt asaltaţi vară de vară de taximetriştii clandestini de la Gara Constanţa. Chiar dacă Poliţia Locală Constanţa îi goneşte de fiecare dată, aceştia au învăţat să stea ascunşi printre maşinile parcate în zonă şi să „pescuiască” clientul. Ce îi sfătuiţi pe turişti?

Nu pot fi numiţi taximetrişti cei care sunt asaltaţi. Să meargă la taximetrele autorizate care aşteaptă clienţii la taximetru, nu merg ei la clienţi. Sunt cei care iau un milion sau mai mult (n.r. 100 lei). Am avut un caz cu un client care a spus că i s-a luat bagajul de pe peron, l-a dus la maşină şi l-a băgat în portbagaj şi i-au cerut bani pentru a-l înapoia.

Credeţi că ar trebui înăsprite condiţiile de acordare a licenţei de taximetrist? Dacă da, cum?

Nu. Trebuie înăsprite controalele şi sancţionaţi cei care fac taximetrie clandestină. Aici există lege, amenda este de 25.0000 de lei, li se ridică plăcuţa până la plata amenzii. Presa ar trebui să mediatizeze un exemplu și sigur se va opri fenomenul. Vom face presiuni din toamnă la Primăria Constanţa.

A crescut numărul de accidente provocate de şoferii de pe taximetre în ultimii ani?

Nu, a scăzut.

Poliţia Locală a aplicat mai multe sancţiuni de la începutul lunii până în prezent, pentru cei care efectuau transport de persoane fără să deţină autorizaţii, opriri neregulamentare ale taximetriştilor, etc. Ce părere aveţi?
 
Da, este foarte bine. Eu am făcut mai multe sesizări, cum am precizat şi mai sus, şi este fix pe ce am reclamat eu.

Întrebări din partea cititorilor:

Gheorghe T.:

Cei care vand casele de marcat ne spun ca la 1.10.2018 nu trebuie sa mai circulam cu casele actuale,daca s-au omologat si daca s-a dat un termen-limita pana cand trebuie schimbate, eu fiind platitor de taxe la norma de venit cred ca nu ajuta cu nimic schimbarea casei de marcat....

L.N.: Legea spune că începând cu 1 august trebuia să intre în funcţiune, toţi agenţii economici trebuie să îşi monteze noile case de marcat, iar de la 1 octombrie, toate PFA. de la 1 octombrie, toţi cei care câştigă din activităţi economice trebuie să le înlocuiască, care transmit online datele către ANAF. Această lege trebuia să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2017, dar Camera Taximetriştilor din România a făcut presiuni şi s-a mutat data la 1 ianuarie 2018, apoi s-a prorogat la 1 octombrie. Amenda este de 40.000 de lei noi pentru neschimbarea casei de marca. Costul unei case de marcat noi costă aproximativ 4.000 de lei.

Maria:
Nu imi este clar - daca sunt intr-un taxi, beneficiez de asigurare pentru accidente si de deces? Va rog, un marterial pe aceasta tema. Cine suporta despagubirile?

L.N.: În momentul în care se autorizează ca taximetrist, trebuie să aibă o asigurare suplimentară pentru clienţi şi bagaj. Şi au fost cazuri când clienţii au beneficiat de această asigurare.

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Sorin Coada 24 Aug, 2018 12:31 Incepand cu data de 01.06.2018 operatorilor economici care au calitatea de contribuabili mari si mijlocii le revine obligatia de a utiliza doar AMEF model nou; Incepind cu data de 01.08.2018 operatorilor economici care au calitatea de contribuabili mici le revine obligatia de a utiliza doar AMEF model nou; Incepind cu data de 01.08.2018 se interzice comercializarea vechilor AMEF Sanctiunile au fost amanate cu 90 zile pana la 01 septembrie 2018 pentru contribuabili mari si mijlocii respectiv 01 noiembrie pentru contribuabilii mici
  • maria 24 Aug, 2018 12:09 Nu imi este clar daca sint intr-un taxi , beneficiez de asigurare pentru accidente si de deces? Va rog, un marterial pe aceasta tema. cine suporta despagubirile.
  • Todescu Gheorghe 24 Aug, 2018 10:05 Cei care vand casele de marcat ne spun ca la 1.10.2018 nu trebuie sa mai circulam cu casele actuale,daca s au omologat si daca s a dat un termen limita pana cand trebuiesc schimbate ,eu fiind platitor de taxe la norma de venit cred ca nu ajuta cu nimic schimbarea casei de marcat....