Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
16:10 27 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Info-sud-est.ro ANALIZĂ Operatorii din Portul Constanța au dat lovitura cu mărfurile ucrainene. Au fost înregistrate câștiguri și de peste 100 de milioane de lei anul trecut

ro

28 Sep, 2023 14:40 1039 Marime text
sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Cea mai mare parte a companiilor care fac afaceri în Portul Constanța au raportat anul trecut – primul în care portul românesc a început să fie o poartă de export a mărfurilor ucrainene – afaceri și profituri puternic în creștere, arată datele a circa 70 de companii analizate de Economedia, scrie G4media.ro. Amintim că în anul 2022 Portul Constanța a înregistrat cel mai mare trafic de mărfuri din istoria porturilor maritime românești, iar cerealele au reprezentat grupa de mărfuri cu cea mai mare pondere în traficul total. Datele din prima parte a anului 2023 arată că acest trend se menține și în anul în curs.

Economedia a analizat datele financiare ale unora dintre cele mai importante societăți care controlează danele portuare constănțene, ale firmelor parte din Constanta Port Business Association și a altor companii mari care mai derulează activități în Port. Analiza include toate cele șase tipuri de operatori portuari care funcționează în Port, în funcție de mărfurile pe care le încarcă și le descarcă și de tipurile de nave operate: minereuri și deșeuri, ro-ro (nave de tip roll-on/roll-off, care transportă în principal mașini, autobuze, vehicule pe șenile sau alte vehicule), mărfuri generale/cargo (tip de navă care transportă mărfuri generale, ambalate sau nu), portcontainere (nave care transportă mărfuri doar prin intermediul containerelor, o structură specifică prin care este asigurată cooperarea între toate mijloacele de transport, reducând astfel cheltuielile de manipulare, transport, ambalare și pierderile), cereale sau produse petroliere. Analiza nu este exhaustivă și nu include toate companiile care operează în Portul Constanța, ci pe cele mai importante.

Astfel, pentru cele circa 70 de firme cu activitate (nu exclusiv) în Portul Constanța analizate de Economedia, afacerile au crescut de la 17,3 miliarde lei în anul 2021 la 21,8 miliarde lei în anul 2022, așadar o majorare de 26%. Totodată, profitul cumulat al firmelor analizate s-a majorat cu 78%, de la 727 milioane lei în 2021, la 1,3 miliarde lei anul trecut. Pierderile cumulate ale companiilor pe minus s-au redus de la 25 milioane lei în 2021 la 1,5 milioane lei în 2022. Din cele circa 70 de firme analizate, mai puțin de 10 companii au raportat scăderi ale afacerilor între 2021 și 2022, iar doar doi companii au înregistrat pierderi, în timp ce 10 companii au înregistrat scăderi ale profiturilor.

Cele mai mari profituri raportate de companii cu activități în Portul Constanța au fost înregistrate de: Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA (114,5 milioane de lei), Constanta South Container Terminal SRL (114,18 milioane de lei), Comvex SA (104,3 milioane de lei), ADM Logistics Romania SRL (65,65 milioane de lei/ creștere de 25 de ori), Chimplex SA (58,46 milioane de lei) și Socep (40,25 milioane de lei). Așadar cifrele arată că cele mai multe companii care operează în Portul Constanța au beneficiat de traficul suplimentar adus de mărfurile ucrainene.

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA, care administrează Portul Constanța și este controlată majoritar (80%) de Ministerul Transporturilor, a raportat anul trecut afaceri de 479 milioane lei, în creștere cu 14% față de 2021, însă profitul a scăzut cu 12%, la 114 milioane de lei, comparativ cu recordul din anul anterior, de 130,4 milioane de lei. Compania este condusă din august 2022 de Florin Vizan, el fiind numit în funcție la câteva luni după ce Sorin Grindeanu a fost numit ministru al Transporturilor din partea PSD, în noiembrie 2021.

Companiile care operează danele din Portul Constanța

Comvex SA a raportat afaceri mai mari cu 121%, anul trecut, de 357 milioane de lei, iar profitul s-a majorat cu 222%, la 104 milioane lei, conform datelor analizate de Economedia. Cel mai mare acționar al companiei este societatea Solidmet SRL cu 30,7%, urmată de Liberty Holding cu 28%, Nicola Ruxandra și Anca Mihaela Drăgoi cu câte 17,6%. Bogdan Idu, Dan Drăgoi, Viorel Panait, George Chiocaru și Edmond Costin Sandru sunt persoanele care controlează operatorul portuar de cereale. Compania controlează un terminal specializat în operarea materiilor prime solide vrac și un terminal de cereale.

Constanta South Container Terminal SRL și-a majorat afacerile cu 57%, de la 212 milioane lei în 2021, la 333 milioane lei în 2022. Profitul companiei a crescut cu 160%, de la 44 milioane lei în 2021 la 114 milioane lei în 2022. Compania este firma prin care operează în Portul Constanța holdingul DP World din Dubai. Șeicul Ahmed Bin Sulayem, unul dintre cei mai bogați oameni de afaceri din Dubai, parte din familia regală din Emiratele Arabe Unite, controlează acest grup, conform datelor presei internaționale. Compania a anunțat anul trecut că va construi un terminal multimodal cu platformă portuară în Portul Constanța, o investiție de 286 milioane de lei.

GSP Offshore a înregistrat anul trecut atât o scădere a afacerilor, de 11%, la 697 milioane de lei, cât și o scădere a profitului de 25%, la 16 milioane de lei. Compania operează în Portul Constanța prin trei firme care fac din grupul controlat de George Comănescu, scrie Termene.ro. Activitățile portuare ale GSP Offshore cuprind de la servicii de catering până la cele de alimentare cu combustibili.

Oil Terminal a raportat anul trecut afaceri cu 43% mai mari, de 302 milioane de lei și un profit dublu față de anul precedent, de 11,6 milioane de lei. Compania este controlată de statul român, prin Ministerul Economiei. Oil Terminal este specializată în depozitarea şi manipularea produselor petroliere, fiind cel mai mare terminal petrolier din Portul Constanţa.

Chimpex SA și-a majorat afacerile cu 15% la 206 milioane de lei în 2022, iar profitul a crescut cu 27%, la 58 milioane de lei. Compania face face parte din holdingul elvețian Ameropa, unul dintre cei mai mari traderi mondiali de cereale, îngrășăminte și pesticide. În România, din grup mai fac parte combinatul de producție de îngrășăminte Azomureș, Ameropa Grains, trader de cereale, Promat, companie care comercializează îngrășăminte chimice, și Agroind, care are o staţie de condiţionare a seminţelor de cereale şi multiplică sămânţă de la jucătorii mai din industrie care deţin soiuri. Chimpex deține cel mai mare terminal de cereale din România. În 2016, Chimpex o luat o finanțare de 27 de milioane de euro de la BCR, pentru construirea unui nou terminal de cereale la Marea Neagră.

ADM Logistics Romania SRL (fosta North Star Shipping SRL) a încheiat anul 2022 cu afaceri mai mari cu 70%, de 201 milioane de lei, în timp ce profitul s-a majorat puternic, de 25 de ori, de la 2,6  milioane lei în 2021 la 65,6 milioane lei în 2022. Compania este deținută de grupul american ADM (Archer-Daniels-Midland), trader mondial de comodități și procesator alimentar. La rândul său, grupul din SUA este controlat de Vanguard Group, unul dintre cele mai mari fonduri de investiții din lume.

DB Schenker a realizat anul trecut afaceri de 151 milioane de lei în România, în creștere cu 15%, însă profitul s-a micșorat cu 10%, la 5,5 milioane de lei. Compania este deținută de compania de stat din Germania, Deutsche Bahn. Compania este unul dintre liderii industriei de transport și logistică din țară. Principalele operaţiuni desfăşurate de DB Schenker în terminalul din portul Constanţa sunt reprezentate de descărcări şi încărcări nave, barje, vagoane, containere, servicii logistice, formalităţi vamale, transport rutier din şi spre portul Constanţa şi Agigea (containerizat, prelată etc.); transport feroviar.

Socep SA a raportat afaceri de 140 milioane lei anul trecut, mai mari cu 73% decât în 2021, în timp ce profitul s-a majorat de 4 ori, de la 10,8 milioane lei în 2021, la 40,2 milioane lei în 2022. Compania este controlată în proporţie de 56,55% de Grupul DD, deţinut de oamenii de afaceri constănţeni Ion şi Niculae Duşu (90%), în proporţie 25,83% de persoane fizice și 6,11% de persoane juridice. Omul de afaceri constănțean Stere Samara deține 11,49%. În ianuarie, Socep a anunțat în fața investitorilor că derulează procedurile necesare pentru construirea unui nou terminal de cereale cu o capacitate anuală de depozitare de cel puțin 650.000 de tone de culturi oleaginoase în Portul Constanța. Noul terminal va deservi nave de tip Panamax. Socep deține în prezent opt chei de operare în Portul Constanța, depozite acoperite cu o suprafață de 70.000 m2 și 150.000 m2 pentru un terminal de containere.

Umex SA a raportat afaceri mai mari cu 80%, în 2022, de 102 milioane de lei, în timp ce profitul a crescut de 100 de ori, de la sub 200.000 lei în 2021 la 20,4 milioane de lei în 2022. Umex este controlată de trei cetățeni libanezi: Sarkis Sarkis, Laoun Youssef și El Khalil Jihad. Terminalul Umex din Constanța se întinde pe o suprafață de 140.000 metri pătrați, cu 120.000 mp de platforme betonate și 20.000 mp de magazii acoperite. Compania are 5 dane operative. În 2021, compania a demarat lucrările pentru un terminal de fertilizatori, o investiție de 22 milioane de euro. Totodată, în mai 2022 a demarat lucrările pentru construirea unui silozul specializat pentru operare/depozitare cereale vrac. Proiectul va fi finalizat la începutul lui 2024, investiția ridicându-se la aproximativ 42 milioane de euro.

United Shipping Agency SRL a încheiat anul 22 cu afaceri de 81,8 milioane lei, în creștere ușoară (8%) față de 2021, iar profitul s-a majorat cu 16%, la 13,5 milioane de lei. Compania de stat chineză COFCO (China Oil and Foodstuff Corporation), cel mai mare procesator agroalimentar din China, este acționarul firmei. Compania operează un terminal de cereale construit în danele 31-32-33 ale Portului Constanța.

Canopus Star SRL a raportat afaceri în creștere cu 17%, de 43 milioane de lei, anul trecut, iar profitul a crescut cu 35%, la 14 milioane de lei. Compania deține un terminal de cereale în Portul Constanța. Ea este controlată în proporție de 51% de Transport Trade Services, companie românească și cel mai mare transportator de marfă pe Dunăre (controlată la rândul ei de Mircea Mihăilescu, Ion Stanciu și Viorel Ștefan), și în proporție de 49% de Cargill Agricultura SRL, unul dintre cei mai mari traderi de cereale din România, controlată de grupul american Cargill.

Citește articolul integral pe info-sud-est.ro
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii