Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
01:36 20 10 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Alexandru Bajdechi „Pot să-l iert pe Mazăre, dacă-şi recunoaşte greşeala faţă de elevi, studenţi şi lege“

ro

06 Sep, 2014 00:00 7311 Marime text
I

Invocând faptul că nu s-a întrunit timp de două luni consecutiv, un tânăr constănţean cere în instanţă dizolvarea Consiliului Local Municipal Constanţa. Alexandru Bajdechi este student în anul I la Drept şi susţine că aleşii locali constănţeni trebuie traşi la răspundere de cetăţeni, în scopul de a fi responsabilizaţi. Ce şanse de concretizare are demersul lui Alexandru Bajdechi? Ce semnal de alarmă trage viitorul avocat?
Am discutat despre aceste aspecte cu Alexandru Bajdechi, ieri, în cadrul unui interviu online în direct pe www.ziuaconstanta.ro.

 

Ai solicitat, recent, în instanţă, dizolvarea Consiliului Local Municipal Constanţa. În baza căror argumente?

Argumentul meu este Legea 215/2001 a administraţiei publice locale. În baza articolului 55, alineatul 1, lit. a, şi a alineatului 2, orice persoană poate cere dizolvarea consiliului local dacă acesta nu se întruneşte două luni consecutiv, iar ultima şedinţă a Consiliului Local Municipal Constanţa a avut loc pe 28 august, neexistând niciuna în luna iulie. Astfel, au trecut mai mult de 60 de zile între cele două şedinţe.

 

Pentru ce dată s-a stabilit primul termen de judecată în dosar?

Primul termen nu a fost încă stabilit. Termenul se stabileşte abia după ce pârâţii, adică primarul municipiului şi Consiliul Local, îşi formulează răspunsul lor la cerere, răspuns numit întâmpinare. După ce reclamantul primeşte întâmpinarea, are dreptul să formuleze un răspuns. Abia apoi se stabileşte primul termen.

Ce şanse de reuşită dai demersului tău?

Pentru a estima aceste şanse, trebuie să văd şi răspunsul primarului. Ulterior, comparând argumentele, voi putea analiza ce şanse de reuşită am, însă eu sunt încrezător şi este evident că legea nu a fost respectată şi că au trecut mai bine de 60 de zile între cele două şedinţe.

 

Dat fiind faptul că legea nu prevede în mod expres 60 de zile calendaristice, ci două luni consecutive, nu te temi de faptul că cererea ta nu va fi soluţionată favorabil?

Eu consider că legea vorbeşte de două luni consecutive, şi nu de 60 de zile, din motive efectiv practice. Această ipoteză poate fi foarte uşor de combătut şi am să dau în acest sens un exemplu. Să presupunem că primarul convoacă şedinţă de consiliu pe 1 iunie. Următoarea şedinţă o convoacă pe 31 august. Între cele două repere sunt aproximativ 90 de zile dar, aşa cum ştiu că susţin unii jurişti, consiliul nu ar trebui dizolvat. Aceasta e opinia lor.
Să luăm un alt exemplu. Primarul convoacă şedinţă de consiliu pe 30 iunie şi următoarea pe 1 septembrie. Aici sunt aproximativ 60 de zile, dar în cele două luni, iulie şi august, nu se desfăşoară nicio şedinţă. Să răspundă acum aceşti jurişti de ce nu este admisibilă dizolvarea în cazul celor 90 de zile, dar este în situaţia celor 60 de zile.
Legea trebuie interpretată în sensul producerii efectelor.

Cum se explică interesul tău pentru activitatea forului decizional local?

Încă de-acum un an, am întreprins demersuri în calitate de reprezentant al elevilor, pentru acordarea de reducere la transportul local în comun pentru elevi şi studenţi. Din punct de vedere juridic, consiliul local trebuie să se conformeze legii, însă din punct de vedere politic, primarul şi majoritatea sa blochează aplicarea legii. Ni s-a transmis, de fiecare dată când am fost acolo, că problema se va tranşa în luna următoare, la proxima şedinţă de consiliu. Evident, acest lucru nu s-a întâmplat, deşi am participat la mai multe şedinţe, aşteptând discutarea problemei.

În eventualitatea în care Consiliul Local Constanţa va fi dizolvat, ce speri că se va schimba în urma iniţiativei tale?

Sper şi cred că, odată cu dizolvarea, dacă ea va avea loc, aleşii locali vor deveni mai responsabili. Problema cu transportul local în comun este doar una dintre problemele municipiului. Sunt sigur că mulţi alţi cetăţeni au, de asemenea, probleme care ar trebui rezolvate, dar care sunt efectiv ignorate.
Îmi amintesc de un eveniment, la o şedinţă de consiliu, în care un domn avea un drept recunoscut de instanţă, definitiv, iar consilierii locali au refuzat să pună în aplicare hotărârea judecătorească.

Cum a reacţionat societatea civilă la demersul tău? Dar politicienii?

Spre surprinderea mea, societatea civilă a reacţionat pozitiv, ceea ce mă bucură. Sigur că politicienii din Opoziţie sunt fericiţi, în vreme ce aceia de la putere sunt mai deranjaţi, chiar dacă nu recunosc.

Nu eşti la prima interacţiune cu forul decizional local. Cum s-au rezolvat solicitările tale anterioare faţă de CLM Constanţa?

Singura mea solicitare a fost respectarea legii şi acordarea dreptului cuvenit elevilor şi studenţilor din Constanţa. Acest lucru nu s-a întâmplat din cauza aroganţei primarului Mazăre.

Ai depus şi o plângere împotriva primarului Radu Mazăre. Din ce motive?

Aşa cum am menţionat, aroganţa primarului Mazăre a împiedicat punerea în aplicare a legii. Fapt pentru care am depus, împreună cu Liga Studenţilor UMC, organizaţie în care el a fost fondator, o plângere penală împotriva sa pentru abuz în serviciu. Mai exact, edilul-şef a declarat, într-o şedinţă a Consiliului Local, că părerea lui şi a majorităţii pe care o reprezintă este să nu pună în aplicare dreptul elevilor şi al studenţilor, aşa cum este el prevăzut de lege.

În calitate de constănţean, ce anume le reproşezi consilierilor locali? Dar primarului Radu Mazăre?

Consilierilor locali din Constanţa le reproşez aroganţa de care dau dovadă în relaţia cu cetăţeanul. Din nefericire, aceştia preferă să politizeze o discuţie pur administrativă, în loc să o rezolve cu responsabilitate. Cred că de aici porneşte şi propaganda cum că eu aş fi împins de la spate de partide din Opoziţie, împotriva primarului. Nimic mai fals. Din contră! Eu i-am împins pe consilierii locali să discute, spre exemplu, problema cu RATC-ul, şi nu invers.
În luna ianuarie, i-am trimis o scrisoare consilierului local care este în acelaşi timp inspector şcolar general, Răducu Popescu, prin intermediul căreia îi solicitam, având în vedere tocmai această calitate, să acţioneze în favoarea elevilor şi a studenţilor, în pofida elementelor de background politic. Aşa cum mă aşteptam, nu am primit niciun răspuns şi nici nu am văzut vreo reacţie. Q.E.D. Asta apropo de aroganţă.
Nu în ultimul rând, pot să-l iert pe Mazăre, dacă-şi recunoaşte greşeala faţă de elevi, studenţi şi lege.

 

Iei în calcul o posibilă carieră în administraţie? Dar pe scena politică?

Nu-mi doresc nicio carieră în administraţie, fie ea centrală sau locală. Nici în politică. După ce termin Dreptul, vreau să intru în magistratură. Implicit, nu pot face politică. Nu vreau să ajung ca Radu Mazăre şi să primesc plângeri penale de la o organizaţie al cărei lider am fost. Practic, el a fost liderul studenţilor UMC, pentru ale căror drepturi şi interese s-a luptat, dar după mai bine de 20 de ani, a ajuns să facă abuzuri administrative tocmai asupra lor.
 


Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Ion 05 Sep, 2014 16:57 http://jurindex.ro/consiliul-local-constanta-se-dizolva-la-pastele-cailor/ Nu cred ca mai are vreun rost toata tarasenia asta. Cititi legea, si apoi faceti si voi stiri, si apoi dati pe altii in judecata.