Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
09:07 25 07 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Organizația Human Rights at Sea, semnal de alarmă în cazul trupului românului mort în aprilie, pe nava Vantage Wave

ro

14 Jun, 2021 00:00 3719 Marime text
  • Sandu Dan a decedat în aprilie 2021, în timp ce se afla pe nava sub pavilion Liberia
  • Trupul neînsuflețit se află încă la bordul navei
  • Familia se chinuie de atunci să îi aducă corpul acasă pentru a fi îngropat
  • A semnat inclusiv un acord de incinerare, dar autoritățile chineze refuză debarcarea trupului
  • Organizația Human Rights at Sea condamnă situația tragică la care este supusă familia comandantului român
 
Trupul neînsuflețit al lui Sandu Dan, românul care și-a găsit sfârșitul tragic în timpul unui voiaj, atrage atenția mai mult organizații internaționale pentru drepturile omului.
 
În urma morții neașteptate din 19 aprilie 2021 a comandantului Sandu Dan pe nava MV Vantage Wave (IMO: 9506514) organizația internațională Human Rights at Sea a fost solicitată de familia decedatului și instruiți de asigurătorii Gard P&I în numele intereselor proprietarilor și ai membrilor echipajului  să atragă o atenție internațională urgentă asupra eșecului continuu de a repatria corpul după șapte săptămâni. Situația de la bord este în continuare agravată de o problemă emergentă rapidă a penuriei de alimente și apă, cu permisiunile de aprovizionare și de debarcare care ar fi fost refuzate de autoritățile locale chineze.
 
WAVE VANTAGE  este o navă de tip cargo, construită în 2011, care navighează sub pavilionul Liberiei. După încărcarea în portul Paradip din India, nava a plecat spre noul port Huangpu din Guangzhou, China, la 15 aprilie 2021, pentru a descărca 25.000 de tone de lingouri de aluminiu. În mod neașteptat, patru zile mai târziu, pe 19 aprilie, Sandu Dan a decedat în timpul călătoriei.
 
Starea sa clinică înainte de a trece nu a indicat nicio infecție cu Covid-19, deși ar fi avut picioare umflate și tensiune arterială foarte scăzută. Sfatul medicului solicitat ulterior de Gard P&I a sugerat că moartea a fost rezultatul unui stop cardiac. În ciuda eforturilor juridice, asigurărilor și diplomaților români pentru aranjarea debarcării corpului în mai multe țări, inclusiv Singapore, Malaezia, Coreea de Sud, Taiwan, Vietnam, Filipine și Japonia, precum și implicarea avocaților locali, până în prezent, a existat un răspuns colectiv nul pentru a ajuta echipajul.
 
Nava a ajuns la Ancorajul Outer Guishan, China, pe 7 mai 2021 și rămâne în așteptarea instrucțiunilor de acostare și descărcare. În ciuda negocierilor diplomatice și comerciale, guvernul municipal din Guangzhou nu a aprobat încă debarcarea corpului.
 
Familia decedatului a luat măsurile pentru a fi de acord cu incinerarea corpului într-o încercare de a aborda altfel problema și, în ciuda acestui fapt, este împotriva tradițiilor lor religioase și a dorințelor personale.
 
În ultima lună, echipajul și nava s-au confruntat în plus cu o lipsă gravă de alimente și apă, ceea ce a impus riscuri suplimentare pentru siguranța navei și sănătatea generală a echipajului. În ciuda solicitărilor de aprovizionare cu hrană și apă, acestea continuă să fie respinse. Proprietarii și membrii echipajului de la bord înțeleg pe deplin problemele de prevenire a pandemiei COVID-19 ale agenției guvernamentale locale, dar este de reținut că, dacă nava nu poate continua să acosteze și să debarce corpul, și pe lângă faptul că alimentarea cu apă și hrană se termină, acești factori adaugă o presiune psihologică semnificativă asupra echipajului rămas, după cum menționează reprezentanții organizației Human Rights at Sea.
 

Frica de a nu fi aruncat trupul în mare

 
Inițial, familia comandantului a respins vehement incinerarea, a spus că vrea să îl ingroape creștinește. Ulterior, când a fost informată că există pericolul ca trupul să fie aruncat în mare, familia și-a dat acceptul, în scris, pentru incinerare. Însă, autoritățile din Shanghai s-au răzgândit și au refuzat incinerarea lui Sandu Dan. Nava pentru a fi predată altui proprietar trebuie golit, iar atunci există probabilitatea ca, nedebarcate fiind,  rămășițele pământești ale defunctului soț și tată să ajungă in mare, ceea ce ar fi insuportabil pentru familie.

 

Ce spune SLN

 
„S-a simțit rău și cel mai probabil a suferit un infarct miocardic fatal pe un fond de îmbolnăvire încă necunoscut. Armatorii navei au încercat să trimită corpul neînsuflețit către țară dar fără succes deși a tranzitat mai multe porturi special pentru aceast lucru:  Singapore, Taiwan, S.Korea, Malaysia, Vietnam, chiar și Japonia. Nava a ajuns pe 7 mai 2021 la destinație în China, dar autoritățile încă nu au lăsat nava să intre la operare nici până astăzi“ – au declarat reprezentanții Sindicatului Liber al Navigatorilor din Transportul Maritim.
 
Familia comandantului a trimis o solicitare și către Ministrul Afacerilor Externe prin care solicită ajutor.
 
„Am fost informați de agenții de crewing despre intenția autorităților chineze din Shanghai de a nu permite debarcarea decât în vederea incinerării urmată de repatrierea unei urne cu cenușă. Autoritățile chineze invocă existența unei suspiciuni legată de cauza decesului (Covid 19) deși nu există nicio confirmare oficială provenind de la o autoritate competentă și bazată pe constatări medicale standardizate în acest sens. Această procedură este totalmente împotriva credinței noastre religioase (suntem creștini ortodocși). Chiar dacă exista această suspiciune sau chiar dacă decesul ar fi fost cauzat de Covid 19, există protocoale medicale recomandate de Organizația Mondială a Sănătății pentru transportul rămășițelor pământești ale defuncților în condiții de bio-securitate“ – se arată în scrisoarea trimisă către MAE de rudele comandantului.
 
Informațiile din acest material au fost furnizate prin acordul scris al familiei persoanei decedate.
 
Citește și:

Caz incredibil. Comandant de navă român, decedat de două luni, ținut în camera frigorifică a navei. Familia nu poate repatria trupul
 

 

Ti-a placut articolul?

Comentarii