Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
13:32 19 05 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Reforma armatei aduce pierderi

ro

21 Jun, 2003 00:00 887 Marime text

Pentru deblocarea situatiei, a fost emisa o hotarare de guvern

O nava-baza din zestrea Statului Major al Fortelor Navale blocheaza de mai mult timp docurile SN Mangalia, fara vreo sansa de a mai fi reparat # Din cauza lipsei fondurilor pentru intretinerea acesteia, nava a ajuns intr-un avansat stadiu de degradare * In urma procesului de restructurare a Armatei, nava a devenit excedentara, fiind scoasa din exploatare definitiv * Pierderile acumulate de santier din cauza blocarii docului de catre nava se ridica la cifra de 8 milioane de lei pe zi * Deocamdata, MApN nu a hotarat ce sa faca cu nava-baza, indecizie care aduce pierderi imense Santierului Naval Mangalia * In prezent, SN Mangalia este in faza de privatizare, iar din cauza blocarii docului ar putea pierde o comanda importanta din partea statului olandez

Cazul navei "Bega" este pe cale de a isca mari confuzii la nivelul Ministerului Apararii Nationale. Nava-baza "Bega" a intrat in inzestrarea Statului Major al Fortelor Armate in anul 1982, fiind conceputa de la bun inceput ca nava de comandament, atat pentru asigurarea conditiilor pentru buna desfasurare a actiunilor militare, cat si pentru satisfacerea conditiilor de trai ale personalului imbarcat la bordul ei. Datorita conditiilor vitrege naturale la care a fost supusa, precum si lipsei resurselor financiare destinate executarii lucrarilor de intretinere tehnica si mentenanta corespunzatoare si la timp, nava s-a degradat accentuat. Opera vie a navei, adica partea care a stat sub apa, prezinta un grad avansat de uzura de peste 85 la suta, existand la un moment dat pericolul iminent de scufundare. Gradul de uzura era asa de inaintat incat, pentru a se mentine cat de cat pe linia de plutire, gaurile de apa erau astupate cu chesoane de beton, metoda des folosita de marinarii romani la bordul vechilor nave care aveau bordajul si fundul ciuruit de gauri de apa. Din aceasta cauza s-a hotarat andocarea de urgenta a vasului pe docurile Santierului Naval Mangalia, fost militar. Andocarea s-a efectuat in regim de urgenta la sfarsitul anului 2002.

Restructurarea Armatei blocheaza platile catre SNM

Ca urmare a procesului de restructurare si modernizare a Armatei, nava a devenit excedentara, iar starea tehnica precara a impus sa fie scoasa din exploatare. Scoaterea acesteia din exploatare nu a creat insa posibilitatea de a fi si valorificata, in conformitate cu prevederile Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 95/1999 cu privire la valorificarea bunurilor scoase din functiune aflate in administrarea Ministerului Apararii Nationale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 28/2001 si Regulamentul privind organizarea procedurilor pentru valorificarea bunurilor aflate in administrarea MApN, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 262/2002. In prezent, nava se afla pe cala de lansare care apartine SC Santierul Naval Mangalia SA, cu lucrarile sistate, nu mai poate fi transportata, iar costurile calculate privind blocarea spatiilor de productie ale docului se ridica la suma de 8 milioane de lei pe zi. Potrivit prevederilor actelor normative in vigoare, nu se mai pot aloca fonduri pentru reparatii in cazul tehnicii de lupta scoase din exploatare. Costurile lucrarilor de reparatii, pentru ca nava sa mai poata fi lansata din nou la apa, se ridica la peste 6 miliarde lei, cu mult peste valoarea de valorificare a navei, fapt care nu se mai justifica si nici nu da posibilitatea de valorificare prin intermediul unei licitatii. In tot acest context, SN Mangalia si-a exprimat disponibilitatea pentru dezmembrarea navei, dar cu posibilitatea de recuperare a cheltuielilor aferente prin valorificarea materialelor rezultate, adica vanzarea ca fier vechi. In acest sens, a fost deja intocmit un proiect de hotarare pentru transmiterea fara plata a navei-baza "Bega", proprietate privata a statului, din administrarea Ministerului Apararii Nationale in administrarea Ministerului Industriei si Resurselor - SC Santierul Naval Mangalia SA, si care a fost inaintat spre adoptare. Recent, Guvernul Romaniei a emis o asemenea hotarare semnata de Rodica Stanoiu si Nicolae Tanasescu, potrivit careia, la Articolul 1, se aproba transmiterea fara plata a navei-baza "Bega", proiect ZK 884, proprietate privata a statului, si amortizata integral, din administrarea MApN in administrarea Ministerului Industriilor, recte SC Santierul Naval Mangalia. Conform aceleiasi hotarari, predarea-preluarea navei se va face pe baza de protocol incheiat intre cele doua parti, in conformitate cu inventarul existent, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a hotararii. Deocamdata insa, de aparitia acestei hotarari nu prea stie inca nimeni. Directorul Santierului Naval Mangalia, Eugen Tudor, ne-a declarat faptul ca, momentan, nu cunoaste faptul ca a fost luata sau nu o hotarare vizavi de soarta navei, care obstructioneaza in continuare activitatea din santier. Lipsa acestei informatii face sa ingreuneze in continuare activitatea in SN Mangalia, mai ales ca, dupa cate stim, santierul se afla in plina faza de privatizare. La acest aspect se mai adauga si faptul ca, in prezent, santierul a primit o comanda de constructie a unei nave de tip tanc petrolier de mic tonaj pentru o companie din Olanda. Din cauza lipsei de spatiu, generata de prezenta in doc a navei de care am vorbit, lucrarile la noul proiect vor fi mult ingreunate. In cazul in care se va trece totusi la taierea navei "Bega", din cele aproximativ 400 de tone avute in prezent vor mai ramane doar 200 de tone de metal ruginit care va lua drumul unui centru de achizitionare fier vechi.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii